Hjälp med virus|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med virus
kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2006 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Har fått in ett virus, via en .exe-fil som kommer med lite olika popups, exempel här:
[Image Can Not Be Found]

Jag har AVG Free, körde igenom datorn med det, den hittade det som var problemet, tog bort det, trodde det i alla fall. Viruset fortsätter ändå med popups. Sen håller det på och jävlas, så att allt jag skriver in i adressrutan och Googlerutan i FF skriv baklänges. Känns även som att det stryper min bandbredd och ja, gör en massa skit helt enkelt. Men jag har inte hittat något program i Lägg till/Ta bort och inte heller något annat sånt, mer än några internetgenvägar på skrivbordet. Förutom det där att jag skriver in baklänges , som nu försvunnit, så är det bara IE som den attackerar. AVG säger att det är en Downloader Trojan. Kanske Downloader.Wyche, men det programmet verkar inte ha många rätt.

Vill gärna slippa omformattering, så lite hjälp skulle jag bli jätteglad över.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1055487
July 3, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Testat att starta i felsäkert läge och kört igenom med antivirus?

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1055491
July 3, 2006 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Testat att starta i felsäkert läge och kört igenom med antivirus?

Nej, det har jag inte gjort. Gör det någon skillnad att köra i felsäkert?

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1055492
July 3, 2006 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Du fick det där som ett popup fönster när du var ute och surfade va? Det där är ett sätt som vissa försöker att använda sig av för att tjäna pengar, förmodligen så har du inget problem med spyware, så förmodligen så försöker de lura dig. Om du känner dig osäker så ladda ner Hitman Pro från länken nedan.

Länk

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1055501
July 3, 2006 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Du fick det där som ett popup fönster när du var ute och surfade va? Det där är ett sätt som vissa försöker att använda sig av för att tjäna pengar, förmodligen så har du inget problem med spyware, så förmodligen så försöker de lura dig. Om du känner dig osäker så ladda ner Hitman Pro från länken nedan.

Länk

Där var jag visserligen ute och surfade, i FF, det där kom upp i IE. Dessutom så har startsidan ändrat i IE, inte i FF, som tur är. Sen så kommer det upp när jag inte gör något, utan tex spelar offlinespel. Så mycket koll har jag trots allt. Upptäckte inte det förut, men det är också en liten ikon som kommer upp nere i högra hörnet, jämter klockan, kommer inte ihåg vad det heter just nu. Gjorde nu också en systemåterställning, vilket hjälpte föga.

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
1055536
July 3, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade ett liknande virus för ett tag sedan. Jag körde igenom datorn med Adaware och Search and destroy. Ja rekomenderar dessa program mkt.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1055544
July 3, 2006 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jensa_morini wrote: Jag hade ett liknande virus för ett tag sedan. Jag körde igenom datorn med Adaware och Search and destroy. Ja rekomenderar dessa program mkt.

Dom programmen hjälpte inte. Men däremot gjorde något program i Hitman Pro-paketet massor. Tack Imlal.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1055615
July 3, 2006 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har haft sådant där tidigare, mycket går att lösa med Adaware, men så finns det mer elakartade som jag råkade ut för (via en .exe fil) jag testade 10-15 virusscannar och anti spyware program, inget lyckades tabort skiten.

men så en dag flera månader senare så testade jag Webroot Spy Sweeper. ett mycket fint program. den skiten som man redan har tar den bort, och den skiten som du skulle få vid öppnande av exempelvis elakartade .exe filer blockerar den eller så frågar den dig om du vill godkänna att den ändrar någon sak i registret eller lägger till någon grej som startas samtidigt som datorn.

jag kan näst intill garantera att du blir av med skiten om du testar Spy Sweeper 😉

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1055712
July 3, 2006 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, för tipsen.

*Skriver i anteckningar*

Men nu har jag som jag sade innan blivit av med viruset och allt är "normalt". Inte några utfläkta brudar som hoppar upp i ansiktet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL