October 6, 2003
Jag vet att man kan ha två färgskalor i en bild.
Jag har två exakt likadana bilder.
Jag vill ha den ena i RGB och den andra i gråskala.
Sen vill jag att en viss den i bilden blir i färg, och allt runtom blir i gråskala.
Alltså att man placerar gråskalabilden över den färgade i ett nytt lager, hur får jag en viss del i hela bilden att bli i färg och det runtom i gråskala?
Svårt att förklara, hoppas ni fattar.
March 31, 2002
Ett enkelt sätt att lösa det hela är att ta din färgbild, duplicera lagret och dra ner mättnaden på lagerkopian. Sen suddar du bara bort de delar i lagret som du vill skall vara i färg. Om du vill ha mer eller mindre kontrast i den svartvita delen av bilden skapar du ett justeringslager med "kurvor" eller "intensitet/kontrast".
March 31, 2002
Se bara till att det övre lagret är markerat (i det här fallet det sv/v lagret och ej bakrundslagret). Sen är det bara att börja sudda. Är du ostadig på handen kan du lägga till en lagermask och sedan sudda i lagermasken istället. Fördelen är att du lätt kan fixa fel som gjorts när du suddar.
October 6, 2003
MinuteMan wrote: Se bara till att det övre lagret är markerat (i det här fallet det sv/v lagret och ej bakrundslagret). Sen är det bara att börja sudda. Är du ostadig på handen kan du lägga till en lagermask och sedan sudda i lagermasken istället. Fördelen är att du lätt kan fixa fel som gjorts när du suddar.
Hur lägger man till en lagermask?
2 Guest(s)