Webprogrammering - språk?|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Webprogrammering - språk?
sharpshooter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 29, 2001 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska man satsa på att lära sig för språk om man vill programmera för websidor? Vad är t.ex. skillnaden på cgi, php, asp, osv? Vilket är lättast att lära sig? Vilket är mest spritt?

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 379
71432
September 29, 2001 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. ASP, PHP, Perl eller CGI?
Jag skulle nog (och har valt) PHP.. ASP e säääämst. Otroligt trögt att exekvera. CGI kan gå trögt om det är en stor sajt som använder det, och om man har många besökare. Perl vet jag inget om...

[ Detta Inlägg ändrades av: Sharok den 2001-09-29 14:35 ]

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
71522
September 29, 2001 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltid kul med folk som tycker att allt som de inte kan är sämst. 😀

Hur bra en viss server hanterar stora mängder trafik beror mest på vad sidan gör, och hur bra de är kodade, själva språket spelar mindre roll.

ASP och PHP är ungefär lika lätta att lära sig, ASP är lite enklare att komma igång med, men det är fortfarande lika svårt att göra "bra" sidor med.

CGI och Perl och alla "de där" ska jag inte uttala mig så mycket om för jag har inte jobbat med dem, men det ser ut som om de är ganska "råa".

JSP och ASP.NET (fortfarande beta) ska vara något snabbare än PHP och ASP eftersom de kompilerar koden innan den körs istället för att interpretera koden medans man kör den. JSP skriver man i Java, och ASP.NET skrivs antigen i VB.NET (ser ut som VB, men använder .NET biblioteket) eller C# (javaliknande C-variant, också .NET).

PHP och ASP verkar vara ungefär lika mycket spridda, men JSP har jag inte sett så mycket av.
Det är bara att ta nåt språk, det viktigaste är inte att lära sig själva språket, utan att lära sig sättet man programmerar på, sen kan man alltid lära sig ett nytt språk efteråt mycket enklare eftersom de funkar i princip likadant, det är bara skrivet annorlunda.

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
71540
September 29, 2001 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-29 17:15, Donan Fear wrote:
Alltid kul med folk som tycker att allt som de inte kan är sämst. 😀

Ehhh.. Jag höll på med ASP innan jag fann något väldigt vackert och avancerat , PHP *kär*..

Det där med ASP.NET och JSP visste jag inte.. Hur kan den kompilera grejerna före man går in på sidan? T.ex. om man har en text som ändras var 10:e sekund så då måste man juh ändå omkompilera koden var 10:e sekund.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
71546
September 29, 2001 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

PHP är inte alls mer avancerat än ASP, det ser bara ut så. Du kan ju skriva ASP i JScript om du tycker det är kul.

Bara för att det är annan innehåll i sidan betyder inte att koden bakom har ändrats. Den gör fortfarande samma sak, till exempel: hämta text från en databas och skriva ut den på ett visst ställe på sidan. Det är koden som hämtar texten och visar den som kompileras, själva texten hämtas ju från databasen.
Du kan ju byta skins i Quake eller CS utan att kompilera om spelet, eller hur?

sharpshooter
Medlem
Forum Posts: 144
71633
September 29, 2001 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror jag satsar på PHP, var finns bra tutorials och exempel?

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
71635
September 29, 2001 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-29 17:57, Donan Fear wrote:
PHP är inte alls mer avancerat än ASP, det ser bara ut så. Du kan ju skriva ASP i JScript om du tycker det är kul.

Bara för att det är annan innehåll i sidan betyder inte att koden bakom har ändrats. Den gör fortfarande samma sak, till exempel: hämta text från en databas och skriva ut den på ett visst ställe på sidan. Det är koden som hämtar texten och visar den som kompileras, själva texten hämtas ju från databasen.
Du kan ju byta skins i Quake eller CS utan att kompilera om spelet, eller hur?

Med avancerat menar jag att det finns MÅNGA fler funktioner som till expempel stöd för massor med databaser, zippa filer, dezippa filer, kolla innehållet i en zip fil, skapa en flash film, generera bilder m.m. Det var sådant jag menade.. Men du har forfarande inte svarat på HUR asp.net och jsp kan prekompileras

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
71637
September 29, 2001 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-29 20:51, sharpshooter wrote:
Tror jag satsar på PHP, var finns bra tutorials och exempel?

Du har gjort ett bra val ( en ligt min åsikt ). Hmm... Först BORDE du köpa nån tjock bok smile eller så.. Eller kan du kolla på Webstudio. Där finns en fantastisk bra PHP guide. Dock är den inte färdig än 🙁 .
För färdiga skript kan du söka på google eller nåt på "php +script".. Eller kan du besöka webstudios resursarkiv. Det finns ett tredje sätt; det är att hitta ASP script och sen konvertera ( med nåt konverterings program t.ex. ASP2PHP ) till PHP kod.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
71679
September 29, 2001 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-29 20:57, Sharok wrote:

Med avancerat menar jag att det finns MÅNGA fler funktioner som till expempel stöd för massor med databaser, zippa filer, dezippa filer, kolla innehållet i en zip fil, skapa en flash film, generera bilder m.m. Det var sådant jag menade.. Men du har forfarande inte svarat på HUR asp.net och jsp kan prekompileras

Massor med databaser? Hört talas om ODBC?
Sen kan man koppla vilka COM-objekt man vill till ASP, då kan man göra allt det du sa och lite till. Visst, det finns inte inbyggda funktioner för att zippa filer, men det betyder inte att det inte går att zippa, du behöver bara använda ett COM-objekt som sagt, och det behövs bara en rad kod för att ladda och initialisera ett COM-objekt så det är inte speciellt krångligt heller. Själv har jag gjort ett objekt som läser ID3-taggar ur MP3-filer, och den funkar hur smidigt som helst.

Vaddå HUR?
Den gör om koden till maskinkod (eller liknande) som den sparar, JSP gör halvkompilerade Java-klasser, ASP.NET gör dll-filer.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
71681
September 29, 2001 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt tips är att hålla sig så långt borta som möjligt från IDGs sk. "Webstudio" (Din länk funkar inte förresten).

Deras ASP-guider iaf är EXTREMT dåliga..
De borde användas som exempel på hur man INTE ska koda.

Jag har inte kikat på deras PHP-sidor.

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
71690
September 29, 2001 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-29 22:34, Donan Fear wrote:

On 2001-09-29 20:57, Sharok wrote:

Massor med databaser? Hört talas om ODBC?
Sen kan man koppla vilka COM-objekt man vill till ASP, då kan man göra allt det du sa och lite till. Visst, det finns inte inbyggda funktioner för att zippa filer, men det betyder inte att det inte går att zippa, du behöver bara använda ett COM-objekt som sagt, och det behövs bara en rad kod för att ladda och initialisera ett COM-objekt så det är inte speciellt krångligt heller. Själv har jag gjort ett objekt som läser ID3-taggar ur MP3-filer, och den funkar hur smidigt som helst.

Vaddå HUR?
Den gör om koden till maskinkod (eller liknande) som den sparar, JSP gör halvkompilerade Java-klasser, ASP.NET gör dll-filer.

Okay.. då har man lärt sig nåt nytt. Men för att koppla alla com Objekt och allt så skulle det vara enklare att från början anväNda PHP.

IDG's turitoals rekomenderar jag STARKT.. De inkluderar inte allt men om man hobby skriver eller inte behöver kunna varenda funktion så är den tillräcklig.

Den andra saken "anklagade" jag inte, det läta bara intressant. Men hur kan de exekveras till filer om det är nån sidan som ändras var 10 sek? Rekompileras den var 10:e sekund då? Även om den inte används?

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
71816
September 29, 2001 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-29 22:55, Sharok wrote:

Okay.. då har man lärt sig nåt nytt. Men för att koppla alla com Objekt och allt så skulle det vara enklare att från början anväNda PHP.

IDG's turitoals rekomenderar jag STARKT.. De inkluderar inte allt men om man hobby skriver eller inte behöver kunna varenda funktion så är den tillräcklig.

Den andra saken "anklagade" jag inte, det läta bara intressant. Men hur kan de exekveras till filer om det är nån sidan som ändras var 10 sek? Rekompileras den var 10:e sekund då? Även om den inte används?

Grejen är att objekten är mycket mer flexibla, du kan göra precis vad som helst. Det är inga problem att göra egna objekt om man inte hittar nån som gör det man vill, sen kan man ju återanvända dem hur mycket man vill också.

IDGs tutorials gör vissa grejer väldigt fel och ineffektivt vilket leder till att de som läser de också kodar fel och ineffektivt. Det är inte det att de inte funkar, för det gör dem, men det är ofta mycket onödig kod som bara krånglar till och slöar ner. Förmodligen därför du tycker ASP är så slött och dåligt.

Jag har inte sett någon sida som ändras var 10:e sekund, innehållet kanske ändras, men själva asp eller php filerna är ju likadana.

Vet du vad "kompilera" betyder?
Det är när man översätter programspråket till maskinkod så att den kan köras, skillnaden är att asp/php gör detta varje gång man laddar en sida, medans asp.net/jsp gör det bara en gång.

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
71856
September 29, 2001 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte något problem att skriva de själva? Men då är det juh lika mycket problem som att skriva en ny funktion i PHP. Och de kan man juh också återanvända. Grejen är fortfarande att PHP exekverar snabbare än ASP och det kan du inte ändra på!

Jag anklagar inte men, kan du säga någonstans där de har gjort det väldigt ineffektivt? Skulle vara bra att veta.

Oj.. Blandade visst ihop termerna.. Jag menar den måste juh forfarande exekveras varje gång någon kommer in på sajten för att se kanske klockan.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
71992
September 30, 2001 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-30 01:49, Sharok wrote:
Är det inte något problem att skriva de själva? Men då är det juh lika mycket problem som att skriva en ny funktion i PHP. Och de kan man juh också återanvända. Grejen är fortfarande att PHP exekverar snabbare än ASP och det kan du inte ändra på!

Jag anklagar inte men, kan du säga någonstans där de har gjort det väldigt ineffektivt? Skulle vara bra att veta.

Oj.. Blandade visst ihop termerna.. Jag menar den måste juh forfarande exekveras varje gång någon kommer in på sajten för att se kanske klockan.

Du får det att låta som om det vore en enorm skillnad, men det är det inte. Visst PHP är snabbare än ASP, men bara några få procent, det är knappt så man märker skillnaden. COM-objekten går att skriva i vilket språk som helst (inkl C++ och ASM), och de kompileras till dll-filer så det går väldigt fort att köra.

Jag har inte lust att gå igenom hela deras guide nu, men jag vill minnas att bl.a Inloggning var helt CP.

Jo, visst måste den exekveras, men det går mycket fortare att exekvera när det redan är kompilerat och klart.

_BiG_HeaD_
Kommer du hit ofta?
Medlem
72068
September 30, 2001 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Med små sidor kanske man inte märker det så mycket, men om man har en HEL sajt uppbygd på ASP då går den juh mycket trögare.

Jag snattade den här tabellen från en sajt

PHP Querying MSSQL7 Seconds (lower is better)
Using MSSQL extension 01.88
Using ODBC extension 09.54
Using ODBC via COM (ADO) 17.28
Using OLEDB via COM 06.19

Det är gjort med php, men forfarande visar det att com object är tröööööga.

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
72313
September 30, 2001 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-30 17:08, Sharok wrote:
Med små sidor kanske man inte märker det så mycket, men om man har en HEL sajt uppbygd på ASP då går den juh mycket trögare.

Jag snattade den här tabellen från en sajt

PHP Querying MSSQL7 Seconds (lower is better)
Using MSSQL extension 01.88
Using ODBC extension 09.54
Using ODBC via COM (ADO) 17.28
Using OLEDB via COM 06.19

Det är gjort med php, men forfarande visar det att com object är tröööööga.

Det enda det där visar är att PHP blir trögt med COM, inte att COM är trögt.

Sajko
Medlem
Forum Posts: 151
72621
October 1, 2001 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Inte för att jag vill avbryta erat flamewar, men bara en kommentar till de första inläggen i den här "topicen".

CGI är inget språk. Perl är ett språk, PHP är ett språk. CGI står för "Common Gateway Interface" och är ett sätt att programmera program som ska anropas från t.ex. hemsidor (jag är inte helt säker på att det är så, men CGI är iaf inget språk).

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
72643
October 1, 2001 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Måste dra mitt strå till stacken här:

Har i mina dagar klockat många sidor i ASP (för att kunden har varit dryg) och det har altid visat på extremt låga ekvereringstider. Jag har klockat per sida alla com anrop och databasanrop så jag har precis kunnat urskilja vad som är ASP tid, COM tid, etc, och det visar sig alltid att ASP koden i sig är jävligt snabb, så pass snabb så att även om PHP är 5% snabbare så hinner du inte ens fundera på det innan den är klar. Vi pratar ju millisekunder här!

Sen om du har tidsproblem med siter som kör ASP, så kan det vara så att IIS'en körs med W2K Pro eller dylikt, den tillåter bara 10 concurent users, något som många användare inte fattar (dvs utöver 10 användare så ställs resten på kö). IIS ska köras på en Server version av W2K eller en komersiell version av IIS (icke den gratis i Pro).

Sen är det ju som med allt annat; i fel händer så blir det skit, både ur performance synpunkt och ur stabilitetssynpunkt.

Måhända jag inte vet så mycket om PHP, men ASP (och klientprogrammering) har jag iaf sysslat med sen -97, nästan dagligen, så jag har lite kött på benen där iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL