March 10, 2003
Tja, beror väl på hur du menar. Vet iaf att Lunarstorm kostar väldigt mycket i hårdvara och bandbredd.
Sedan vet jag inte hur dyra kod-aporna är, men utan dom så skulle Lunar
inte klara sig länge om dom slutade.
När man startar en Community som blir poppis tror jag det första man
märker av är bandbredd kostnaden och kanske hårdvaran när databasen börjar växa.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 5, 2003
Att själv med egen hårdvara skapa en community är det ju många idag som gör men när det börjar bli runt 30 000 medlemmar eller mer behövs det mer kräm. De flesta communitys idag försvinner eller stannar av helt när de når runt 70 000 medlemmar. Det krävs mycket resurser och pengar för att klara sig förbi den spärren.
Bl a LunarStorm hade tur att vara ute väldigt tidigt och klara sig förbi de där spärrarna. Idag har de ju runt 70 anställda uppdelade på Varberg, Stockholm och London och är säkert värt ett par hundra miljoner så det finns ju pengar att tjäna i den genren även om det är väldigt svårt. Det är väl bara LunarStorm och eventuellt PlayAhead som tjänar några pengar över huvud taget.
November 22, 2002
Ctrl wrote: Tja, beror väl på hur du menar. Vet iaf att Lunarstorm kostar väldigt mycket i hårdvara och bandbredd.
Sedan vet jag inte hur dyra kod-aporna är, men utan dom så skulle Lunar
inte klara sig länge om dom slutade.När man startar en Community som blir poppis tror jag det första man
märker av är bandbredd kostnaden och kanske hårdvaran när databasen börjar växa.
Merlion wrote: Att själv med egen hårdvara skapa en community är det ju många idag som gör men när det börjar bli runt 30 000 medlemmar eller mer behövs det mer kräm. De flesta communitys idag försvinner eller stannar av helt när de når runt 70 000 medlemmar. Det krävs mycket resurser och pengar för att klara sig förbi den spärren.
Bl a LunarStorm hade tur att vara ute väldigt tidigt och klara sig förbi de där spärrarna. Idag har de ju runt 70 anställda uppdelade på Varberg, Stockholm och London och är säkert värt ett par hundra miljoner så det finns ju pengar att tjäna i den genren även om det är väldigt svårt. Det är väl bara LunarStorm och eventuellt PlayAhead som tjänar några pengar över huvud taget.
Japp det stämmer nog bra det du säger.. Jag tänkte framförallt kodniningen för att göra sidan hos en webbyrå. Sry mitt fel var inte så specifik i tråden.
Lade till en edit.
June 5, 2003
maedhros wrote: på phpportalen.net har jag sett att dom säljer lite mindre communitys för typ 500-5000 kr. Med ungefär samma funktioner som lunarstorm fast inte samma design då.
Ja, de flesta funktioner är säkert inte så svåra att programmera. Det svåra är väl att få allt att fungera med ett flertal servrar och hög trafik. Det får ju inte vara en gnutta skräpkod som slöar ner sidan. I slutändan är det ju ingen som bryr sig om flashiga funktioner om det går för långsamt..
October 26, 2002
jag har en gratis community på sidan http://www.inyourpants.mylava.net
med det vill jag säga att på mylava kan man få en gratis community men dem har även andra paket som du får ta reda på priset själv och skräddarsydda sidor som kostar mer 🙂
April 4, 2002
Merlion wrote: Bl a LunarStorm hade tur att vara ute väldigt tidigt och klara sig förbi de där spärrarna. Idag har de ju runt 70 anställda uppdelade på Varberg, Stockholm och London och är säkert värt ett par hundra miljoner så det finns ju pengar att tjäna i den genren även om det är väldigt svårt. Det är väl bara LunarStorm och eventuellt PlayAhead som tjänar några pengar över huvud taget.
Vad kännar dom igentligen pengar på??? Har förvisso bara sett startsidan men där har det iallafall inte varit några annonser. Kanske fullspäckat där inne. Dom måste ju dra in rätt mycket varje månad för att tex Lunarstorm ska kunna avlöna 70 pers + allt annat som kostar i drift, lokaler mm..
September 1, 2002
Titan@Forum wrote: Vad kännar dom igentligen pengar på??? Har förvisso bara sett startsidan men där har det iallafall inte varit några annonser. Kanske fullspäckat där inne. Dom måste ju dra in rätt mycket varje månad för att tex Lunarstorm ska kunna avlöna 70 pers + allt annat som kostar i drift, lokaler mm..
Reklam, sponsrade tävlingar och spel/funktioner, betaltjänster som ger mervärde hos besökarna.
December 25, 2000
Turbo123 wrote: Om du vill starta en site jämförbar med communitys som Lunarstorm, handlar det om hundratusentals kronor, kanske mer.
Serverkapacitet och systemutveckling kommer att bli dyrt.
Eller så kodar du själv på fritiden och kör den hemma på din gamla P3:a som du installerar Linux på. Lunarstorm hade vad jag förstått ett företag som sysslat med communitys bakom sig när det startade men lunarstorms företrädare var ett hobbyprojekt.
Har du en bra idé som du brinner för och som är ny så går det. Att försöka kopiera lunarstorm och konkurrera med dem kräver dock mycket resurser.
2 Guest(s)