Ubuntu Tips och logg|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ubuntu Tips och logg
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2010 - 2:56 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha strulat en del med USB-enheterna vid installationen av 10.04 LTS så bytte jag helt sonika ut Logitech MX5500 Revolution Bluetooth setet som inte accepterades mot en gammal Das Keyboard + Trackball, samt kopplade ur resten av USB prylar som Hub, kortläsare, Webcam mm.

En lustig sak som jag inte riktigt förstått hur Linux löser men som funkar bättre än Windows 7 är starten av Adaptec RAID:en där jag normalt får vänta runt minuten på att Controllen skall boota kernel så skippas hela rasket av Ubuntu och Gnome dyker upp på några sekunder, och då Mountar jag endå RAID disken manuellt än så länge.

Auzentech X-Fi Prelude fungerade utan problem parallellt med ATI HDMI och Chippet på moderkortet som jag hade kopplat på i BIOS Uti fall att X-Fi vägrade.

Slut på Loggen nu till Tipset:

Avstängningen och utloggningen som vanligtvis dyker upp då man klickar den brytna cirkeln i översta högra hörnet funkade inte och eftersom jag inte ville förlora några data genom att brutalt bryta strömmen kom jag på att i sådana fall håller man in brytaren på PC;n ett par sekunder längre än normalt, men det borde fungera omvänt också så efter ett KORT tryck på chassits strömbrytare dök menyn för utloggning och avstängning upp på skärmen!

Spel råder det visserligen brist på men senaste Alien Arena 7.40 flöt på bra med alls 3D effekter men utan ljud 🙁
Hittade dock rådet att starta med filen CRX.sld istället på deras forum, det skall jag testa senare.

Det är vad jag upptäckt än så länge 🙂

Med över 10 års datorerfarenhet i bagaget är man endå en Linux-Noob, visserligen installerade jag Linux 1.0 med kernel 0.98 framgångsrikt en gång i tiden, men det var mer som experiment.
Därför är jag tacksam för era egna tips och kommentarer i den här tråden...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1252938
July 26, 2010 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Använd "man" kommandot för alla program du vill lära dig mer om. Det finns en fantastisk mängd information där som även den största newben borde kunna förstå.

ex:
man mdadm
för den som vill sätta upp mjuvaruraid. Något jag bråkat med på sistone.

//Andreas

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1252943
July 26, 2010 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack Delph1 🙂

Vet att det finns en mängd kraftfulla kommandon, men har gjort det lätt för mig i början och kört igenom GUI som en ersättning för Windows.
Kanske är dax att plocka fram min feta Linux Bibel utgiven av Osbourne, dom är helt klart mina favoriter, gillar deras upplägg och har även Win NT samt Solaris manualerna från Osbourne.
...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 566
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL