March 14, 2001
När man använder ftpprogram så kan man ju spara alla adresser och inloggningsinformation så man slipper skriva in dem jämt, och den informationen spars i en fil som oftast ligger i samma mapp som programet. Och nu är det ju såhär att på ex DC så finns det en hel hög mindre smarta människor som inte tänker på att det är lite osmart att dela ut mappar med installerade program och även ibland hela C: disken, och de som nu gör det och använder ftpprogram med sparade adress möjliggör då att vem som helst kan ladda hem dessa filer och själva ansluta till dessa ftp-servrar, inte så farligt kanske ni tycker då och nej är det bara vanliga svenssons servrar betyder det väl inte så mycket kanske, men jag har kollat lite på det här de senaste dagarna och har hittat en väldigt massa servrar som inte bara är vanliga svenssons utan lite mer uppseendeväckande sidor som exempel:
Anna Linds Minnesfond
BRIS
Hjärt & Lungfonden
SOSAlarm
Sen lite mindre betydlesefulla men..
Cosmopolitan.se
Jif.se (rengörningsmedel)
Sureplan.se
m.m.
Och de flesta av de här sidorna har ju en massa saker som nyhetsbrev och inloggnings saker som säkert inte är så kul om det kommer ut.. lika med bris, alla mail och sånt som kommer dit..
Det skulle inte förvåna mig om alla dessa coola "små hackare" hittar lite sidor på detta vis och sedan gör sina så kallade hackningar..
Är hur som helst lite konstig att dem som har hand om dessa sidor inte har lite bättre kolla..
Så ni kan ju tänkta på detta ni som spar lösenord och sånt, att inte dela ut dessa mappar på dc och liknande..
March 19, 2003
Jag har sökt efter sites.dat ett par ggr på DC för skojj skull.
En hel del har man hittat 😀
sites.dat heter flashfxp's sparade lista över konton.
Dock så brukar ftp konton ha ip filter som hjärlper mot detta en aning.
Men jag ser lite problem i detta precis som du.
Korkade jävlar.
October 7, 2002
I och för sig så är det inte ett dugg säkert att använda FTP överhuvudtaget. Eftersom FTP är okrypterat kan vem som helst som känner för det som paketen passerar förbi (alltså ute på stora vida internet) läsa av exakt vad paketen innehåller, och på det sättet få lösenorden. Eller ni kanske redan använder SFTP eller motsvarande allihop?
2 Guest(s)