Server skydd|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Server skydd
Master_M6
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 18, 2006 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Hej alla jag sitter lite i klämmen jag hjälper en vän lite då och då med hennes kontorssäkerhet och nu har jag lite frågor om hur jag ska lägga upp server skyddet.

Jag har tagit över efter en lat admin så jag har kommit en bit på vägen nu med att skydda systemet.

Systemet betstår av:
1 st Windows Small Bus. Server
3 st Windows XP SP2 Klienter

Jag har satt upp en hårdvarubrandvägg för hela systemet mot nätet samt installerat antivirus på klienterna. Samt utnyttjar den inbyggda brandväggen i antiviruset som jag ställt in som komplement till hårdvarubrandväggen. Kommer dock att byta ut antiviruset när licensen går ut mot NOD32 för jag anser det är extremt bra som inte tar någon kraft från systemet men ger ett bra skydd.

Kommer även köra Adware på klienterna för skydd mot spyware och liknande, men just nu har jag inget antivirus eller liknande skydd på servern! Eftersom jag aldrig har berört mig med en organisatoriskserver så undrar jag vad standarden är.

Lite tips och kanske allmäna tips om hur man ska hantera säkerheten på en server skulle vara till stor hjälp.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1051686
June 18, 2006 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Symantec AntiVirus Corporate ftw, både på klient och server.

Master_M6
Medlem
1052084
June 19, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej är det endast Norton versionerna som slukar processorkraft då?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1052161
June 20, 2006 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Du har lyckats rätt bra, antivirus på servern skulle vara en idé också och se till att burkarna hålls updaterade. Symatec AntiVirus Corporate är inte ett bättre antivirus än något annat, så länge du håller dig till någon av de stora kända så välj de som ger bäst pris och support (ifall du inte vill springa dit och hjälpa dem resten av livet).

Jag vet inte vad de gör men att välja antivirus efter vilket som äter minst minne/processor är troligtvis inte aktuellt för kontorsdatorer som skall använda word och surfa.

Sedan, något som du inte nämt men som är otroligt viktigt och jag hoppas att du bara glömt att nämna det är backups. Offsite (t.ex. en extern som någon i personalen har hemma en månad i taget) är att rekommendera.

Master_M6
Medlem
1052458
June 21, 2006 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej som sagt jag har automatiserat allt som gäller antivirus/FW och sökningar allt görs enligt olika scheman jag har lagt upp, jag pluggar och har inte alltid tid att vara inne och kontollera allt stup i kvarten så jag har löst det på detta sätt.

Jag tror jag vill ha Symantec för jag har fått många fina rekomendationer om dem. När det gäller backup så är det nästa steg just nu har vi någon gammal model som kör backup på band, detta ska bytas ut mot ett helt självgående system.

Det är här jag då behöver hjälp, min plan är denna:
500GBs Extern HDD som jag ha en ghost av servern skickad till var tredje dag. Problemet är då att jag antagligen behöver ytterliggare en dator som är kopplad till servern men då endast för denna lösning. Detta känns lite bökigt finns det program som kan ta ghosts av servern som ligger på servern utan någon ner tid?

Saken är den att programet ska skicka ghosts till HDDn men aldrig skriva över de gamla förens den börjar bli full. På så sätt har jag stora möjligheter att välja till vilken tidpunkt jag ska gå tillbaka om något händ.

Helt ny på denna fronten så alla tips är välkomna.

Tack på förhand

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL