September 5, 2001
Hej
Jag har nu en filserver som står ganska så bra inne i en klädkammare med en gammal skärm etc kopplat till den. Servern är helt krypterad med Truecrypt vilket gör att det krävs att jag mellan bioschecken och det att OS:et bootar skriver in ett lösenord - So far so good.
Nu är det som så satt jag och min sambo har skaffat ny lägenhet, och på något sätt så blev min serverplats bortransonerad i flytten så nu går det bra att ha en datorlåda i klädkammaren men inte en hel setup med skräm och dylikt - där börjar mitt problem: Hur fasen ska man nu göra med själva inmatandet av lösenordet? Funderade på att köpa en 4-5" skärm och bygga in i datorn så man i vart fall ser när man ska knappa in lösenordet, men lyckas inte hitta några lämpliga kandidater. De enda jag hittar är ju svindyra. Sedan skulle man ju kunna skjuta lite från höften, låta datorn boota och vänta en 5 minuter och därefter knappa in lösenordet, utan att faktiskt veta att man ska göra det just vid det tillfället, den sistnämnda lösningen känns dock inte helt optimal.
Har ni några andra ideer på hur man kan lösa ovanstående problem? Går det att sätta upp någon form av SSH server för att kunna komma in i datorn i just detta skede? Min spontana tanke är nej varför jag inte har utforskat detta alternativ ytterligare.
January 9, 2004
Hej.
För det första. Behöver du verkligen ha hela volymen krypterad? Om den står i din lägenhet så är ju risken minimal att någon utomstående skulle komma åt den. Och faktum är ju att du "låser upp" den varje gång du bootar den och då är den ju ändå "okrypterad" tills det att någon faktiskt startar om dne eller stänger av den. Dessutom så får du något försämrad prestanda.
Så skippa ideen om att kryptera hela volymen. Vill du ändå ha din data krypterad så skulle jag rekomendera att att du skapar en krypterad volym på din server. Den volymen kan du sedan mounta på vilken av de andra datorerna i hemmet, som helst (så länge de har TC installerat) och DÅ skriver du in lösenordet.
Enklast är ju gvetvis att skippa all form av kryptering, den gör dig inte så mycket nytta ändå.
April 2, 2012
Jag skulle säga att du behöver någon form av Out-of-band management
Ingen aning om vad som finns att köpa och utrusta med i efterhand, men kanske kan vara värt att leta runt på t.ex. Ebay.
1 Guest(s)