Test av Windows Server 2008 RC2 och Remote FX/Hyper V | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Test av Windows Server 2008 RC2 och Remote FX/Hyper V
This topic is locked
Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
Member Since:
december 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 8, 2011 - 4:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om det skrivits så mycket om detta men måste skriva av mig lite. Jag installerade Windows Server 2008 RC2 testversionen och efter några dagar klurade jag ut hur man fick igång Hyper V och Remote FX och att man måste installera ett gäst OS för att få det att fungera.

I brist på licenspengar installerade Thin PC som gäst. Startade den virtuella gästen och Hyper V. Med Netbooken anslöt jag med vanliga Fjärrskrivbordsklienten men kunde inte logga in för användaren jag skapat var inte tillåten som gäst genom Remote FX. Slog jag av Remote FX i gästen på Windows server 2008 RC2 gick det bra.

Lösningen var att aktivera Administratör-kontot på gästen. Sedan slog jag på Remote fx och logga in på gästen genomAdministratörkontot. Märklig känsla att kunna titta på 480p videoklipp från gästen till min Netbook. Utan flimmer eller störningar som man får med vanliga fjärrskrivbordet. 720p räckte dock inte i mitt interna trådlösa nätverk, så där blev det lite mosaik i bilden fast fortfarande utan flimmer. Jag har kablat till en D-link Dir 855 och trådlöst 3 meter till min Netbook i farten 20-40 Mbit/s.

Jag håller nu på att klona mitt huvud-system på datorn (Win7 Home Premium 64 bit) till en virtuell maskin och ska importera den till Windows server 2008 RC2 (om det går). Måste försöka få reda på hur jag ska göra för att montera min speldisk i den virtuella maskinen, koppla Netbooken med sladd och se om man kan spela Crysis 2 på den. Ska bli ett intressant experiment. Någon som vet hur man mountar en disk i gästen?

Senare

Har nu fått igång min kopia av Windows 7 installation som gäst. Tyvärr vill systemet boota från den monterade disken och inte heller nätverket fungerar. Får se om jag löser detta?

Löste det med fysiska diskmonteringen men nätverket är det sämre med. Fungerar om man skapar en virtuell maskin i Windows server 2008 RC2 men inte i den jag sjlv kopierade från mitt primära OP. Inte heller ljudet fungerar. Inget fungerande nätverk = ingen fjärråtkomst så lägger nog ner detta.

… återkommer.

Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
Member Since:
december 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1267044
juli 8, 2011 - 7:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Bild på hur mina inställningar är nu:

Image Enlarger

Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
Member Since:
december 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1267091
juli 10, 2011 - 8:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag fick igång det till slut med att intrallera en utgåva av Windows 7 Enterprise x64 medSP1. Installerade Crysis 2 och skuller köra detta kablat till en annan dator men fick felmeddelande om grafikkort. Gästdatorn hade HD Radeon 5850 och klienten ett Nvidia m8800 GTX. Trådad gigabitanslutning.

Inte som jag tänkt mig så lägger ner detta expriment. Inte heller 720p film från SVT orkar mitt system driva.

Kallisti
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
juni 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1267803
augusti 6, 2011 - 9:43 f m
sp_Permalink sp_Print

När du kör något över RemoteFX får du ingen direkt access till serverns GPU utan du virtualiserar en syntetisk GPU för varje klient. Den syntetiska GPUn är inte speciellt kraftfull och har bara stöd för DirectX 9. Ska du bara kolla på film så kan det funka med en VNC server/viewer då den kan ”spela in” och strömma resultatet men det är inte att rekommendera för spel då kontrollerna ofta är slöa.

Generellt är inte remote desktop programvara byggd för att hantera spel och grafik utan är främst till för att fjärradministrera och gränssnitten är därmed anpassade för saker i still med ett lite halvsnyggt server GUI, inte spel o film.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
65 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL