August 10, 2001
Hej!
Är det någon som vet hur säkerheten är med NTFS filsystemet om någon annan försöker öppna/kopiera en fil som inte tillhör dess ägare? T.ex. om jag som admin på min lokala burk skapar en word fil. Sedan blir min burk stulen och någon annan försöker öppna filen. Går det?
Hur blir det om jag väljer "make this folder private". Då borde det väl i alla fall inte gå för någon annan att öppna, ja utan att knäcka lösenordet/krypteringen? Eller?
December 25, 2000
Så länge filen inte är krypterad kan vem som helst läsa den, är väldigt lätt att fixa administratörsrättigheter på en Windowsburk och då kan du läsa alla filer oavsett rättigheter.
NTFS kryptering är dock beroende av ditt lösenord och ingen kan läsa dina filer om de knycker din dator utan att veta lösenordet. Jag känner inte heller till något lätt sätt att knäcka denna kryptering så du kan nog känna dig rätt säkert.
April 14, 2006
Om du använder ntfs kryptering glöm inte att spara ditt cert på en cd eller diskett som du gömmer eller låser in någonstans. Många missar detta och sedan förlorar de filerna när de installerar om.
Skapa en backup av sitt cert gör man enklast med kommandot cipher:
cipher /r:certbackup
Kopiera sedan både .cer och .pfx filerna till en cd eller floppy, spara dem inte på datorn.
Glöm också inte att krypteringen endast funkar på ntfs, om du sparar filen till en cd så är den inte kryperad.
Vill man göra krypterade filer och spara på cd kan man tex använda http://www.truecrypt.com
August 10, 2001
ViU wrote: Så länge filen inte är krypterad kan vem som helst läsa den, är väldigt lätt att fixa administratörsrättigheter på en Windowsburk och då kan du läsa alla filer oavsett rättigheter.
NTFS kryptering är dock beroende av ditt lösenord och ingen kan läsa dina filer om de knycker din dator utan att veta lösenordet. Jag känner inte heller till något lätt sätt att knäcka denna kryptering så du kan nog känna dig rätt säkert.
Men alltså om jag väljer att göra foldern privat så bara admin har rättigheter, så kan väl inte mister "noob" som loggar in som guest läsa filen i alla fall? Jag menar inte att ingen någonsing på något sätt kan kunna läsa den.
1 Guest(s)