Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin.|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin.
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 27, 2011 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Dags att starta en trÄd inför nÀsta utgÄva av Ubuntu.

SÄhÀr ser roadmapen ut:

[Image Can Not Be Found]

DÀr kommer alltsÄ vara 5 Ärigt stöd för denna releasen istÀllet för 3 Är som det brukar vara för LTS utgÄvorna.

Alpha 1 kommer den 1 December sÄ dÄ lÀr dÀr antagligen börja strömma in mer nyheter osv.

Jag har gjort en egen liten logotyp bestĂ„ende av komponenter frĂ„n Canonical sjĂ€lva. HĂ„ll till godo. 🙂

[Image Can Not Be Found]

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1272590
December 7, 2011 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan spamma hur mycket du vill om Ubuntu men jag hĂ„ller mig kvar vid Mint. 😉

Kanske ingen nyhet direkt men jag hör till en av dessa som verkligen inte tycker om Unity.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1272592
December 7, 2011 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hĂ„ller med dig skiroy. Mint ska det vara annars fĂ„r det va 😀

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1272641
December 8, 2011 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy;1272704 wrote: Du kan spamma hur mycket du vill om Ubuntu men jag hĂ„ller mig kvar vid Mint. 😉

Kanske ingen nyhet direkt men jag hör till en av dessa som verkligen inte tycker om Unity.

Om du tycker jag spammar sĂ„ slutar jag uppdatera dĂ„. 🙁 SkĂ€mt Ă„sido jag har ocksĂ„ tappat lite sugen pĂ„ Ubuntu den senaste tiden sĂ„ 12.04 Ă€r sista chansen om jag ska stanna kvar dĂ€r. Linux Mint har jag testat en gĂ„ng och det kastades ut vĂ€ldigt snabbt. Buggigt till tusen pĂ„ min dator och sĂ„ pĂ„minner det för mycket om Windows.

Viking1962;1272706 wrote: Jag hĂ„ller med dig skiroy. Mint ska det vara annars fĂ„r det va 😀

DĂ„ kan man nĂ€stan lika gĂ€rna köra Windows. 😉

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1272656
December 9, 2011 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

@Swedish Berserk
Nepp, hÄller inte med alls dÀr. Det Àr en jÀkla skillnad Àven om menyerna Àr uppbyggt pÄ sammasÀtt. Inga blÄskÀrmar i Linux och sÄ krashar Firefox 4+ med x6 processor i Windows, det gör det inte i Linux trots att det Àr samma version. SÄ man kan alltsÄ inte "Kan lika gÀrna köra Windows" som du sa. Laddade ner Linux Mint 12 x64 DVD versionen nyss med Gnome 3 och den ser fan sÄ mycket bÀttre ut Àn Ubuntu med Gnome 3. Menyerna Àr mycket trevligare nu i Mint 12 Àn Mint 11

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1272661
December 9, 2011 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1272770 wrote: @Swedish Berserk
Nepp, hÄller inte med alls dÀr. Det Àr en jÀkla skillnad Àven om menyerna Àr uppbyggt pÄ sammasÀtt. Inga blÄskÀrmar i Linux och sÄ krashar Firefox 4+ med x6 processor i Windows, det gör det inte i Linux trots att det Àr samma version. SÄ man kan alltsÄ inte "Kan lika gÀrna köra Windows" som du sa. Laddade ner Linux Mint 12 x64 DVD versionen nyss med Gnome 3 och den ser fan sÄ mycket bÀttre ut Àn Ubuntu med Gnome 3. Menyerna Àr mycket trevligare nu i Mint 12 Àr Mint 11

Okej alla har rĂ€tt till en egen Ă„sikt! 🙂 Sen har Linux Mint gĂ€nget blivit pĂ„komna med detta: http://www.omgubuntu.co.uk/201.....f-profits/

Jag har inte testat Linux Mint 12 Àn men vi fÄr se om jag testar det i framtiden.

skiroy
Member
Medlem
1272724
December 10, 2011 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Swedish Berserk;1272755 wrote: Om du tycker jag spammar sĂ„ slutar jag uppdatera dĂ„. 🙁 SkĂ€mt Ă„sido jag har ocksĂ„ tappat lite sugen pĂ„ Ubuntu den senaste tiden sĂ„ 12.04 Ă€r sista chansen om jag ska stanna kvar dĂ€r. Linux Mint har jag testat en gĂ„ng och det kastades ut vĂ€ldigt snabbt. Buggigt till tusen pĂ„ min dator och sĂ„ pĂ„minner det för mycket om Windows.

DĂ„ kan man nĂ€stan lika gĂ€rna köra Windows. 😉

NejdĂ„, klart att du ska fortsĂ€tta att uppdatera om Ubuntu. 🙂
Mitt inlÀgg var skÀmtsamt och inte illa ment, jag kör ju Mint som sagt och Àr nöjd. Speciellt med Mint 10 som jag tycker Àr den klart bÀsta de har gjort.

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1272725
December 10, 2011 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy;1272838 wrote: NejdĂ„, klart att du ska fortsĂ€tta att uppdatera om Ubuntu. 🙂
Mitt inlÀgg var skÀmtsamt och inte illa ment, jag kör ju Mint som sagt och Àr nöjd. Speciellt med Mint 10 som jag tycker Àr den klart bÀsta de har gjort.

Hehe jag vet att du bara skojade. 🙂 Jag har inte gett upp hoppet om Ubuntu helt Ă€n men om inte 12.04 Ă€r bra sĂ„ fĂ„r jag nog byta distro. Linux Mint 10 baseras vĂ€l pĂ„ Ubuntu 10.10 som jag kör pĂ„ min bĂ€rbara? Det Ă€r i alla fall en jĂ€ttebra distro.

skiroy
Member
Medlem
1272733
December 10, 2011 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp! Mycket riktigt sÄ Àr Mint 10 baserad pÄ Maverick Meerkat.
Den kanske bÀsta distron ja, nu har jag iofs bytt till en nyare kernel men Àr vÀldigt nöjd med Mint 10. Har en annan stationÀr dÀr jag kör Mint 9 baserad pÄ Lucid.
BÀgge tvÄ Àr vÀldigt bra.

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1274759
January 20, 2012 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer med lite nyheter idag.

http://www.omgubuntu.co.uk/201.....shortcuts/

InloggningsskÀrmen har fÄtt ytterliggare förbÀttringar.

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275014
January 24, 2012 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

HUD till Unity.

http://www.omgubuntu.co.uk/201.....y-feature/

Tror detta kan bli bra. 🙂 Gillar personligen integrationen med Inkscape!

Förhoppningsvis landar det till 12.04 slÀpps.

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275390
January 31, 2012 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna nyheten gÀller inte bara 12.04 men jag postar den hÀr ÀndÄ!

Canonical företaget bakom Ubuntu har börjat följa Firefox rapid release program vilket innebÀr att alla med Ubuntu 10.04 till 11.10 kommer att bli automatiskt uppgraderade via uppdateringshanteraren!

http://www.omgubuntu.co.uk/201.....-released/

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275424
February 1, 2012 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

LĂ„ng video om 12.04. 🙂

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275500
February 2, 2012 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Och en kort video om Alpha 2 som slĂ€pptes idag! 🙂

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275525
February 3, 2012 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Unity 5.2 har landat i 12.04! 🙂

http://www.omgubuntu.co.uk/201.....s-changes/

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275537
February 4, 2012 - 3:52 am
sp_Permalink sp_Print

LÀser man kommentarerna under bilderna sÄ Àr inte Unity speciellt populÀrt :D. MÄnga gick över till KDE som jag sjÀlv avskyr som pesten. Det jag hatar med Ubuntu Àr fÀrgvalet och att Ubuntu kÀnns slöare Àn andra Linux utgÄvor. Jag sjÀlv kör Windows pÄ bÄda mina datorer eftersom Linux Mint 12 inte var sÄ bra tydligen nÀr jag vÀl installerade det. Av nÄn anledning sÄ gick det inte installera sÄ man fick fullstÀndig svenska eftersom nedladdningslÀnkarna verkade helt döda. Bredbandet blev extremt slött typ 56k modem tiden. Vet inte varför det inte funkade som det skulle dÄ Linux Mint 11 funkade sÄ bra. Nu installerade jag pÄ AM3+ moderkortet denna gÄng och Linux Mint kanske inte har support för USB 3.0 och det nya chipsetet m.m? FÄr se nÀr jag installerar Linux nÀsta gÄng. Jag har ju tre datorer. Den sista Àr en Celeron 1.2GHz med inbyggd grafik som jag fick gratis

