September 28, 2003
Jag har grunnat på en sån här tråd ett tag, och nu när nya säkerhetsforumet
kommit, tycker jag det är en bra tidpunkt starta den
regler:
--------------------------------------------------------------------------------
1. Man ska göra rekommendationer till program som är bra
t ex bra antivirusprogram, bra brandväggar, bra spywareskydd, bra
browsers/dylikt, och nya säkerhetsfixar till windows är välkomna också
(gärna länka också!!).
2. Man får också såga andras rekommendationer och debattera om
programmen.
3. Man ska motivera sina rekommendationer om man kan, och det
är nästan ett tvång att motivera om man ska såga nån annans rekommendation.
Ska man ha debatt är det alltid ett tvång att motivera.
4. Jag tror inte att någon vill se sågningar som: det suger osv
därför håller vi oss ifrån sånt okej.
----------------------------------------------------------------------------------
mina rekommendationer blir:
McAfee personal firewall plus har : har använt det ett tag och tycker det har funkat smidigt.
Norton systemworks : jag vet inte varför, kanske för att det har massa tuffa utilities inbyggt.
Adaware : har aldrig använt nåt annat anti-spyware program så jag kan inte motivera riktigt
Mozilla firefox : använde ie innan så tänkte jag att jag skulle prova och nu kan jag inte använda nån annan browser :heart:
om den här tråden används på bra sätt kan den gynna allas säkerhet på nätet
May 5, 2004
Vetifan men SP2 te XP va bra, för övrigt så kör jag inga AV progs eller dyl.. keep ur OS updated and u shall be fine.. Det är vad jag lärt mej ivarge fall o har hållt bra okså.
för övrigt e AV o sånna prog oftast inte gratis o kostar i mina ögon onödiga pengar..
dock ett härligt picture brows prog är ACDSee utöver det kommer jag inte på nå mer 🙂
December 31, 2002
Ad-aware SE: Bra program som hittar det mesta som inte borde vara i datorn.
Norton Systemworks: Många olika program som kompletterar varandra bra. Det kan dock sega ner en gammal dator rätt bra.
Alternativ till Norton Systemworks: Sygate professional firewall med AVG antivirus. AVG hittar dock inte alltid virus och bör därför kompletteras med ett annat antivirus program.
Trend micro antivirus scan: Rätt bra antivirusprogram som genomför sökningen via internet. Bra om man har ont om plats, inte orkar installera antivirus program eller som komplement.
Det viktigaste: Senaste uppdateringarna till dessa program och operativsystemet.
August 27, 2003
JonaS wrote: har mig en linux burk som brandvägg / router - fedora, disten spelar mindre roll så länge den gör det som är tänkt håll den uppdaterad. Givetvis får man uppdatera xp som sitter innanför med..
Sitter på liknande uppsättning men har freeBSD och sen lite söta wondershaping grejer. Olidligt utan det på en ADSL uppkoppling, blev galen att nedtrafiken drabbades såfort någon surfade lite på webservern. Sitter med Debian på WS och i värsita fall WinXP, har Zonealarm på den då jag inte brytt mig om att skaffa riktig säkerhet i och med att att det blir så lite tid under Windows.
Föressten, alla som har WLAN. Sätt förf*n på WEP eller WPA och stäng av broadcast på SSID så ni slipper objudna gäster (*ahem* mig) i erat nätverk. Ser alldeles för mycket företag ute i landet som sitter helt oskyddat mot hacking via WLAN, prova att knalla runt med en laptop och wlan-kort i en större stad eller där det finns mycket IT-företag, ni kommer kunna surfa riktigt fint (fast man får det inte)
March 21, 2003
Hugge wrote:
Föressten, alla som har WLAN. Sätt förf*n på WEP eller WPA och stäng av broadcast på SSID så ni slipper objudna gäster (*ahem* mig) i erat nätverk. Ser alldeles för mycket företag ute i landet som sitter helt oskyddat mot hacking via WLAN, prova att knalla runt med en laptop och wlan-kort i en större stad eller där det finns mycket IT-företag, ni kommer kunna surfa riktigt fint (fast man får det inte)
Jag vem vet vi som har erfarenhet av att göra så ? (ta sig in i andras WLAN asså) :bgrin:
Program som jag gillar =
Symantec antivisrus v8 ( inte norton )
Peer gaurdian
Onödigt skit = Uppdatera win ofta som alla säger är så bra ... ( har du bra skydd så behöver man inte bry sig )
Sen tycker jag Personligen att norton e jobbit av ingen speciell orsak...
March 27, 2003
Okej okej, det var ett bra initiativ även om tråden redan är oläslig i min mening. (Detta förbättrar inte situationen, jag vet 😉 )
Ad-Aware: Tar bort spyware och adware.
Hårdvarubrandvägg alt. Kerio 2.15: Mycket inställningar i den senare. Den första är bäst.
BitDefender: Bra gratis antivirus.
December 15, 2002
Själv kör jag Linuxburk (Smoothwall) som brandvägg. Oerhört lättinstallerad och trevlig sak.
Som antivirus använder jag helst Nod32. Tycker den gör sitt jobb mycket bra och är inte så minneskrävande. Fast jag kan väl inte säga mig vara en särskilt virusutsatt användare. Är ofta väldigt restrektiv av mig. Fast oskyddad bör man inte vara.
Browservalet faller självklart på Firefox, fullkomligt älskar den.
January 4, 2001
Farbror wrote:
Onödigt skit = Uppdatera win ofta som alla säger är så bra ... ( har du bra skydd så behöver man inte bry sig )
För att ha bra skydd så måste du hålla dig uppdaterad.
Tar ju ingen tid alls att köra igång win-update.
Så, jag sågar din åsikt på det ganska rejält.
June 23, 2002
fastbullit wrote: McAfee personal firewall plus har : har använt det ett tag och tycker det har funkat smidigt.
Mozilla firefox : använde ie innan så tänkte jag att jag skulle prova och nu kan jag inte använda nån annan browser :heart:
Yeah.
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig, sen kan jag även rekommendera BSD på servrar, mestadels säkert och snabbt.
Ports.. :pray: :heart:
1 Guest(s)