Vad tycks om hemsidan? *Uppdaterad*|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad tycks om hemsidan? *Uppdaterad*
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 2, 2006 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.stall-sl.se/test
http://www.stall-sl.se

Edit: Har fixat en hemsida nu åt en tjej kompis med häst intresse, har lärt mig lite php nu och det känns redan smidigare att använda.
den andra länken som står använder även divar. och den första är med tabeller. Fick inte divar o funka så bra breve varandra när jag satte in width: 100%; då la den på 120px som menyn var med. och fick då inte plats. nån som har en lösning på det? vill inte bestämma storlek helst på "main" sidan.

Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
1055338
July 2, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har rätt, iframe är inte poppis. Jag tycker du ska kolla upp ett finare sätt att göra det, till exempel med divar, csskod och lite php. Det blir mycket finare kod samt högre kompatiblitet. Iframes funkar på lite olika sätt beroende på vilken webläsare som används. Med links blir det till exempel inte så snyggt.
Javascript anser jag att man endast ska använda i nödfall. Vet att en del inaktiverar det för att slippa popups och andra fulheter. Dessutom blir koden mer clean utan ful javascript 🙂
Designen var väl okej. Kanske att menyn ligger lite för långt ner och "Nyheter" ser lite malplacerat ut så där på sidan. Lite tomt och tråkigt också.
Använde Opera 9.00 när jag tittade.

Kortfattat: Bort med java och iframes. Ersätt med div+css+php.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1055343
July 2, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

"Multimedia mixen"? Särskrivningar brukar inte funka speciellt bra på seriösa siter.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1055349
July 2, 2006 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: "Multimedia mixen"? Särskrivningar brukar inte funka speciellt bra på seriösa siter.

Vet att det är särskrivning, funderar på multimedia mix. kanske är lite särskrivning det med.

Luxh wrote: Du har rätt, iframe är inte poppis. Jag tycker du ska kolla upp ett finare sätt att göra det, till exempel med divar, csskod och lite php. Det blir mycket finare kod samt högre kompatiblitet. Iframes funkar på lite olika sätt beroende på vilken webläsare som används. Med links blir det till exempel inte så snyggt.
Javascript anser jag att man endast ska använda i nödfall. Vet att en del inaktiverar det för att slippa popups och andra fulheter. Dessutom blir koden mer clean utan ful javascript 🙂
Designen var väl okej. Kanske att menyn ligger lite för långt ner och "Nyheter" ser lite malplacerat ut så där på sidan. Lite tomt och tråkigt också.

förstår inte det där med divar riktigt. hur ska jag få så innehållet i en div blir som en egen html fil. antar att man kan göra det med hjälp med php, men vet inte riktigt hur, varje gång jag försöker mig på det så ger jag upp lika fort.. nån som vet nån nybörjar bok?

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1055353
July 2, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: [quote=Mathias]"Multimedia mixen"? Särskrivningar brukar inte funka speciellt bra på seriösa siter.

Vet att det är särskrivning, funderar på multimedia mix. kanske är lite särskrivning det med.

Luxh wrote: Du har rätt, iframe är inte poppis. Jag tycker du ska kolla upp ett finare sätt att göra det, till exempel med divar, csskod och lite php. Det blir mycket finare kod samt högre kompatiblitet. Iframes funkar på lite olika sätt beroende på vilken webläsare som används. Med links blir det till exempel inte så snyggt.

förstår inte det där med divar riktigt. hur ska jag få så innehållet i en div blir som en egen html fil. antar att man kan göra det med hjälp med php, men vet inte riktigt hur, varje gång jag försöker mig på det så ger jag upp lika fort.. nån som vet nån nybörjar bok?

Jag har gjort som du antagligen vill på min sida. Där använder jag visserligen tabeller, men det ska bara vara att byta ut mot divar.

<div>
<?php
switch($_GET['page']) {
case 1:
include 'pages/index.php';
break;
case 2:
include 'pages/pics.php';
break;
case 3:
include 'pages/info.php';
break;
case 4:
include 'pages/links.php';
break;
}
?>
</div>

All text/kod till de olika sidorna lägger du i filerna som inkluderas.

Sedan länkar du på följande vis:

<a href="index.php?page=1>"Startsidan</a>
Bilder
Information
Länkar
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1055358
July 2, 2006 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote:
Jag har gjort som du antagligen vill på min sida. Där använder jag visserligen tabeller, men det ska bara vara att byta ut mot divar.

<div>
<?php
switch($_GET['page']) {
case 1:
include 'pages/index.php';
break;
case 2:
include 'pages/pics.php';
break;
case 3:
include 'pages/info.php';
break;
case 4:
include 'pages/links.php';
break;
}
?>
</div>

All text/kod till de olika sidorna lägger du i filerna som inkluderas.

Sedan länkar du på följande vis:

<a href="index.php?page=1>"Startsidan</a>
Bilder
Information
Länkar

Tack så mycket för hjälpen, precis vad jag har letat efter, uppskattas verkligen!

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
1055897
July 4, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Har gjort om allt till php lite. Nästan allt iallafall
http://www.stall-sl.se/test/
har inte använt divar däremot, tycker att dom suger och jag har inga problem med tabeller.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL