Dator som brandvägg?|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator som brandvägg?
Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 25, 2006 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare.

Min nuvarande dator börjar bli seg och jag funderar på att formattera om den. Men grejen är att jag helst skulle vilja ha antivirus och brandvägg installerad, vill ha så mycket prestanda som möjligt till spelandet.

Jag har en gammal dator som jag tänkte jag kunde ha brandvägg och antivirus och sen koppla in den för att dela ut internet på till min speldator.

Hur går jag tillväga?

Antar att jag behöver 2 nätverkskort i den datorn jag delar ut internet på.

Vilket Antivirus och vilken brandvägg ska jag välja? Datorn den kommer ligga på är verkligen gammal, har inte startat eller formatterat om den sen jag köpte den och det är win95 på(kommer bli Win2000 eller något när den börjar användas) och jag tror den är en Pentium II 400mhz men jag kommer inte ihåg just nu.

Vad behöver jag mer tänka på? Speldatorn kommer ha Windows XP pro som den alltid haft.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

balula
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
1026829
March 25, 2006 - 4:00 am
sp_Permalink sp_Print

400mhz räcker gott och väl. Vad som är mer interessant är hur mycket ram det sitter i den. Troligt är väl 128mb men skulle det bara sitta 32mb eller nått blir det lite knepigare :blink:

Jag kan inte annat än avråda dig från att instalera win2k. Det är riktigt osmidigt att konfigurera en internetdelare/router på win2k.

Kör du någon form av NAT på win så måste du förmodligen hålla på i en krånglig GUI för att göra minsta lilla inställning.

Nej, jag föreslår att du testar m0n0wall eller något liknande. Det finns många små dedikerade OS som du kan köra från en diskett eller usb-sticka. Vilket kan vara rätt trevligt.

Sen är i princip alla extremt lätthanterliga med ett webgränssnitt en 5-åring hade hajat på 10sec 🙂

Vill du ha utförlig hjälp så får du nog beskriva hur ditt nuvarande nätverk ser ut osv. Hur många burkar ska ha nät? Vad är det för lina vi snackar om? osv osv.

EDIT: Virusskydd är egentligen inte så jätteviktigt, dra in firefox och sluta använda outlock-express så är virus/adware och liknande skit ett minne blott.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1026832
March 25, 2006 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

balula wrote: ...
EDIT: Virusskydd är egentligen inte så jätteviktigt, dra in firefox och sluta använda outlock-express så är virus/adware och liknande skit ett minne blott.

Detta stämmer till stor del men man skall inte tro att man någonsin är immun mot virus när man kör windows. Om man någonsin laddar ner "warez" så bör man inte skippa antivirus.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1026836
March 25, 2006 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Kör man bara inte Norton så är det ingen fara med prestandan.
Vet inte varför, men norton drar mängder av systemresuser.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

BeerCan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
1026862
March 25, 2006 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med AVG free som antivirus. Tycker det fungerar ypperligt samt drar knappt några resurser. Finns att ladda ner på http://free.grisoft.com/

Finns flera andra antivirusprogram som säkert är lika bra och även bättre (Nod32, kaspersky mm) Men så vitt jag vet är dessa ej gratis.

Behovet av hårdvarubrandvägg tror jag skiftar beroende på vilken isp man har. Hade telia för några år sedan och blev ständigt utsatt för intrångsförsök, men när jag flyttade och bytte isp har jag inte märkt av några sådana problem.

Tintin
Member
Medlem
1026893
March 25, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar, jag testar m0n0wall och ser hur det fungerar.

Ett antivirusprogram vill jag verkligen ha, litar inte på andra program att klara den uppgiften då jag vet hur ofta säkerhetshål hittas även i Firefox 😛

Det kommer vara 128mb ram i den gamla datorn.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

balula
Medlem
1027173
March 26, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Men du, tänk på att virus och säkerhetshål är två helt olika saker. Sen angående säkerhetshål och firefox så är det som så att det är inte mängden hål som är det avgörande utan hur lång tid det tar för företagen att släppa updateringar/patchar. Enligt secunia finns det bara 3-4 säkerhetshål som inte är fixade till FF medans det till senaste IE finns över 20 opatchade säkerhetshål. :blink:

ViU: Warez i sig är väldigt väldigt ofarligt. Jag har aldrig hört om något inbakat virus eller annat "farligt". Men om du tänker på Albin 9år som laddar ner GTA-SA.exe från the pirat bay så förstår jag vad du menar. Laddar man ner saker från suspekta websidor så får man räkna med att risken finns att någon rackare har packat in en trojan eller ett virus i paketet laugh

Tintin
Member
Medlem
1027257
March 27, 2006 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

Ja självklart ser jag Firefox som MER säkert än IE men det är inte på långa vägar säkert. Och att det är skillnad på säkerhetshål och virus vet jag med men hur tror du folk får in virus, spyware och annat du inte vill ha i din dator när du besöker en hemsida? Jo genom säkerhetshål =)

Det finns inget som heter säkert surfande och att endast förlita sig på en web-browser är långt ifrån säkert. Det går inte komma ifrån att ett antivirusprogram, ett program som är gjort endast för att fånga upp virus innan de infekterar din hårddisk, är det bästa sättet att skydda sig tillsammans med en bra brandvägg.

Jag fick ihop datorn, den startade och jag slängde in WindowsXP. Jag vet, sämsta jag kan ha på en så här gammal dator men det fungerar överraskande bra. Slängde i mer minne så nu har jag 384mb ram.

Problemen jag har nu är att det är 250mb ledigt diskutrymme, ska försöka frigöra lite plats för mitt OS att arbeta med. Och jag har inte en aning om hur jag ska skicka genom internet till min andra dator =)

Har två nätverkskort istoppade.
Är det bara att koppla internet till ena NICet och speldatorn till andra för att sen dela ut internet till den?

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

ViU
Member
Medlem
1027436
March 27, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte riktigt med på varför du väljer Windows XP över t.ex. monowall? Även om Windows XP kanske fungerar är det verkligen inte något jag skulle använda som brandvägg av flera orsaker:

1. Prestanda, XP äter mycket av resurserna som skulle kunna användas till bättre saker.
2. Funktioner, XP är inte menat för att fungera som annat än en väldigt primitiv internetutdelare.
3. Säkerhet.

Monowall bryr sig inte om ifall du bara har 250mb diskutrymme.

Tintin
Member
Medlem
1027575
March 27, 2006 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Anledningen var faktiskt att jag inte har någon tom cd-r hemma
Jag kommer förmodligen att slänga in monowall så fort jag köpt en men det har inte blivit läge för det ännu.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

ViU
Member
Medlem
1027620
March 28, 2006 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Anledningen var faktiskt att jag inte har någon tom cd-r hemma
Jag kommer förmodligen att slänga in monowall så fort jag köpt en men det har inte blivit läge för det ännu.

Det är naturligtvis upp till dig men jag tror du snabbt kommer att ta in tiden det tar för dig att åka och köpa en cd-r och installera monowall istället för att försöka få windows att fugnera.

Jag säger inte att du måste köra monowall, det går säkert att få windows xp att göra samma sak ifall du vill. Jag säger bara hur jag skulle göra 🙂

Tintin
Member
Medlem
1027670
March 28, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja och jag håller med, varför köra ett segt prestandakrävande OS när man har bättre alternativ?

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Tintin
Member
Medlem
1027764
March 28, 2006 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Fixade nu en tom cd-r och kommer nu till ett nytt problem. Går det att få det att fungera utan floppy? Hittade inget om det på deras hemsida så därför frågar jag här.

Jag har ingen diskettstation på gamla datorn och den jag hade hemma var paj, har inte heller lust att gå och köpa en ny då jag redan lånar pengar till mat månaden ut =(

Så skulle det gå att använda hårddisken som sitter i för att spara och köra programmets settings från?

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

ViU
Member
Medlem
1027774
March 28, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte skriva till NTFS/FAT32 nej om det var det du tänkte. Om du har en disk i den som du inte har något annat på kan du dock köra monowall från den, notera dock att allt tidigare material på den försvinner. Har du en gammal 100 mB disk kan du köra från den också 🙂

Tintin
Member
Medlem
1027779
March 28, 2006 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

attans 😛

får lägga detta på is tills jag fått tag i en fungerande diskettstation då

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

balula
Medlem
1028069
March 29, 2006 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

hm.. vad ska du med en diskettstation till? stoppa in disken du tänkt köra monowall på i din speldator och lägg över install-filerna från win. Här står allt: http://doc.m0n0.ch/quickstartp.....osingMedia.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1028161
March 29, 2006 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan även lägga konfigurations-filen på ett usbminne, vill du ha en brandvägg/router dist med lite mera funktioner så rekommendrar jag pfSense, den är baserad på m0n0wall fast kör freeBSD 6.
http://www.pfsense.com

ViU
Member
Medlem
1028217
March 30, 2006 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Du kan även lägga konfigurations-filen på ett usbminne, vill du ha en brandvägg/router dist med lite mera funktioner så rekommendrar jag pfSense, den är baserad på m0n0wall fast kör freeBSD 6.
http://www.pfsense.com

Intressant, ska jag hålla i minnet. pf > iptables

Ebola
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 280
1063145
July 27, 2006 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

Lite gammalt inlägg detta, men är du ute efter en bra brandvägg med lite annat gott så är det Clark Connect som gäller!
Jar testat massa olika linuxbaserade brandväggar och det studsar alltid tillbaka till CC. Helt klart bästa.

http://www.clarkconnect.com

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 370
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL