July 17, 2012
-Tjalve-;1290723 wrote: Det går att tanka ner direkt från Microsoft tror jag. Licensen är inbyggd i datorn troligtvis. Du kan använda en torrent också. Det spelar ingen större roll.
Ok så jag installerar den bara så känner den av licensen.
Om jag vill göra en systemavbildning av min nuvarande setup. Var gör jag en sån?
January 9, 2004
Jag har fattat att det ska vara så ja. Det kan dock vara så att du måste ha UEFI och Secure Boot påslaget för att det ska funka. Det också vara så att det är kinkigt med vilken version du installerar. Dvs du måste ha rätt version som du har licens för.
Det går ju alltid att göra image av sin nuvarande installation med hjälp av Windows PE och ImageX. Men det är meckigt och ingen bra ide. Tanka ner en ren ISO. Om du inte menar nått annat med system avbildning. Men om du vill göra en ren installation på din nuvarande maskin, så finns den möjligheten inbyggt direkt i Windows 8, utan några skivor.
Många tillverkare har dock egma programvarorer för att göra precis det du vill. Så om du säger vad du har för dator så kanske jag kan hjälpa dig mer.
August 16, 2013
Danielv;1290716 wrote: Har fått en dator med Win 8 och en giltig nyckel. Men har inte fått med någon installations-cd eller recovery cd. Hur skapar jag en sådan själv?
Jag rekommenderar Windows officiella sätt (ur minnet, sitter vid en Win7-dator nu):
Kontrollpanelen -> Recovery -> Create recovery disk
Syns inte recovery, se till att alla alternativ syns i kontrollpanelen, och inte enbart kategorierna.
1 Guest(s)