Variabler i java|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Variabler i java
p_webb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 486
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2006 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur skapar man variabler som exempelvis fÄr namnet frÄn en loop...

ex.. var1, var2, var3, var4

alltsÄ var + i skall variabeln heta nÀr jag kör en loop med variabeln i som ökar hela tiden.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
August 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080391
September 23, 2006 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

vet inte riktigt hur man gör det, men du kanske skulle kunna anvÀnda en array istÀllet.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1080414
September 23, 2006 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det borde finnas generiska (generics) lÀnkade listor som du kan anvÀnda. Dessa kan lagra arbitrÀra variabler och behöver dessutom inte begrÀnsas i antal som arrayer ofta behöver.

TillÀgg...
Det var det hÀr jag menade:
http://java.sun.com/developer/...../generics/

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1087906
October 21, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

vad jag vet sÄ gÄr det inte att automatiskt generera namn Ät variabler, och jag vet faktistkt inte vad det skulle vara bra för, det Àr bara namn vilket endast Àr till nytta för dig och om de ÀndÄ ska fÄ namn enligt nÄn sorts index sÄ Àr en datastruktur att föredra.

detta Àr dessutom effektivare dÄ mÄnga datastrukturer lagrar sitt innehÄll sÄ de möjliggör effektiv traversering (exempelvis fÀlt dÀr innehÄllet ligger uppradat i minnet).

huruvida denna datastruktur ska vara generisk eller ej ser jag inte vad det skulle ha med saken att göra och om det bara Àr enkla primitiva datatyper (ex heltal, inte objekt) med efterföljande index (o du vet hur mÄnga du kommer behöva lagra) sÄ hade jag nog anvÀnt ett vanligt fÀlt (array, vektor, [] ).

om du tvunget vill ha specifika "namn" för objekten du lagrar sÄ kan du anvÀnda nÄn sorts map o mappa varje objekt till en specifik nyckel i strÀngformat som du genererat enligt din loop eller hur som helst.

p_webb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 486
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1087911
October 21, 2006 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, nu vet jag hur man anvÀnder arrayer sÄ nu Àr det inga problem!

Har nu fÄtt en ny uppgift, att kryptera en text. Krypteringen behöver inte vara avancerad men man skall kryptera med en nyckel som anvÀndaren matar in.

Jag har byggt upp det sÄ att jag lagrar varje byte ( via getBytes() ) av strÀngen som skall krypteras samt nyckeln som skall anvÀndas vid kryptering. Sedan i en loop utför jag Xor pÄ varje byte av strÀngen som skall krypteras med varje byte av nyckeln.

Allt fungerar oftast bra, och dekrypteringen gÄr till sÄ att jag gör exakt samma sak fast strÀngen som skall krypteras Àr utbytt mot den krypterade texten.

Men ibland nÀr jag har vissa nycklar sÄ kan exempelvis ett k bli till l och sÄdant. NÄgon som förstÄr varför?

package crypt;

class kryptering
{
public static int [] kryptering(String input, String key)
{
key = key.replaceAll(" ", "");
byte [] byteInput = input.getBytes();
byte [] byteKey = key.getBytes();
int [] outCrypt = new int[byteInput.length];

for(int i = 0; i < byteInput.length; i++)
{
for(int z = 0; z < byteKey.length; z++)
{
outCrypt[i] = byteInput[i] ^ byteKey[z];
}
}
return outCrypt;
}
}

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1088003
October 22, 2006 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

p_webb wrote: Sedan i en loop utför jag Xor pÄ varje byte av strÀngen som skall krypteras med varje byte av nyckeln.

Jag har inte hitttat just det problemet du hade, men din beskrivning hÀr stÀmmer inte med vad din kod gör. Koden din utför XOR endast med det SISTA tecknet i nyckeln, eftersom du i din for-loop skriver över resultatet, istÀllet för att utgÄ frÄn det resultat du fick efter föregÄende iteration som Àr vad du borde göra för att fÄ din beskrivning att stÀmma.

p_webb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 486
Member Since:
December 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1088023
October 22, 2006 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Löst!!

Problemet var att byte inte klarade att lagra ÄÀö, eftersom dess vÀrde blir över 127 :bok:

Fixade Àven sÄ att xor krypteringen utgÄr ifrÄn vad den fÄtt, sÄ att krypteringen blir som jag beskrev i början.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL