Argt brev från Telia|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Argt brev från Telia
Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 31, 2005 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Mina föräldar har fått ett argt brev från Telia om att någon har rapporterat att dom blivit attackerade från dras ip nummer och att det skett otillåten trafik. Nu har dom fått "begränsad" internet användning och massa portar spärrade tills dom "fixar" problemet.
Frågan är vad dom ska göra för dom har inga som helst kunskaper för att kunna hacka eller skicka runt virus medvetet och vad jag vet så har deras dator Win 2000 pro med sygate firewall och S&D spybot, AdAware 6.0 Bitdefender mm prog. Datorn är virus och Adware fri men kan ändå någon illasinnad person lånat deras ip för att göra andra illa?
Detta var andra gången dom får denna typ av brev, förra gången var det en massa virus å trojaner som inte gick å ta bort på dras dator så då insallerade jag om den å la in alla progg jag kunde komma på för att skydda dem å göra så det inte skulle hända igen. Nu surfar dom bara med Firefox vilket motverkar en massa virus direkt.
Nästa gång det händer så stängs abonnemanget ner står det i brevet, men vad ska dom göra dom har ju inte gjort något fel. Förra gången kan jag förstå om virusen spred sig och höll på. Att snacka med Telia hjälper inte alls, det känns som det är Telia själva som har dålig säkerhet när sådant här kan hända. Vad tycker ni man kan göra?

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
Member Since:
April 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
866540
March 31, 2005 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

snacka med dina föräldrar om säkerhet på nätet, om vad man skall göra o itne skall göra!

installera linux på deras dator =)

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
866541
March 31, 2005 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Ring Telia och förklara vad du gjort och om de har något de kan rekommendera. Du verkar ju ha gjort de mesta. Kör win Update?

"det känns som det är Telia själva som har dålig säkerhet när sådant här kan hända"
Hehe. Ska de filtrera alla trafik genom ett superfilter?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
866545
March 31, 2005 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Dom skulle ringa dit å prata om vad man kan göra men jag bad dom skriva ner allt så jag kunde fixa det sen för själva kan dom inget om vad olika program gör, bara surfa å spela enklare spel.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
866594
March 31, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

en polare fick ett sånt brev också, han installera om windows o ringde dit o då öppnade de direkt.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
866610
March 31, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker faktiskt det är JÄVLIGT BRA att Telia gör på det sättet. Det skulle vara hemskt mycket enklare för dem att bara skita i allt och låta massa Zomibie-PCs ta över mer och mer av nätet. Tack vara Telia gör nånting så blir det iaf lite mera ordning på det hela.

Det är inte så att de har något trådlöst nät där nån annan (grannen?) kan komma åt det?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
866614
March 31, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag tycker faktiskt det är JÄVLIGT BRA att Telia gör på det sättet. Det skulle vara hemskt mycket enklare för dem att bara skita i allt och låta massa Zomibie-PCs ta över mer och mer av nätet. Tack vara Telia gör nånting så blir det iaf lite mera ordning på det hela.

Det är inte så att de har något trådlöst nät där nån annan (grannen?) kan komma åt det?

Så folk ska få sina abonnemang raderade pga att dom inte har råd med brandväggar? Dom använder en gratis ver av Sygate firewall och den hjälper tydligen inte. Har inte upplevt några virus eller saker då jag var där och uppade program å sökte virus å ads under påsken, detta skulle hänt den 23:e. Dom sitter på ett vanligt D-Link dsl 200 adsl modem som går på usb så det är ingen risk någon obehörg kommer in på nätverket den vägen.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
Member Since:
February 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
866687
March 31, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia.. *suck* resonera med dom är som att dra i gång en politiskdebbat med en bergsvägg...

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
866814
March 31, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote:
Så folk ska få sina abonnemang raderade pga att dom inte har råd med brandväggar?

Nu överdriver du nog lite, har du kollat upp vad den värsta mjukvarubrandväggen kostar? För någon som arbetar och inte har miljoner i skulder är det faktiskt överkomligt. Nyaste Norton kostar runt 600 kronor, Keiro Personal Firewall kostar mellan 350 och 400 kronor.
Så det är ju inte direkt att de blir bankrutt av att betala för en bra brandvägg.

Och angäende detta med att de spärrar ens internet, visst är det bra. Jag ser inget fel alls i det. Det gör att vi som håller datorn ren från Virus och Maskar mm. surfar snabbare. Skulle de inte göra någonting annat än skicka hem ett brev hade Sveriges nät kollapsat totalt då de flesta datoranvändare är oerfarna som dina föräldrar och inte skulle kunna göra något åt det, och inget är just vad de skulle ha gjort om de bara fick ett brev där det stod: Var vänliga rensa er dator från Spamvirus mm.

Nej att de stoppar ens internet tills man har ordnat saken är det bästa Telia kan göra. Helt rätt tillvägagångssätt.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
866818
March 31, 2005 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: [quote=Laglorden]Jag tycker faktiskt det är JÄVLIGT BRA att Telia gör på det sättet. Det skulle vara hemskt mycket enklare för dem att bara skita i allt och låta massa Zomibie-PCs ta över mer och mer av nätet. Tack vara Telia gör nånting så blir det iaf lite mera ordning på det hela.

Det är inte så att de har något trådlöst nät där nån annan (grannen?) kan komma åt det?

Så folk ska få sina abonnemang raderade pga att dom inte har råd med brandväggar? Dom använder en gratis ver av Sygate firewall och den hjälper tydligen inte. Har inte upplevt några virus eller saker då jag var där och uppade program å sökte virus å ads under påsken, detta skulle hänt den 23:e. Dom sitter på ett vanligt D-Link dsl 200 adsl modem som går på usb så det är ingen risk någon obehörg kommer in på nätverket den vägen.

Dissa det sketna usb modemet och skaffa ett ethernet och en router i mellan så är alla problem lösta. Eller ja du kan ha något virus program i bakgrunden ifall.
Jag kör själv så och har inte något virus program alls, scanar lite då och då men avinstallerar det efter det.

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
Member Since:
June 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
867707
April 2, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

menär telia så rädda tycker jag dom kan pröjsa 500 spänn på en brandvägg och ge killen.

Jag tycket telia borde skaffa sig lite kvalificerat folk som kan gå hem till folk ev. hacka folk för att se om dom kör något program eller om dom är scriptmarodörer, det borde väl synas tydligt om det är en Zombie att sammtidigt som nån attakeras så kommer det ingående paket från nån annans ip, då borde saken vara löst, ev. "be om" ett nytt ip (hur nu det ska gå till).

sägar bara 'tracert'

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
Member Since:
February 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
867712
April 2, 2005 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia skickar ju sånt till var och varannan abonnent, det dom borde skaffa är lite personal som kan informera om hur man skyddar sig som sagt.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
867722
April 2, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia informerar hur man skyddar sig och ger även förslag på brandväggar som fungerar.
Bara att ringa suporten så berättar de hur du ska göra om du har något av programen.

Telia kan ju inte hjälpa att deras användare är så korkade så de inte klarar av att skydda sig.

Är man okunnig så får man ringa och be om hjälp och de på suporten kan väldigt ofta hjälpa till med standard frågor gällande internet säkerhet och du kan ju även ringa till virus/firewall programets tillverkare och fråga. Så hjälp finns det att få men folk är så förbannat lata och klagar på minsta lilla som igentligen är 100% deras egna fel.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
867728
April 2, 2005 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tovedal wrote: menär telia så rädda tycker jag dom kan pröjsa 500 spänn på en brandvägg och ge killen.

Jag tycket telia borde skaffa sig lite kvalificerat folk som kan gå hem till folk ev. hacka folk för att se om dom kör något program eller om dom är scriptmarodörer, det borde väl synas tydligt om det är en Zombie att sammtidigt som nån attakeras så kommer det ingående paket från nån annans ip, då borde saken vara löst, ev. "be om" ett nytt ip (hur nu det ska gå till).

sägar bara 'tracert'

Man blir ju trött att lässa de du skriver....
Tycker du volvo ska kolla så folk inte kör deras bilar när de har använt droger/alkohol?

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
867851
April 2, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

picks2 wrote: [quote=Tovedal]menär telia så rädda tycker jag dom kan pröjsa 500 spänn på en brandvägg och ge killen.

Jag tycket telia borde skaffa sig lite kvalificerat folk som kan gå hem till folk ev. hacka folk för att se om dom kör något program eller om dom är scriptmarodörer, det borde väl synas tydligt om det är en Zombie att sammtidigt som nån attakeras så kommer det ingående paket från nån annans ip, då borde saken vara löst, ev. "be om" ett nytt ip (hur nu det ska gå till).

sägar bara 'tracert'

Man blir ju trött att lässa de du skriver....
Tycker du volvo ska kolla så folk inte kör deras bilar när de har använt droger/alkohol?

Folk fattar inte att det är deras ansvar att ha ett säkert system. Har de inte det och de förstör för andra så har telia all rätt att stänga av dem tills det är åtgärdat.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
868972
April 5, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag fick ett e-mail från min leverantör om ip-scanning, trots att jag nuförtiden håller bra koll på säkerheten.

Vad var problemet?

Spelet "America's Army". 🙄

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
886334
May 9, 2005 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag fick ett e-mail från min leverantör om ip-scanning, trots att jag nuförtiden håller bra koll på säkerheten.

Vad var problemet?

Spelet "America's Army". 🙄

Hehe, gissar att det som triggade deras loggar var när spelet sökte servrar... ;o

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
889048
May 12, 2005 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag tycker faktiskt det är JÄVLIGT BRA att Telia gör på det sättet. Det skulle vara hemskt mycket enklare för dem att bara skita i allt och låta massa Zomibie-PCs ta över mer och mer av nätet. Tack vara Telia gör nånting så blir det iaf lite mera ordning på det hela.

Det är inte så att de har något trådlöst nät där nån annan (grannen?) kan komma åt det?

Men dom är inte så smarta för när jag va på lan hoss en kompis så fullloadade vi hans lina totalt i kanske 3 dar sen kom ett sånt brev och sa att han hade virus.... det var bara det att det var inget virus utan vi tanka bara !! hans lina var låst i 1.5 vecka pga telias inkompetens....

east_lake
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
Member Since:
August 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
898387
May 27, 2005 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Telias inkompetens hit och Telias inkompetens dit. Telia är en av dom få operatören på marknaden som gör rätt för sin månadsavgift. Är så less på att man gnäller på Telia. Deras uppkopplingar är stabila som fan, man tar sitt ansvar och stänger ner abonneter som spammar. Om dessa abonneter spamar/sprider skit medvetet eller bara är odugliga har inte med saken att göra. Jag menar är man så oduglig på att köra bil som dom är på TV4:a så ska körkortet bort, samma gäller med oduglighet på Internet.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
898399
May 27, 2005 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Men borde man inte, rent teoretiskt, ha rätt att maxa sin lina både up och ner dygnet runt..?

EDIT:
Eller står det i kontraktet att man inte får utnyttja sin fulla bandbredd för länge?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL