October 26, 2002
när jag följer toturialen så gör jag precis som det står, men när jag kör programmet så är det ändå fel i koden... jag vet inte riktigt...
grejjen är att jag håller på att försöka lära mig så jag tänkte att någonstans ska man väll börja, men om ni vet nått bättre alternativ och ett sätt att lära sig det så är jag inte omöjlig
February 3, 2003
Det finns bara en sak som verkligen kan lära en något. Och det är att själv sitta och experimentera fram massa roliga saker.
Vad är det för fel du får?
Det är mycket enklare att koppla samman excel dokument med VB kan jag säga så försök med det först.
Visa oss felen så ska vi se 🙂
February 3, 2003
När du startar VB och börjar "rita" i ditt projekt så till vänster finns det en knapp som heter "data" näst längst ner oftast.
Klicka och dra ut i formuläret.
Markera, under egenskaperna till höger under "connect" välj den Excel version du har, som du sparat ditt excel dokument i. Ta sedan "Database Name" där du letar upp och väljer din fil.
Bläddra ner och välj "Record Source", där kommer finnas ett värde, typ i stil med något du döpte dokumentet till.
Därefter ritar du ut ett textfält, under "Datasource" så väljer du Data1 eller vad du nu än döpt ditt datafält till, och under "Datafield" så väljer du någon av dom kolumner du gjorde i excel databasen.
ska du börja editera i databasen från VB så kan du skriva typ Data1.recordset.addnew eller något i den stilen. Svårt att komma ihåg nu 🙂 Hoppas det var till någon hjälp.
1 Guest(s)