July 18, 2003
Hej...
Jag har länge tänkt fixa en säker backup plats för alla familjefoton och andra saker man är rädd om. Dock så har jag inte kommit på någon bra billig lösning förutom externa hdd. Dock så blir det här krångligt eftersom jag inte vill förvara den externa backup hdd på samma ställe som min vanliga dator.
Så...
Har du en ftp som står uppe 24/7 som jag kan få hyra in mig på? Jag skickar hem en hdd som du pluggar in och ger mig tillträde till den här hdd via en ftp. Du får ett månadsbelopp varje månad för besväret.
Något som låter som en okej idé? Kommer bara använda ftp för backup av semesterfilmer (ja, inget annat !) och privata foton. Sådant man inte vill förlora.
Stort tack till den som känner sig manad! Du tjänar en hacka och du gör mig en tjänst. Klockrent!?
// Tim
November 14, 2003
Borde det inte finnas mycket, mycket enklare lösningar? Det låter dock som om du har en hel del bilder om du överväger en extern hårddisk för att förvara dem på. Mina behov täcks bra av gratistjänster som Diino. Många företag erbjuder ju lagringsutrymme och om gratisutbudet inte duger så finns det ju en hel del betaltjänster som nästan säkerligen borde kunna duga.
June 16, 2004
Jag har beställt en ny dator, väntar bara på att Q9450 ska komma in i lager, då får jag en dator över som jag kan göra en FTP av, bara du täcker den månadliga elkostnaden så =P
Blir iofs en ganska kass dator, typ PIII 1ghz med 512 mb ram, men ska väl räcka.. drar inte mycket el då heller, tror det sitter i ett 250w nätagg nu högst.
Om ingen har ställt upp innan dess kan jag göra det 😛
Till er som tycker att han ska ha en extern hdd, det kanske är så att han vill kunna göra backup med jämna mellanrum, men som inte vill ha en hdd i samma hus, då båda förstörs vid t. ex en brand. Bara en tanke 😛
Edit: Har BBB 100/10
January 1, 2002
kör en dual opteron 240 24/7 som web och ftpserver. Skall bara stoppa in det nya raidkortet och göra en färsk installation.
edit: bbb 100/10
July 18, 2003
Alla förslag låter bra, tackar!
Återkommer snart till er, ska fråga en kompis om hans företags ftp går att hyra in sig på.
Å ja, vill inte ha externa hdd på samma ställe som datorn. Stöldrisk etc. Smidigast med en ftp.
Inga krav på säkerhet eller hastighet. Kommer dra över bilder kanske en gång i månaden max och låta dem ligga där bara. Dvs kommer ej belasta linan något märkbart. Med mina familjens bilder så är det nog uppe i 20 000 i alla fall.. och mina semesterfilmer är nog på 120 gb nu minst.
Tack!
// Tim
March 19, 2003
Kan annars testa att erbjuda dig platts på mitt webhotell konto.
120gb skall inte va nått problem direkt.
Om det är lagliga och inte sånna "semester filmer".
Dvs du kommer inte skicka någon disk då jag inte kan stoppa in det.
Du kan mappa upp det som en webdrive också.
PM'a
1 Guest(s)