Lurigt Spyware|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lurigt Spyware
Snefer
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 6, 2006 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fått spyware på datorn, och försökt få bort det. Har kört både Spyware Doctor och Ad-aware. De hittade båda en hel del spyware som de tog bort, men den riktigt jobbiga grejen är att jag har något som ligger kvar, och säger att jag har "system intrusion detected" och som tycker att man ska installera nåt program som heter "spyware strike" som installerar sigsjälvt stup i kvarten. Det ploppar upp en såndär gul ruta nere till höger (vad en sån nu kallas) där det står:

"System intrusion detected!

Dangerous infection was detected on your PC
The system will now download and install most efficient
antimalware program to prevent data loss and your private information theft.
Click here to protect your computer from the biggest malware threats."

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
999693
January 6, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Provat att googla efter vad det kan vara? prova symantecs hemsida, de brukar ha tips om hur man blir av med sånt väl?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
999695
January 6, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Du startar datorn i felsäkertläge, du går in på kör och skriver msconfig, går vidare till autostart och avbockar allt som finns där. Tryck okej sedan starta om datorn, och går in på felsäkertläge. När du väl är där så kör du "Spyware search and destroy" och "Ad-aware". Går in igen på msconfig och ser till att inget är ibockat. Ifall du känner dig osäker och vill kolla om det finns saker kvar, går du in på din C hårddisk, sedan program. Väl där inne så sök igenom alla konstiga mappar sedan radera dem för hand. Starta om datorn som vanligt och viola (antagligen). Lycka till!!!

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
999697
January 6, 2006 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft antispyware borde kunna lösa det.

Snefer
Medlem
999769
January 7, 2006 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

Jag provade att göra den där grejen med att köra den i felsäkret läge utan autostartprogram och leta efter spyware, jag hittade en hel del spyware, men det lustiga är att även fast jag har stängt av alla autostartsaker, så dyker den där rutan upp ändå nere i högra hörnet.

har kollat datorn med ad-aware, Spybot, Spyware doctor. Kan tyvärr inte köra microsofts antispyware...

funderar på om det är så att den ligger i de där filerna som datorn automatiskt återställer efter omstart, därför det inte går att få bort. Precis som en del virus gör... kommer dock inte ihåg hur man gör för att få bort det.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
999806
January 7, 2006 - 2:24 am
sp_Permalink sp_Print

Har för mig att detta spyware heter Spyaxe eller något sånt, så prova sök på det och se om du hittar någon lösning..

Snefer
Medlem
999905
January 7, 2006 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sökte på spyaxe, och det är ju ett välkänt spyware. Hittade ett sätt att ta bort det på som nästan alla sidor länkade till, man laddade ner någon fil som man sedan körde i felsäkert läge, och den sökte igenom en massa katalgoer och hade sig, problemet var väl att den aldrig hitade några av sökvägarna, kanske för att jag har svenskt windows och den letade efter desktop osv, jag vet inte... men det hjälpte iaf inte, tyvärr... spywarestrike heter den versionen jag har fått på mig... men det är i stort sett samma sak som spyaxe, som jag förstår det...

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
999916
January 7, 2006 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

men formatera om datorn då?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1000350
January 8, 2006 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Pröva demoversionen av F-Secure Internet Security, den skall vara väldigt duktigt på att plocka bort spyware.

http://esd.element5.com/demore.....nguageid=1

Snefer
Medlem
1000378
January 8, 2006 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

mm... men det vägrar installera om jag inte avinstallerar norton antivirus 😛 Vet inte om ajg vill avinstallera det för en demoversion :-S

Visar sig att Spywarestrike är rätt nytt, ser exakt ut som Spyaxe, men går inte att få bort med samma metod. Hittade en artikel om det nu.

http://www.adwarereport.com/mt.....00248.html

bara att testa och se om deras metoder funkar...

p_webb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 486
1001615
January 11, 2006 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Tanka counterspy (googla) finns en trial på 30dagar typ, counterspy har många gånger tagit bort spyware som inga andra program tagit bort för mig...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL