Brottsligt avlyssna trådlös kommunikation|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Brottsligt avlyssna trådlös kommunikation
Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 18, 2005 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

Enligt ett nytt lagförslag ska avlyssning av datorsystem kriminaliseras. Straffet kan bli upp till två års fängelse för den som tjuvlyssnar.

Ny Teknik skriver att ett lagförslag som ska kriminalisera avlyssning av trådlös kommunikation just nu förbereds i regeringskansliet.

Det som föreslås bli kriminaliserat är att "med tekniskt hjälpmedel avlyssna elektromagnetiska emissioner eller andra icke-allmänt tillgängliga signaler till eller från en dator eller ett datorsystem", skriver Ny Teknik.

Idag är det inte ett brott att tjuvlyssna på trådlös datakommunikation. De lagar som finns gäller bara samtal mellan personer eller trådbunden kommunikation, som exempelvis telefonsamtal.

Enligt Ny Teknik var ett lagförslag angående den här typen av avlyssning på gång redan 1992. Det genomfördes inte då, men den här gången är det Europarådet som trycker på.

Avlyssning kommer enligt lagförslaget att betraktas som dataintrång och kan ge böter eller maximalt två års fängelse.

http://www.idg.se/ArticlePages.....OS.dbp.asp

Avatar
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
October 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892744
May 18, 2005 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

trevligt, vad ska hugge då göra? :rolleyes:
för det var väl han som pysslade med det?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892759
May 18, 2005 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Bra. Inte för att intrång(sförsök)en kommer att minska men iaf...

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
892979
May 18, 2005 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är: hur ska dom lyckas sätta dit en?
Säg att jag sitter i en bil på parkeringen bland 100 andra bilar och så sniffar jag trafik på ett okrypterat nät, sen så upptäcker dom det, vad ska dom göra då? kuta ut och försöka triangulera mig?
Eller så sitter man i en byggnad högt upp med en antenn med hög riktverkan, samma sak där...det blir mycket svårt för dom att lokalisera mig.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893003
May 18, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus^ wrote: trevligt, vad ska hugge då göra? :rolleyes:
för det var väl han som pysslade med det?

Mja, i viss mån i alla fall. Men jag är tro det eller ej en form whitehatt i trådlösa sammanhang. Jag gör intrång för att informera vederbörande om hur säkerheten måste förbättras och vart den ska förbättras, inte i destruktivt syfte.

Sen, vad skulle detta göra för skillnad? Det är heeelt omöjligt att bevisa någonting. MAC-A kan spoofas och jag behöver inte ens befinna mig på samma geografiska kvadratkilometer som den trådlösa sändaren i fråga när jag sitter och lurkar i bilen med en 25dBa antenn.

Jag säljer då inte av mina grejer i alla fall.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
893040
May 18, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sniffar paket och ställer till med skit, kommer fortsätta att göra det sålänge jag vet att jag inte åker dit 😛
Tycker att dom får skylla sig själva i viss mån, ok det kanske inte är lätt att veta vad WEP/WPA/MAC Lås är men då tar man hjälp av någon som kan.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893118
May 18, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Jag sniffar paket och ställer till med skit, kommer fortsätta att göra det sålänge jag vet att jag inte åker dit 😛
Tycker att dom får skylla sig själva i viss mån, ok det kanske inte är lätt att veta vad WEP/WPA/MAC Lås är men då tar man hjälp av någon som kan.

Det är ju bara fjantigt IMO...
Antingen är du brottsling och utnyttjar personens nät till något vettigt (läs: använder som internetförbindelse) eller gör du som Hugge eller ger du bara blankt fan i att rör nått...
Det är min åsikt!

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893155
May 18, 2005 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=squarepusher]Jag sniffar paket och ställer till med skit, kommer fortsätta att göra det sålänge jag vet att jag inte åker dit 😛
Tycker att dom får skylla sig själva i viss mån, ok det kanske inte är lätt att veta vad WEP/WPA/MAC Lås är men då tar man hjälp av någon som kan.

Det är ju bara fjantigt IMO...
Antingen är du brottsling och utnyttjar personens nät till något vettigt (läs: använder som internetförbindelse) eller gör du som Hugge eller ger du bara blankt fan i att rör nått...
Det är min åsikt!

Värt att notera att ibland tar jag på mig min svarta hatt också...

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
893280
May 18, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=squarepusher]Jag sniffar paket och ställer till med skit, kommer fortsätta att göra det sålänge jag vet att jag inte åker dit 😛
Tycker att dom får skylla sig själva i viss mån, ok det kanske inte är lätt att veta vad WEP/WPA/MAC Lås är men då tar man hjälp av någon som kan.

Det är ju bara fjantigt IMO...
Antingen är du brottsling och utnyttjar personens nät till något vettigt (läs: använder som internetförbindelse) eller gör du som Hugge eller ger du bara blankt fan i att rör nått...
Det är min åsikt!

Fjantigt, kanske det...men det är ju KUUUUUUUUL!!

CoolNicklas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 213
Member Since:
March 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
894260
May 20, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Undrar vad som menas med: "andra icke-allmänt tillgängliga signaler "

Signaler på 802.11-nivå från en öppen AP som talar om att AP'n finns o.s.v., är de att betrakta som allmänt tillgängliga?

Rätta mig om jag har fel. Är det inte så att i "Monitor" mode skickas inga signaler från WLan-kortet, den tar bara emot alla signaler som finns tillgängliga? Det är väl så Kismet arbetar?
Det innebär ju att det är omöjligt att veta om att man blir avlyssnad.

Program som NetStumbler skickar väl däremot information i s.k. "probe-requests".

/Nicke

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL