October 26, 2002
okej nu blev det kanske en missvisade topic för jag antar att alla svarar, SQL... men såhär lyder frågan:
Anta att man ska skapa en databas som lagrar information om olika produkter, informationen skall skickas in av användare av databasen och användare ska kunna läsa om olika produkter i databasen... vad är det lämpligt att skriva detta i??
PHP??
May 8, 2001
Redzo wrote: PHP under linux funkar bra (förutsätter att du och användare har kunskap i den), plus att den är gratis till skillnad från microsoft SQL
Ska han använda PHP istället för Microsoft SQL? 😉 Lite som att jämföra äpplen och päron va?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
October 26, 2002
Redzo wrote: PHP under linux funkar bra (förutsätter att du och användare har kunskap i den), plus att den är gratis till skillnad från microsoft SQL
varför behöver användarna ha kunskap om PHP??
Annars kan du använda JSP om du ska ha ett webbgränssnitt. CGI funkar också bra.
Vill du skapa en fristående komponent så kan du använda Java, Perl, C eller något annat valfritt språk, men det låter som om det bara blir en massa extrarbete.
hur fungerar JSP, det lät intressat eftersom jag precis håller på och lär mig java och tycker det är ett väldigt trevligt språk...
March 5, 2005
chippen wrote: [quote=Redzo]PHP under linux funkar bra (förutsätter att du och användare har kunskap i den), plus att den är gratis till skillnad från microsoft SQL
varför behöver användarna ha kunskap om PHP??
Jag beklagar formuleringen, jag menade om du hade kunskap (eller den som ska administrera databasen) i linux och PHP. Användare behöver inte ha kunskap i PHP.
October 7, 2002
Det beror ju på vad du ska komma åt den från. Är det (intern)webbsidor du ska skriva, så är såväl PHP som ASP lämpliga, men det går alldeles utmärkt att komma åt en SQL-databas från i princip vilket "vanligt" programmeringsspråk som helst också, om det är meningen att du ska komma åt databasen från vanliga användningsprogram.
January 15, 2004
Det var ett tag sedan jag gjorde något i JSP (4 år sen ungefär).
Jag tror det funkar ungefär så att man man har sina .jsp program. I dom så hanterar man kommunikation med SQL-servern med JDBC och skriver sedan ut resultaten i html form.
<HTML>
<BODY>
Users with low postcount:
<%
/* Database connection left out */
ResultSet rs = stmt.executeQuery("SELECT User, Posts FROM Users WHERE Posts < 100");
while(rs.next())
{
String userName = rs.getString("User");
String postCount = rs.getInt("Posts");
out.print(userName+": "+postCount+"
");
}
%>
</BODY>
</HTML>
Syntaxen är helt som Java så om det är så att du känner dig (mer) bekväm med Java så kan det vara att rekomendera.
JSP och JDBC är väldokumenterade och finns på:
http://java.sun.com/products/jsp/
samt
http://java.sun.com/products/jdbc/
Det finns även tutorials som du inte heller borde ha några problem att googla upp.
1 Guest(s)