Hyra in mig på din ftp?|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hyra in mig på din ftp?
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 19, 2008 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej...

Jag har länge tänkt fixa en säker backup plats för alla familjefoton och andra saker man är rädd om. Dock så har jag inte kommit på någon bra billig lösning förutom externa hdd. Dock så blir det här krångligt eftersom jag inte vill förvara den externa backup hdd på samma ställe som min vanliga dator.

Så...

Har du en ftp som står uppe 24/7 som jag kan få hyra in mig på? Jag skickar hem en hdd som du pluggar in och ger mig tillträde till den här hdd via en ftp. Du får ett månadsbelopp varje månad för besväret.

Något som låter som en okej idé? Kommer bara använda ftp för backup av semesterfilmer (ja, inget annat !) och privata foton. Sådant man inte vill förlora.

Stort tack till den som känner sig manad! Du tjänar en hacka och du gör mig en tjänst. Klockrent!?

// Tim

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1185716
March 19, 2008 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan hända att jag kan ställa upp på det, men det gäller allstå bara en disk du använder, ingen säkerhet så som raid m.m.? Ballar den disken ur så är det så bara?

Nå krav på anslutningshastighet?

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1185720
March 19, 2008 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde det inte finnas mycket, mycket enklare lösningar? Det låter dock som om du har en hel del bilder om du överväger en extern hårddisk för att förvara dem på. Mina behov täcks bra av gratistjänster som Diino. Många företag erbjuder ju lagringsutrymme och om gratisutbudet inte duger så finns det ju en hel del betaltjänster som nästan säkerligen borde kunna duga.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1185734
March 19, 2008 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du BBB så finns ju tjänsten Box med 10GB gratis, annars är det väl bättre du skickar över grejerna på en extern hårddisk.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
Member Since:
June 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1185769
March 20, 2008 - 1:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har beställt en ny dator, väntar bara på att Q9450 ska komma in i lager, då får jag en dator över som jag kan göra en FTP av, bara du täcker den månadliga elkostnaden så =P

Blir iofs en ganska kass dator, typ PIII 1ghz med 512 mb ram, men ska väl räcka.. drar inte mycket el då heller, tror det sitter i ett 250w nätagg nu högst.

Om ingen har ställt upp innan dess kan jag göra det 😛

Till er som tycker att han ska ha en extern hdd, det kanske är så att han vill kunna göra backup med jämna mellanrum, men som inte vill ha en hdd i samma hus, då båda förstörs vid t. ex en brand. Bara en tanke 😛

Edit: Har BBB 100/10

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
Member Since:
January 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1185849
March 20, 2008 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

kör en dual opteron 240 24/7 som web och ftpserver. Skall bara stoppa in det nya raidkortet och göra en färsk installation.

http://www.fnx.se/phpsysinfo

edit: bbb 100/10

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1185880
March 20, 2008 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla förslag låter bra, tackar!

Återkommer snart till er, ska fråga en kompis om hans företags ftp går att hyra in sig på.

Å ja, vill inte ha externa hdd på samma ställe som datorn. Stöldrisk etc. Smidigast med en ftp.

Inga krav på säkerhet eller hastighet. Kommer dra över bilder kanske en gång i månaden max och låta dem ligga där bara. Dvs kommer ej belasta linan något märkbart. Med mina familjens bilder så är det nog uppe i 20 000 i alla fall.. och mina semesterfilmer är nog på 120 gb nu minst.

Tack!

// Tim

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1193878
May 30, 2008 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan annars testa att erbjuda dig platts på mitt webhotell konto.

120gb skall inte va nått problem direkt.

Om det är lagliga och inte sånna "semester filmer".

Dvs du kommer inte skicka någon disk då jag inte kan stoppa in det.

Du kan mappa upp det som en webdrive också.

PM'a

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL