August 24, 2002
OfflineHejsan,
Har märkt en markant ökning av datorer totalt smittade med alla olika sorters spyware/virus/trojaner and so on.
Hela gårdagen plus dagen har jag ängnat åt folks datorer som är smittade med detta.
Idag hade jag den mest infekterade dator jag sett + tio andra tekniker påjobbet. Till att börja med, det är en XP Home, aldrig installerat eller kört windows update (ej SP1, S2) Kazza har dessutom legat på den sen de fick den, de sitter även på modem.
Har tillbringat närmare 8 timamr med att få bort alla, med hjälp av PestPatrol, Spybot, Adaware, Hijackthis, Mcafee bootbara virusskydd, norton antivirus, + suttit och letat filer/mappar och reg nyklar manuellt. Den är fortfarande inte tom på skit =) ...
Så igår var det två windows 95/98 datorer inne som vi fick bort allt ur så vida vi kan se, de var mkt mindre skonade.
Men idag kom han tillbaks med sin frus laptop, den var smittad igen.. eller hade vi inte fått bort allt? De hade inget skydd, no FW eller antivirus.
Kan en W95/98 gå ut på internet och kolla mailen utan att bli drabbad?
Har ni några tips o råd till mig hur man skall gå smidigast tillväga?
October 31, 2003
OfflinePim_ wrote: Hörde ngt om att snittiden för en för en oskyddad (winXP)PC att bli smittad av ngt virus är ca 40min, vet många som fått sasser/blaster direkt efter nyinstallation.
Japp två gånger på olika maskiner. Visste om problemet och skulle hämta filen då rutan kom upp GAAA
November 26, 2002
OfflineHar du bredband kan du räkna med Sasser eller Blaster inom 1-2 minuter om du har oskyddad dator. Har du moden kan det ta lite längr emed marginellt. Ha alltid minst XPs brandvägg igång, kör du W2000 eller XP ska du alltid ha antivirus och brandvägg annars har du problem inom väldigt kort tid. Kör du 98 eller 95 är det lite lugnare men även där bör du absolut ha brandvägg. Jag skulle aldrig plugga i nätverkssladden utan minst FW och helst även AV.
Installera FW och titta i loggen efter 30 minuters surfande så lär du aldrig vara utan.
August 24, 2002
OfflineLuckyLuke wrote: Men köp typ en upplaga av DMZ där man får med NOD32 antivirus som ska vara mycket bra och typ en tid att testa det. Så kan du formatera burken och sen installera iaf nod32 och sen bränna ut på internet i sökan på botemedel.
Jo NOD32 är väldigt effektivt/smidigt/enkelt.
Ni bör också läsa tråden innan ni svarar tack! Jag är inte i behov av de enkla tippsen.
Och om jag ska förtydliga en av frågorna, är det mening att tömma en dator på spyware osv om han/hon inte har brandvägg eller virus skydd samt modem/telefonbaserat internet?
Och sluta svamla 😉 .. jag fattar inte vad ni menar. 😀
December 5, 2001
OfflinePim_ wrote: Hörde ngt om att snittiden för en för en oskyddad (winXP)PC att bli smittad av ngt virus är ca 40min, vet många som fått sasser/blaster direkt efter nyinstallation.
Precis...så ett tips innan ominstallation av os:
Ladda ner alla drivrutiner man behöver. Bränner ut alt. skickar över till någon annan dator i hemmanätverket.
Plugga ur sladden till Internet.
Formatera och installera OS, FW, AV, drivrutiner.
Sätt tillbaka sladden till Internet.
😀
May 28, 2003
Offline1, HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA! ooh, kul tråd detta blev.
2, jag gör det enkelt för mig och citerar adamnassjo
adamnassjo wrote: Svar på topic: Mycket!
3, Jag lägger till lite. Dator lär få något virus/trojan efter första hemsidan du besöker. SpyBot 1.3 och ad-aware får du bort det mesta med. Men det tar inte bort virus. - Så du måste ha antivirus, och fw för att blockera.
October 7, 2002
OfflineÄsch, ViU, då är det väl ännu bättre med FreeBSD eller ännu hellre Mac OS X. Till Mac OS X finns det hittills ett (1!) utnyttjat exploit, som en trojan använder. Den är proof-of-concept, det är alltså någon som kodat den bara för att visa att det går, och den gör inget elakt...
1 Guest(s)

Log In