August 27, 2003
Jag kör själv med en Dual P3 och Debian som routrar trafik till ett 4 portars gigabit backbone som sen delar upp sig i 3*8 portars switch och en 24 portars switch. Funkar utmärkt och de få datorerna som jag kör windows på har aldrig fått virus, har bara zonealarm på. Rekkomenderar att ta en gammal dator därhemma och bygga router av.
April 27, 2002
är det endast jag som har problem med min Netgear RP614v2?
Varje gång jag vill öppna en port för t.ex. spel, så laggar jag ut från IRC. Lite jobbigt att behöva disconnecta alla program som använder internet, bara för att öppna en port i routern.
kompisen med en gammal, billig router har inga som helst problem med detta, han kan öppna portar när han vill utan problem.
har även senaste firmware för routern.
annars så funkar routern utmärkt som brandvägg (har mitt IP som DMZ :P)
kör heller ingen brandvägg på datorn, tar för mycket resurser i onödan.
klarar mig finfint utan brandvägg, och har gjort det i nåt år nu. bara man uppdaterar hyfsat regelbundet är det ingen fara.
December 19, 2000
Kör en linux maskin med ip-tables som router... har bara en port öppen, ingen standard port. Antivirus har ja inte, kör med epost genom wbbläsaren och öppnar inte bifogade filer... de få gånger jag får för mig att scanna efter visus hittar den inget 🙂
har bara windows på en av mina maskiner för övrigt
January 4, 2001
JonaS wrote: Kör en linux maskin med ip-tables som router... har bara en port öppen, ingen standard port. Antivirus har ja inte, kör med epost genom wbbläsaren och öppnar inte bifogade filer... de få gånger jag får för mig att scanna efter visus hittar den inget 🙂
har bara windows på en av mina maskiner för övrigt
Har oxå en linux maskin mellan mig och internet som agerar router, samt att jag nu kör linux som os. Vad fan ska man med antivirus till då? 😉
October 24, 2003
BeatL wrote: är det endast jag som har problem med min Netgear RP614v2?
Varje gång jag vill öppna en port för t.ex. spel, så laggar jag ut från IRC. Lite jobbigt att behöva disconnecta alla program som använder internet, bara för att öppna en port i routern.
kompisen med en gammal, billig router har inga som helst problem med detta, han kan öppna portar när han vill utan problem.
har även senaste firmware för routern.
annars så funkar routern utmärkt som brandvägg (har mitt IP som DMZ :P)
kör heller ingen brandvägg på datorn, tar för mycket resurser i onödan.
klarar mig finfint utan brandvägg, och har gjort det i nåt år nu. bara man uppdaterar hyfsat regelbundet är det ingen fara.
Jo så har jag också, lite jobbigt, men det är så sällan jag forwardar portar, men när jag gör det så försöker jag göra flera på samma gång :}
Jag stör mig iaf inte så mycket på det.
1 Guest(s)