August 9, 2005
Skolans laptop som jag kommer få snart (spänningen är olidlig) kommer att ha Norton i sig och vi får inte ta bort det eller lägga till något annat. Men hur bra är Norton, blandar jämt ihop med Norman och vilket är det som tar upp 50 % av prestandan i datorn och hur bra skyddar Norton.
May 2, 2006
Norton ger ett bra skydd, men det är en styggelse i o m att det äter upp massor av resurser från datorn. På en laptop, där prestandan oftast inte är som på stationära datorer blir det än mer märkbart.
Personligen skulle jag inte ta i Norton med tång av dessa orsaker. Det finns massor med andra minst lika bra (och mycket mindre resurskrävande) virusprogram och brandväggar.
Jag kör själv med Xps inbyggda brandvägg (förutsatt att man har SP2) och AntiVir.
Vill du ha en 3:e parts brandvägg så rekommenderas ZoneAlarm (gratis).
AntiVir och AVG är mycket smidiga och bra virusprogram (gratis).
Ur säkerhetssypunkt är brandväggen i XP SP2 inte sämre än exempelvis Norton Internet Security eller ZoneAlarm. Det är bara det att den är klart begränsad i konfigurationsmöjligheter. Å andra sidan spara du in på resurser som 3:e parts program tar.
Med Norton borta så kommer det kännas som om du plötsligt upggraderat datorn. Tyvärr har dem så stor marknadsandel att det formligen dräller av färdiga system med Norton förinstallerat. Den "vanlige" datoranvändaren sitter där och vet oftast inte vilken skillnad ett icke-Norton system skulle göra.
I slutändan är det upp till dig om du vill vara olydig och avinstallera Norton mot något smidigare. Det enda viktiga är ju att datorn är skyddad.
August 9, 2005
Mjo, så länge man håller datorn borta från IT-killen på skolan så ska det nog vara lungt. Men jag vågar inte riktigt. Men jag kommer fan inte palla Norton, så det blir nog att köra med AVG som jag redan använder och sen kommer jag ju att använda datorn bakom brandväggar hela tiden, så det blir ju till att köra XPs brandvägg.
May 2, 2006
Om IT killen ser att du vet vad du håller på med så borde det vara lugnt tycker man.
Norton är ju mest för Svensson som ska in och surfa och kolla mailen och inte har en susning om säkerhet mm, utan bara vill ha sin dator skyddad.
IT killen jobbar väl inte deltid på Symantec....
August 9, 2005
stege99 wrote: Om IT killen ser att du vet vad du håller på med så borde det vara lugnt tycker man.
Norton är ju mest för Svensson som ska in och surfa och kolla mailen och inte har en susning om säkerhet mm, utan bara vill ha sin dator skyddad.
IT killen jobbar väl inte deltid på Symantec....
Nej, det gör han inte. 😉
Sen är IT-killen bara där en gång i veckan, så det ska vara rätt lugnt.
1 Guest(s)