January 7, 2006
Har fått spyware på datorn, och försökt få bort det. Har kört både Spyware Doctor och Ad-aware. De hittade båda en hel del spyware som de tog bort, men den riktigt jobbiga grejen är att jag har något som ligger kvar, och säger att jag har "system intrusion detected" och som tycker att man ska installera nåt program som heter "spyware strike" som installerar sigsjälvt stup i kvarten. Det ploppar upp en såndär gul ruta nere till höger (vad en sån nu kallas) där det står:
"System intrusion detected!
Dangerous infection was detected on your PC
The system will now download and install most efficient
antimalware program to prevent data loss and your private information theft.
Click here to protect your computer from the biggest malware threats."
October 22, 2002
Du startar datorn i felsäkertläge, du går in på kör och skriver msconfig, går vidare till autostart och avbockar allt som finns där. Tryck okej sedan starta om datorn, och går in på felsäkertläge. När du väl är där så kör du "Spyware search and destroy" och "Ad-aware". Går in igen på msconfig och ser till att inget är ibockat. Ifall du känner dig osäker och vill kolla om det finns saker kvar, går du in på din C hårddisk, sedan program. Väl där inne så sök igenom alla konstiga mappar sedan radera dem för hand. Starta om datorn som vanligt och viola (antagligen). Lycka till!!!
January 7, 2006
Jag provade att göra den där grejen med att köra den i felsäkret läge utan autostartprogram och leta efter spyware, jag hittade en hel del spyware, men det lustiga är att även fast jag har stängt av alla autostartsaker, så dyker den där rutan upp ändå nere i högra hörnet.
har kollat datorn med ad-aware, Spybot, Spyware doctor. Kan tyvärr inte köra microsofts antispyware...
funderar på om det är så att den ligger i de där filerna som datorn automatiskt återställer efter omstart, därför det inte går att få bort. Precis som en del virus gör... kommer dock inte ihåg hur man gör för att få bort det.
January 7, 2006
Jag sökte på spyaxe, och det är ju ett välkänt spyware. Hittade ett sätt att ta bort det på som nästan alla sidor länkade till, man laddade ner någon fil som man sedan körde i felsäkert läge, och den sökte igenom en massa katalgoer och hade sig, problemet var väl att den aldrig hitade några av sökvägarna, kanske för att jag har svenskt windows och den letade efter desktop osv, jag vet inte... men det hjälpte iaf inte, tyvärr... spywarestrike heter den versionen jag har fått på mig... men det är i stort sett samma sak som spyaxe, som jag förstår det...
December 25, 2000
Pröva demoversionen av F-Secure Internet Security, den skall vara väldigt duktigt på att plocka bort spyware.
January 7, 2006
mm... men det vägrar installera om jag inte avinstallerar norton antivirus 😛 Vet inte om ajg vill avinstallera det för en demoversion :-S
Visar sig att Spywarestrike är rätt nytt, ser exakt ut som Spyaxe, men går inte att få bort med samma metod. Hittade en artikel om det nu.
http://www.adwarereport.com/mt.....00248.html
bara att testa och se om deras metoder funkar...
1 Guest(s)