Skyddar mjukvarubrandväggen mina delade filer.|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skyddar mjukvarubrandväggen mina delade filer.
Chyron
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
March 5, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 19, 2008 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Säg att jag delar ut mappar i Windows Xp. Jag vill bara kunna komma åt dem från min andra Linuxdator . De är kopplade båda till ett kombinerat ADSLmodem/Switch. Den skall även ha en brandvägg inbyggd men jag har inte lyckats klura ut hur jag skall ställa in den.

När jag ställer in delning av filer och skrivare i nätverksguiden så varnar den för att "fjärranslutna" kan ta del av det jag delar ut. Eller "alla på internet" som det också står.

Så vill jag inte ha det, endast min Linux dator skall kunna komma åt de delade mapparna på XP datorn. Hur får jag till detta

Kommer min mjukvarubrandvägg som jag har på XP datorn att skydda de delade mapparna från tillgång utifrån?
Jag har installerat Ashampoo free firewall och Windows egna är också igång.

Eller finns det något annat sätt att endast dela filerna inom hemmet?

tim-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
August 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1189666
April 19, 2008 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

alla datorer du har uppkopplade emot internet är potentiella att komma åt utifrån.

mjukvarubrandväggen gör mer skada än nytta tycker jag då du redan har en fysisk. den fysiska brandväggen skyddar det lokala nätverket mot intrång från utomståendes.

jag skulle dela ut utan att oroa mig... du är inte intressant för en hackare att göra intrång hos sålänge du är privatperson.

Chyron
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
March 5, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1189790
April 20, 2008 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Okej. Tack för svaret.

Men vad menar du med att mjukvarubrandväggen gör mer skada?

Sen är det så att jag inte ens vet om modemets inbyggda brandvägg är igång. Den skall ställas in via ett ganska rörigt webläsargränsnitt och jag har då ännu inte fått nå fason på det.

tim-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
August 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1189824
April 20, 2008 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker den gör skada, brandvägg på brandvägg skapar ofta så mycket krångel med att saker inte fungerar.

ett exempel är att windows brandväggen (iaf i xp) ofta krånglar till det, ett rent spontant problem som många har är att överföringar över msn går väldigt långsamt.

i min värld så ska en brandvägg neka obehöriga att komma in, inte dra ner på hastigheten.

jag har upplevt en massa sånna där problem med dåliga hastigheter med varierande program med windows brandväggen aktiverad, numera har jag inaktiverat hela säkerhetskittet i windows.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL