Vill lära mig koda|Page 2|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill lära mig koda
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
712877
September 6, 2004 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.w3schools.com är mycket bra för CSS också.

Hudsonhawk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
712904
September 6, 2004 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svaren och nu har jag försått vad alla olika slags koder betyder o sånt..

* * * * * * * * *

Kizo.. Hur länge hölldu på med din hemsida som du har i signen....

Och vad handlar den om??

För jag såg att ditt forum var ganska tomt ... 🙁

Hudsonhawk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
712908
September 6, 2004 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm.. Eftersom det inte finns någon faq till detta tycker [jag] att någon moderator borde klistra eller så borde kanske Kizo eller szorpan göra en Faq och beskriva vad alla koder gör .. Var man kan lära sig att koda Osv...

Vore mkt bra ochså så behöver ni inte svara på såna här trådar varje dag ... eller?

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
712917
September 6, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hudsonhawk wrote: Tack för alla svaren och nu har jag försått vad alla olika slags koder betyder o sånt..

* * * * * * * * *

Kizo.. Hur länge hölldu på med din hemsida som du har i signen....

Och vad handlar den om??

För jag såg att ditt forum var ganska tomt ... 🙁

KizoziK versionen jag har nu gjorde jag på en kväll... En lång kväll!
Från middag till nån gång på natten.
Vad handlar den om? Bra fråga faktiskt. 😛 Det är väl ungefär:
"Välkommen till min hemsida", bara. Jag har lagt upp lite gamla bilder jag gjort och så. Dock så har jag en väldigt bunt jag borde ladda upp. Och forumet borde jag egentligen ta bort. Det fyller ingen direkt funktion. Det var dels för att jag ville lära mig hur man configurerade ett forum och så. Sedan är det väl alltid bra att ha ett. 🙂

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
712922
September 6, 2004 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hudsonhawk wrote: Hm.. Eftersom det inte finns någon faq till detta tycker [jag] att någon moderator borde klistra eller så borde kanske Kizo eller szorpan göra en Faq och beskriva vad alla koder gör .. Var man kan lära sig att koda Osv...

Vore mkt bra ochså så behöver ni inte svara på såna här trådar varje dag ... eller?

På sätt och vis vore det ganska praktiskt.
Språken har ju förvisso olika funktioner, men jag tycker det går bra att svara när någon frågar. Eftersom då kan de få ett svar som passar dem.
Alla vill ju inte göra samma sorts hemsida. Och så känns det alltid bättre när man får svar på precis det man vill veta, eller hur? 😉

Hudsonhawk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
712956
September 6, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Heheh de är sant .. Men det är syftarr på är att beskriva koden syfte i några meningar

Javascript ... ** text **

** kod ** -- ** text **

Länkar där man kan lära sig dom där .. ** länkar ** då¨går man inte in på någon specifik ämne utan håller sig helt generellt angående Programmering & webbbuilding.. eller? :p

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
712971
September 6, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det är en ide faktiskt.

Edit: idé med é

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
713001
September 6, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Jag rekomenderar dock php tack vare att det är gratis och lika bra om inte bättre.

ASP är också gratis och följer med alla senare OS (XP, 2000, 2003). PHP måste du installera separat.

Om du vill satsa lite i horizonten så skulle jag rekomendera VB.NET (eller c#) då du lätt kan göra "vanliga" desktop programm och väldigt lätt göra detsamma för webben utan att behöva koda om allting.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
713415
September 6, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=Kizo]Jag rekomenderar dock php tack vare att det är gratis och lika bra om inte bättre.

ASP är också gratis och följer med alla senare OS (XP, 2000, 2003). PHP måste du installera separat.

Om du vill satsa lite i horizonten så skulle jag rekomendera VB.NET (eller c#) då du lätt kan göra "vanliga" desktop programm och väldigt lätt göra detsamma för webben utan att behöva koda om allting.

dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.

Och IIS (och asp) följer inte med Home.

Jag valde själv att lära mig php istället för asp och det är inget jag ångrar.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
713736
September 7, 2004 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote:
dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.

Väldigt dåligt argument. Du måste ju köpa en dator för att köra PHP så det är inte gratis då???

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
713905
September 7, 2004 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.

Väldigt dåligt argument. Du måste ju köpa en dator för att köra PHP så det är inte gratis då???

Man kan skriva koden för hand på gammalt tidningspapper och sedan be en polare skriva över det på en dator.
Men att "låna" Windows är inte tillåtet.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
714036
September 7, 2004 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.

Väldigt dåligt argument. Du måste ju köpa en dator för att köra PHP så det är inte gratis då???

Nej väldigt bra argument,

Alt1. Du har en dator(som är bättre och dyrare än den i alt2 eftersom Windows kräver mera än Linux av hårdvaran), du vill ha ASP, du måste köpa Windows till den.
Alt2. Du har en dator(billigare än Alt1), du vill ha PHP, du laddar ner och installerar Linux helt gratis och sedan laddar du ner Apache och PHP helt gratis.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
Member Since:
December 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
714294
September 7, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

LAMP tar över laugh

Hudsonhawk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
714323
September 7, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

zcorpan : LAMP tar över

?

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
714353
September 7, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

LAMP. This term was popular in Germany, they said, to define how MySQL was used in conjunction with Linux, Apache, and either Perl, Python, or PHP

http://www.onlamp.com/pub/a/on...../lamp.html

edit: Missade zcorpans länk embarassed

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
714554
September 8, 2004 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print


Är det någon som kan rekomendera mig en riktigt gedigen bok om PHP? Priset har ingen betydelse eftersom jag inte behöver betala den själv.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
714597
September 8, 2004 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: [quote=desdecado][quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.

Väldigt dåligt argument. Du måste ju köpa en dator för att köra PHP så det är inte gratis då???

Man kan skriva koden för hand på gammalt tidningspapper och sedan be en polare skriva över det på en dator.
Men att "låna" Windows är inte tillåtet.

Öh? Ja då kan ju din kompis (som har MS OS) lika gärna köra det? Förstår inte vad det här har att göra med att EXEKVERA kod, inte mata in kod.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
714626
September 8, 2004 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=Kizo][quote=desdecado][quote=ViU] dvs asp är inte gratis. Du måste köpa Windows för att få med det.

Väldigt dåligt argument. Du måste ju köpa en dator för att köra PHP så det är inte gratis då???

Man kan skriva koden för hand på gammalt tidningspapper och sedan be en polare skriva över det på en dator.
Men att "låna" Windows är inte tillåtet.

Öh? Ja då kan ju din kompis (som har MS OS) lika gärna köra det? Förstår inte vad det här har att göra med att EXEKVERA kod, inte mata in kod.

Faktum kvarstår fortfarande att, att lära sig ASP blir i 9 fall av 10 dyrare än att lära sig PHP. Om man inte redan råkar äga en Windows 2000, WinXP Pro eller Win2k3 server licens.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL