October 14, 2002
i IE och FF så blir det en border i mitten också vilket det inte blir i Opera. vad beror det på och kan det åtgärdas?
index.htm
dsfdsafdsf dsfdsafdsf
css.css
body
{background-color: #E1E1E1;}.table
{background-color: #CCCCCC;
border-collapse: collapse;
border-color: #FF0000;}
December 26, 2003
🙂
media="screen, projection" />
xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
dsfdsafdsf dsfdsafdsf
html { background: #e1e1e1; }
.table { background: #ccc; border-collapse: collapse; width: 100px; height: 100px; }
.table td { border: 1px solid #f00; }
.table td td { border: none; } /* för nästlade tabeller */
Sen kanske det är bekant att tabeller inte är tänkta för layout... Och jag ser hellre att du använder en strikt DTD. En sak till... När du skickar ditt dokument som text/html som du förmodligen gör nu, så tolkas din kod som HTML och inte som XHTML. Det är vissa skillnader, vilket du kanske märker om du döper om filen till tex index.xml. 😉
December 26, 2003
Jo, jag menar att webbläsare tolkar din kod som HTML. HTML med en del syntax-fel.
När servern skickar en fil till webbläsaren så skickar den även med s.k. HTTP headers, information om filen. Bland annant skickar servern en Content-Type, som talar om vad det är för sorts fil. Om du döper filen till index.html så skickar servern filen som text/html. Döper du filen till index.xml så skickas den som antingen text/xml eller application/xml, beroende på hur servern är konfigurerad.
XHTML bör skickas som application/xhtml+xml, men får även skickas som application/xml eller text/xml. (Döp filen till index.xhtml för att skicka som application/xhtml+xml.)
HTML-kompatibel XHTML 1.0 får skickas som text/html. Med "HTML-kompatibel" menar jag att det följer riktlinjerna i Appendix C, vilket bl.a. innefattar att du tex måste skriva istället för .
1 Guest(s)