Virus, hårdiskar, formatering mm.|Säkerhet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Virus, hårdiskar, formatering mm.
PreFaCe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 16, 2005 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har fått virus på min dator som har avinstallerat drivrutiner för bl.a nätverkskortet mm så man kan itne komma ut på internet. Det finns heller ingen startmeny elr aktivitetsfält och det går inte att dra upp så man är helt låst på datorn, inga program vill starta och man kan inte installera nya för windowsinstaller är avinstallerat (av viruset).
Det går heller inte att installera nya drirutiner och det hjälper inte att köra i felsäkert läge.
Det ända programet som jag fick igång var avg antivirus och det hittade inte virus.
Eftersom viruset bara förstör mer och mer måste jag nu formatera datorn men det finns en del fimer som jag måste spara te.x familjefilmer som bara finns på denna hårdisk.
På något sätt måste jag flytta över dom till en dvd-skiva eller en annan hårdisk.
Eftersom jag inte kan få igång något bränningsprogram på datorn kan jag inte bränna filmerna och då är den ända lösningen jag kommer på att lägga dom på en annan hårdisk.
Jag har en hårdisk på 8 gb som sitter i min gamla dator och jag funderar på att sätta i den och lägga dom där men jag vet inte rikrigt hur man sätter i en hårdisk och jag vet inte om den passar eftersom den är så pass gammal.
Om jag ska göra det måste jag göra det imorgon medans mina föräldrar jobbar för dom skulle inte gå med på det och dom kommer och bli jävligt sura och dom får reda på att jag har fått virus igen.
Jag fattar inte var dom kommer ifrån för det verkar vara samma virus som jag har haft innan.
Jag har kopplat ifrån nätverket och gjort en restore på det för virus kan ju ligga där (modemet).
Det kan ha varit så att viruset låg på båda datorerna och när jag formatera den nya och sen koppla in den i nätverket blev den infekterad igen. Men nu har jag formaterat den gamla.

Nu undrar jag hur nu skulle ha gjort för att få rätt på den, om det är lönt att försöka med att flytta hårdisken(kan den gå isöder). Tror ni att den passar. allt som är till hjälp. Tack

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
938077
August 16, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta ut 8GB från din gamla dator...koppla dit en IDE kabel och ström kabel...sätt på datorn...flytta över filmerna...stäng av.. ta bort 8GB..sen formatera den infekterade hårddisken...
sedan så rekommenderar jag dej att fixa bättre antivirus skydd som tex Kaspersky, NOD32 mm...och när du installerar Windows att du inte har nätverkskabeln insatt...:)

PreFaCe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
938082
August 16, 2005 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

tack så jätte mycket.. 😀

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
938090
August 16, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

förresten...välkommen till NH..;) hoppas du löser fler problem genom att skapa en tråd här...;) 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 79
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL