Rekommenderings-tråden|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rekommenderings-tråden
fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2004 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har grunnat på en sån här tråd ett tag, och nu när nya säkerhetsforumet
kommit, tycker jag det är en bra tidpunkt starta den

regler:
--------------------------------------------------------------------------------
1. Man ska göra rekommendationer till program som är bra
t ex bra antivirusprogram, bra brandväggar, bra spywareskydd, bra
browsers/dylikt, och nya säkerhetsfixar till windows är välkomna också
(gärna länka också!!).

2. Man får också såga andras rekommendationer och debattera om
programmen.

3. Man ska motivera sina rekommendationer om man kan, och det
är nästan ett tvång att motivera om man ska såga nån annans rekommendation.
Ska man ha debatt är det alltid ett tvång att motivera.

4. Jag tror inte att någon vill se sågningar som: det suger osv
därför håller vi oss ifrån sånt okej.
----------------------------------------------------------------------------------

mina rekommendationer blir:

McAfee personal firewall plus har : har använt det ett tag och tycker det har funkat smidigt.

Norton systemworks : jag vet inte varför, kanske för att det har massa tuffa utilities inbyggt.

Adaware : har aldrig använt nåt annat anti-spyware program så jag kan inte motivera riktigt

Mozilla firefox : använde ie innan så tänkte jag att jag skulle prova och nu kan jag inte använda nån annan browser :heart:

om den här tråden används på bra sätt kan den gynna allas säkerhet på nätet

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
724987
September 20, 2004 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

Vetifan men SP2 te XP va bra, för övrigt så kör jag inga AV progs eller dyl.. keep ur OS updated and u shall be fine.. Det är vad jag lärt mej ivarge fall o har hållt bra okså.

för övrigt e AV o sånna prog oftast inte gratis o kostar i mina ögon onödiga pengar..

dock ett härligt picture brows prog är ACDSee utöver det kommer jag inte på nå mer 🙂

Tobi-Wan Kenobi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1005
725007
September 20, 2004 - 5:48 am
sp_Permalink sp_Print

Ad-aware SE: Bra program som hittar det mesta som inte borde vara i datorn.
Norton Systemworks: Många olika program som kompletterar varandra bra. Det kan dock sega ner en gammal dator rätt bra.
Alternativ till Norton Systemworks: Sygate professional firewall med AVG antivirus. AVG hittar dock inte alltid virus och bör därför kompletteras med ett annat antivirus program.
Trend micro antivirus scan: Rätt bra antivirusprogram som genomför sökningen via internet. Bra om man har ont om plats, inte orkar installera antivirus program eller som komplement.

Det viktigaste: Senaste uppdateringarna till dessa program och operativsystemet.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
725018
September 20, 2004 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Linux 😉

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
725040
September 20, 2004 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

har mig en linux burk som brandvägg / router - fedora, disten spelar mindre roll så länge den gör det som är tänkt håll den uppdaterad. Givetvis får man uppdatera xp som sitter innanför med..

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
725088
September 20, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

JonaS wrote: har mig en linux burk som brandvägg / router - fedora, disten spelar mindre roll så länge den gör det som är tänkt håll den uppdaterad. Givetvis får man uppdatera xp som sitter innanför med..

Sitter på liknande uppsättning men har freeBSD och sen lite söta wondershaping grejer. Olidligt utan det på en ADSL uppkoppling, blev galen att nedtrafiken drabbades såfort någon surfade lite på webservern. Sitter med Debian på WS och i värsita fall WinXP, har Zonealarm på den då jag inte brytt mig om att skaffa riktig säkerhet i och med att att det blir så lite tid under Windows.

Föressten, alla som har WLAN. Sätt förf*n på WEP eller WPA och stäng av broadcast på SSID så ni slipper objudna gäster (*ahem* mig) i erat nätverk. Ser alldeles för mycket företag ute i landet som sitter helt oskyddat mot hacking via WLAN, prova att knalla runt med en laptop och wlan-kort i en större stad eller där det finns mycket IT-företag, ni kommer kunna surfa riktigt fint (fast man får det inte)

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
725155
September 20, 2004 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ooo, en ny del...;)
Offtopic, men det ser lovande ut...

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
725379
September 20, 2004 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote:

Föressten, alla som har WLAN. Sätt förf*n på WEP eller WPA och stäng av broadcast på SSID så ni slipper objudna gäster (*ahem* mig) i erat nätverk. Ser alldeles för mycket företag ute i landet som sitter helt oskyddat mot hacking via WLAN, prova att knalla runt med en laptop och wlan-kort i en större stad eller där det finns mycket IT-företag, ni kommer kunna surfa riktigt fint (fast man får det inte)

Jag vem vet vi som har erfarenhet av att göra så ? (ta sig in i andras WLAN asså) :bgrin:

Program som jag gillar =
Symantec antivisrus v8 ( inte norton )
Peer gaurdian

Onödigt skit = Uppdatera win ofta som alla säger är så bra ... ( har du bra skydd så behöver man inte bry sig )

Sen tycker jag Personligen att norton e jobbit av ingen speciell orsak...

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
725463
September 20, 2004 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej okej, det var ett bra initiativ även om tråden redan är oläslig i min mening. (Detta förbättrar inte situationen, jag vet 😉 )

Ad-Aware: Tar bort spyware och adware.
Hårdvarubrandvägg alt. Kerio 2.15: Mycket inställningar i den senare. Den första är bäst.
BitDefender: Bra gratis antivirus.

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
725466
September 20, 2004 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv kör jag Linuxburk (Smoothwall) som brandvägg. Oerhört lättinstallerad och trevlig sak.

Som antivirus använder jag helst Nod32. Tycker den gör sitt jobb mycket bra och är inte så minneskrävande. Fast jag kan väl inte säga mig vara en särskilt virusutsatt användare. Är ofta väldigt restrektiv av mig. Fast oskyddad bör man inte vara.

Browservalet faller självklart på Firefox, fullkomligt älskar den.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
727716
September 23, 2004 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote:

Onödigt skit = Uppdatera win ofta som alla säger är så bra ... ( har du bra skydd så behöver man inte bry sig )

För att ha bra skydd så måste du hålla dig uppdaterad.
Tar ju ingen tid alls att köra igång win-update.
Så, jag sågar din åsikt på det ganska rejält.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
728093
September 23, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: McAfee personal firewall plus har : har använt det ett tag och tycker det har funkat smidigt.

Mozilla firefox : använde ie innan så tänkte jag att jag skulle prova och nu kan jag inte använda nån annan browser :heart:

Yeah.

Jag kan inte göra annat än att hålla med dig, sen kan jag även rekommendera BSD på servrar, mestadels säkert och snabbt.
Ports.. :pray: :heart:

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
733239
September 28, 2004 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

F-Secure, överlägset bästa antivirus programmet. Drar inga resurser alls och gör det den ska, klarar tom att ta bort virus till skillnad från Norton.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
767758
November 8, 2004 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Någon som har provat peerguardian för linux än? Är lite nyfiken på det. Har kört det en hel del i windows innan, men nu börjar det bli dags att bygga en riktig räser-brandvägg med linux, så jag funderar på om man även skulle ta och kasta in PG i den. Vad tror ni?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL