VB och access databas??|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
VB och access databas??
chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 18, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

okej nu har jag försökt med ett antal tutorials att lära mig hur man användet access och visual basic tillsammans... men jag får det inte att funka...

är det någon som vet en bra tutorial som är pedagogisk och fungerar bra eller har lust att förklara??

Pekz0r
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
966979
October 21, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

access är inte så hett om du ska ha flera anvädare på samma databas. Det blir grymt segt då

Skulle va bättre om du lärde dig någon annan databas typ. t.ex. mySQL

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
967277
October 22, 2005 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inga bra tutorials men säg vad det är du inte kan få att fungera så kanske vi kan hjälpa. Sysslade lite med det innan och tja.. Det är ett kapitell jag helst vill glömma egentligen 😛 VB + Access = inte bra. Utom ibland då. 😛

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
967983
October 23, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

när jag följer toturialen så gör jag precis som det står, men när jag kör programmet så är det ändå fel i koden... jag vet inte riktigt...

grejjen är att jag håller på att försöka lära mig så jag tänkte att någonstans ska man väll börja, men om ni vet nått bättre alternativ och ett sätt att lära sig det så är jag inte omöjlig

Lord_Kvadd
Member
Medlem
968168
October 23, 2005 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns bara en sak som verkligen kan lära en något. Och det är att själv sitta och experimentera fram massa roliga saker.

Vad är det för fel du får?

Det är mycket enklare att koppla samman excel dokument med VB kan jag säga så försök med det först.

Visa oss felen så ska vi se 🙂

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
969420
October 26, 2005 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

okej om exel är lättare så ska jag prova det... men jag skulle vilja ha en liten knuff i ryggen, jag har verkligen ingen aning om hur koden ska se ut för att kopplas till ett annat dokument...

Lord_Kvadd
Member
Medlem
969688
October 27, 2005 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

När du startar VB och börjar "rita" i ditt projekt så till vänster finns det en knapp som heter "data" näst längst ner oftast.

Klicka och dra ut i formuläret.

Markera, under egenskaperna till höger under "connect" välj den Excel version du har, som du sparat ditt excel dokument i. Ta sedan "Database Name" där du letar upp och väljer din fil.

Bläddra ner och välj "Record Source", där kommer finnas ett värde, typ i stil med något du döpte dokumentet till.

Därefter ritar du ut ett textfält, under "Datasource" så väljer du Data1 eller vad du nu än döpt ditt datafält till, och under "Datafield" så väljer du någon av dom kolumner du gjorde i excel databasen.

ska du börja editera i databasen från VB så kan du skriva typ Data1.recordset.addnew eller något i den stilen. Svårt att komma ihåg nu 🙂 Hoppas det var till någon hjälp.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
969912
October 27, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

det lät ju inte allt för knepigt... ska prova, tack så mycket

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 101
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL