February 3, 2003
Godmorgon,
det är som så att här på jobbet använder vi en Access-applikation för att hantera lite interna ordrar. Något som fungerat ganska bra hittils men jag funderar lite på att utveckla denna.
Samt att Access inte är direkt uppskattat här.
Det programmeringsspråk jag kan bäst är väl utan tvekan Visual Basic 6(jag vet, inga kommentarer).
Men jag kan även en del C/C++ och Java, dock har jag aldrig arbetat med några riktiga databaser i något av språken.
PHP och SQL är inga problem heller.
En egen liten Linux-server med mySQL är ganska uteslutet, tyvärr. Och programmet ska, som jag ser det, bara köras på Windows-datorer. Även om det kan vara praktiskt att tänka på kompabilitet i framtidens operativsystem.
Därför tänkte jag lite på Java, men samtidigt är Java inget programmeringsspråk jag är överdrivet förtjust i. (Tycker alltid det känns långsamt att köra)
Hoppas jag har fått med en del kriterier nu.
Vad tycker ni att jag ska köra för språk?
Gärna för- och nackdelar också samt en anledning till varför ni tycker att jag ska ta just det språket.
April 7, 2002
Frågan är ju vad din applikation ska göra, access används idag säger du, vad ska du använda för databas?
Att java ska vara segt är bara en gammal myt i min mening. Men det betyder inte att det är det bästa språket för ditt "problem".
Om man kan göra lösningen webbaserad så är det bra då du slipper hela klientinstallationsbiten.
Språk efter behov är min filosofi helt enkelt. Sedan har man alltid preferenser gentemot något språk då man kan det bättre.
Men som sagt speca upp ditt problem lite mer annars tror jag det är svårt att rekomendera ett språk.
February 3, 2003
Det applikationen i säg ska göra är exakt samma sak som den gör nu(d'oh).
Lägga ordrar och hålla reda på dem. Relativt komplexa förhållanden mellan en drös olika tabeller samt att man måste kunna inhämta information igenom ODBC(som databasen också är länkad till).
Vad jag ska använda för databas är jag inte riktigt säker på, utan vill mest ha tips där också.
Det är möjligt att det är en myt, men det kändes så när jag sysslade med det sist. Vilket dock var nästan tre år sedan.
Webbaserad är, tyvärr med största sannolikhet, omöjligt. Annars hade det ju varit mer eller mindre perfekt och väldigt enkelt att underhålla. Såvida man inte hittar på något system med Java-applets eller liknande.
Saken är att jag inte kan sätta upp en server där.
Jag måste säga att det hade nog varit lättast med en enkel weblösning med PHP och SQL, men det är inte så sannolikt att jag skulle kunna få igenom det.
Vet inte riktigt vad jag ska ta med mer, tyvärr. Dock kan det bero på att jag är ordentligt trött just nu, så det kanske går att få ur mer vettigt ur mig imorgon.
2 Guest(s)