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275552
February 4, 2012 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1275656 wrote: LÀser man kommentarerna under bilderna sÄ Àr inte Unity speciellt populÀrt :D. MÄnga gick över till KDE som jag sjÀlv avskyr som pesten. Det jag hatar med Ubuntu Àr fÀrgvalet och att Ubuntu kÀnns slöare Àn andra Linux utgÄvor. Jag sjÀlv kör Windows pÄ bÄda mina datorer eftersom Linux Mint 12 inte var sÄ bra tydligen nÀr jag vÀl installerade det. Av nÄn anledning sÄ gick det inte installera sÄ man fick fullstÀndig svenska eftersom nedladdningslÀnkarna verkade helt döda. Bredbandet blev extremt slött typ 56k modem tiden. Vet inte varför det inte funkade som det skulle dÄ Linux Mint 11 funkade sÄ bra. Nu installerade jag pÄ AM3+ moderkortet denna gÄng och Linux Mint kanske inte har support för USB 3.0 och det nya chipsetet m.m? FÄr se nÀr jag installerar Linux nÀsta gÄng. Jag har ju tre datorer. Den sista Àr en Celeron 1.2GHz med inbyggd grafik som jag fick gratis

Folk gillar inte förĂ€ndring det Ă€r problemet. 😉 Linux Mint Ă€r bra men har varit instabilt nĂ€r jag kört det pĂ„ mina datorer. Du fĂ„r testa 12.04 sen nĂ€r det kommer Viking! 🙂

HÀr kommer tvÄ riktigt bra genomgÄngar av Alpha 2.

Lite mer info om Unity 5.2:

http://www.webupd8.org/2012/02/unity-52-released-with-multi-monitor.html

Det börjar arta sig nu. 🙂

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275555
February 4, 2012 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt som Ă€r nytt behöver ju inte vara bra. Kolla bara pĂ„ Bulldozer, inte blev den bĂ€ttre Ă€n Phenom II bara för att den Ă€r nyare 😀 och sĂ„ gĂ€ller Ă€ven operativsystem

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275559
February 4, 2012 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1275674 wrote: Allt som Ă€r nytt behöver ju inte vara bra. Kolla bara pĂ„ Bulldozer, inte blev den bĂ€ttre Ă€n Phenom II bara för att den Ă€r nyare 😀 och sĂ„ gĂ€ller Ă€ven operativsystem

Jo det Àr sant. Men varför gnÀlla pÄ nÄgot som man inte behöver anvÀnda? Det Àr helt fritt med öppen kÀllkod. Gillar man dÄ inte Unity Àr det bara att testa en annan distro finns ingen som försöker tvinga pÄ Ubuntu till nÄgon det Àr ett fritt val sÄ varför dÄ klaga?

Det Àr inte som Windows vilket man i princip fÄr köpa vare sig man vill ha det eller inte.

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1275572
February 4, 2012 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Kunde inte motstÄ frestelsen att testa Alpha 2 efter att ha sett videos och lÀst att den enligt mÄnga redan var stabil.

Testade pÄ de tvÄ bÀrbara och den gamla stora funkade som vÀntat bra förutom att det kÀndes som att touchpaden laggade till ibland vilket Àr konstigt för den har alltid funkat innan. Scrollningen ville inte funka i heller.

PÄ den lilla som visat sig vara vÀldigt inkompatibel med Linux funkade faktiskt Alpha 2 förvÄnansvÀrt bra. Det trÄdlösa hittade mitt bredband direkt ( vilket bara funkat i Mint 12 tidigare bland linux distros ) jag misstÀnker nÀstan att det har nÄgot att göra med Kernels som kommit nu i slutet alltsÄ att den blivit komptibel. Touchpaden funkade korrekt efter jag enablat two finger scrolling vilket var bra.

I övrigt var Unity mer rappt Ă€n tidigare pĂ„ bĂ„da maskinerna och drog ca 350mb ram nĂ€r jag "vilade" pĂ„ skrivbordet. 🙂

MÀrks Àven att Software Centert blivit mer optimerat och snabbare! Vilket Àr positivt.

Överlag kĂ€nns det bra Ă€ven om touchpad klyddet pĂ„ den stora bĂ€rbara gör mig lite konfunderad.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 586
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL