November 15, 2002
OfflineKöpte just wlan till min lägenhet, nu skulle jag vilja säkra det också så gott det bara går.
Kör med sygate firewall samt xps inbyggda. Samt belkins router med 64-128 bits wep kryptering. Samt med inbyggd NAT och SPI brandvägg.
http://catalog.belkin.com/IWCa....._Id=136493
Tacksam för svar!
March 19, 2003
OfflineKör du 64 eller 128? du kan inte köra både och.
128 är rätt logiskt starkare en 64'a.
Men det hindrar inte direkt en "haxxx00r".
Men du håller alla fall alla andra utanför.
Sätt på MAC filter och 128 bits kryp så håller du med säkerhet 99,999% utanför 😉
Om inte hugge eller någon annan geek råkar komma förbi.
December 25, 2000
OfflineSom BerateaU säger så, Macfilter och Weppassword håller de flesta utanför men var medveten om att det aldrig är helt säket. Att betala räkningar och sådant borde i princip vara lugnt (jag gör det över trådlöst ibland) eftersom i alla fall det systemet min bank använder med nya koder varje gång gör att "hackern" måste vara aktiv precis då du är det för att ha någon chans att sabba något. Dessutom lever jag med förhoppningen att OM någon skulle tömma mitt konto skulle någon försäkring eller snäll bank ersätta det.
April 2, 2001
OfflineDu bör om det är möjligt använda WPA istället för WEP.
WEP är ett svagt ramverk som är mycket enkelt att knäcka.
Beroende på hur mycket trafik som skickas över nätet knäcks det på mellan 10min och några dygn (genom att samla data som skickas och analysera detta med enkla program).
MAC-filter stoppar folk som råkar ansluta till nätet, men ger i övrigt ingen säkerhet. MAC-adresserna annonseras över nätet och det är enkelt att modifiera sin MAC-adress.
October 8, 2003
OfflineVet inget om routern i fråga, men lite tips:
* Stäng av SSID broadcasting
* Använd WPA-kryptering (om du kan)
* MAC-filtrering
* Håll koll på loggarna!
* Om du har en liten lägenhet eller liknande kan du skruva loss antennen, detta ger sämre räckvidd vilket vara en fördel ur säkerhetssynpunkt. Dock är det rätt opraktiskt om du behöver bra räckvidden.
:bok:
1 Guest(s)

Log In