September 24, 2001
Håller på att göra en hemsida, har bra kunsapen i HTML och Dreamweaver. Men aldrig direkt kodat själv utan använder mig mest av designläget. Håller nu på att lära mig mer om PHP och ASP. Antar att frågan kommit upp många gånger men vilket ska jag satsa på?
Hemsidan jag ska göra ska ha enklare nyhetsscript där användare själva ska kunna gå in och lägga upp saker. Samma sak när det gäller bilder. Vilket är enklast att lära sig om jag bara behöver dessa saker till en början.
Sen kanske lära mig mer avacerade saker. Kör nu med Apache webserver på win xp. Men inga problem att använda IIS heller.
Tacksam för svar!
December 25, 2000
Skillnaderna är marginella funktionellt sätt.
Jag skulle rekomendera PHP för det går att köra på en mängd olika plattformar emedan ASP i stort sett är bundet till Windows som kostar pengar. Även om du kanske laddar ner Windows olagligt idag och det inte spelar någon roll för dig så kommer du inte att kunna fortsätta göra det ifall du t.ex. startar ett webbföretag.
December 5, 2003
Jag rekomenderar PHP eftersom det är så stort på nätet. Allt finns gratis och support finns i massor med forum, och andra intresserade kryllar det utav.
Tips: http://www.phpportalen.net
1 Guest(s)