September 16, 2002
http://www.w3schools.com är mycket bra för CSS också.
August 16, 2004
August 16, 2004
Hm.. Eftersom det inte finns någon faq till detta tycker [jag] att någon moderator borde klistra eller så borde kanske Kizo eller szorpan göra en Faq och beskriva vad alla koder gör .. Var man kan lära sig att koda Osv...
Vore mkt bra ochså så behöver ni inte svara på såna här trådar varje dag ... eller?
September 16, 2002
Hudsonhawk wrote: Tack för alla svaren och nu har jag försått vad alla olika slags koder betyder o sånt..
* * * * * * * * *
Kizo.. Hur länge hölldu på med din hemsida som du har i signen....
Och vad handlar den om??
För jag såg att ditt forum var ganska tomt ... 🙁
KizoziK versionen jag har nu gjorde jag på en kväll... En lång kväll!
Från middag till nån gång på natten.
Vad handlar den om? Bra fråga faktiskt. 😛 Det är väl ungefär:
"Välkommen till min hemsida", bara. Jag har lagt upp lite gamla bilder jag gjort och så. Dock så har jag en väldigt bunt jag borde ladda upp. Och forumet borde jag egentligen ta bort. Det fyller ingen direkt funktion. Det var dels för att jag ville lära mig hur man configurerade ett forum och så. Sedan är det väl alltid bra att ha ett. 🙂
September 16, 2002
Hudsonhawk wrote: Hm.. Eftersom det inte finns någon faq till detta tycker [jag] att någon moderator borde klistra eller så borde kanske Kizo eller szorpan göra en Faq och beskriva vad alla koder gör .. Var man kan lära sig att koda Osv...
Vore mkt bra ochså så behöver ni inte svara på såna här trådar varje dag ... eller?
På sätt och vis vore det ganska praktiskt.
Språken har ju förvisso olika funktioner, men jag tycker det går bra att svara när någon frågar. Eftersom då kan de få ett svar som passar dem.
Alla vill ju inte göra samma sorts hemsida. Och så känns det alltid bättre när man får svar på precis det man vill veta, eller hur? 😉
August 16, 2004
Heheh de är sant .. Men det är syftarr på är att beskriva koden syfte i några meningar
Javascript ... ** text **
** kod ** -- ** text **
Länkar där man kan lära sig dom där .. ** länkar ** då¨går man inte in på någon specifik ämne utan håller sig helt generellt angående Programmering & webbbuilding.. eller? :p
July 14, 2003
Kizo wrote: Jag rekomenderar dock php tack vare att det är gratis och lika bra om inte bättre.
ASP är också gratis och följer med alla senare OS (XP, 2000, 2003). PHP måste du installera separat.
Om du vill satsa lite i horizonten så skulle jag rekomendera VB.NET (eller c#) då du lätt kan göra "vanliga" desktop programm och väldigt lätt göra detsamma för webben utan att behöva koda om allting.
December 25, 2000
desdecado wrote: [quote=Kizo]Jag rekomenderar dock php tack vare att det är gratis och lika bra om inte bättre.
ASP är också gratis och följer med alla senare OS (XP, 2000, 2003). PHP måste du installera separat.
Om du vill satsa lite i horizonten så skulle jag rekomendera VB.NET (eller c#) då du lätt kan göra "vanliga" desktop programm och väldigt lätt göra detsamma för webben utan att behöva koda om allting.
dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.
Och IIS (och asp) följer inte med Home.
Jag valde själv att lära mig php istället för asp och det är inget jag ångrar.
September 16, 2002
desdecado wrote: [quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.
Väldigt dåligt argument. Du måste ju köpa en dator för att köra PHP så det är inte gratis då???
Man kan skriva koden för hand på gammalt tidningspapper och sedan be en polare skriva över det på en dator.
Men att "låna" Windows är inte tillåtet.
December 25, 2000
desdecado wrote: [quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.
Väldigt dåligt argument. Du måste ju köpa en dator för att köra PHP så det är inte gratis då???
Nej väldigt bra argument,
Alt1. Du har en dator(som är bättre och dyrare än den i alt2 eftersom Windows kräver mera än Linux av hårdvaran), du vill ha ASP, du måste köpa Windows till den.
Alt2. Du har en dator(billigare än Alt1), du vill ha PHP, du laddar ner och installerar Linux helt gratis och sedan laddar du ner Apache och PHP helt gratis.
December 26, 2003
LAMP tar över
August 16, 2004
January 15, 2004
LAMP. This term was popular in Germany, they said, to define how MySQL was used in conjunction with Linux, Apache, and either Perl, Python, or PHP
http://www.onlamp.com/pub/a/on...../lamp.html
edit: Missade zcorpans länk
July 14, 2003
Kizo wrote: [quote=desdecado][quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.
Man kan skriva koden för hand på gammalt tidningspapper och sedan be en polare skriva över det på en dator.
Öh? Ja då kan ju din kompis (som har MS OS) lika gärna köra det? Förstår inte vad det här har att göra med att EXEKVERA kod, inte mata in kod.
December 25, 2000
desdecado wrote: [quote=Kizo][quote=desdecado][quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.
Öh? Ja då kan ju din kompis (som har MS OS) lika gärna köra det? Förstår inte vad det här har att göra med att EXEKVERA kod, inte mata in kod.
Faktum kvarstår fortfarande att, att lära sig ASP blir i 9 fall av 10 dyrare än att lära sig PHP. Om man inte redan råkar äga en Windows 2000, WinXP Pro eller Win2k3 server licens.
1 Guest(s)