April 20, 2002
Jag har sedan jag fick hem datorn haft ett väldigt irriterande problem.
Det är så att när jag använder utforskaren så kraschar den i tid och otid.
Jag sökte efter en lösning och hittade ett tips från Microsoft, på den här sidan:
How to use the System File Checker tool to troubleshoot missing or corrupted system files on Windows Vista or on Windows 7
Detta hjälpte tyvärr inte så nu vänder jag mig hit.
Bifogar även en ( onödig, antar att de flesta sett detta själva i alla fall en gång eller två ) bild på vad som kommer upp.
Datorn är en Asus X53T som kör Windows 7, japp vinsten i tävlingen här tidigare i år.
Hoppas någon har en enkel och bra lösning, man märker hur mycket utforskaren används vid olika saker man gör på datorn när den kraschar nästan varenda gång man använder den 🙂
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 10, 2003
Skulle nog rekommendera att du kör ett testa av din HD, sedan kanske ett memtest? Utforskaren är ju princip windows idag. Allt man gör går i princip och accesserar just den biten när man hanterar filer.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 20, 2002
Ja det kan jag testa.
Förslag på bra program för dessa test?
Precis, när man väl har ett sånt här problem märker man hur ofta explorer.exe används.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 10, 2003
Borde fungera med valfritt från tillverkaren av hårddisken. Sedan finns spinrite? men vet inte hur uppdaterat det är i dagsläget. Memtest86 för minnena iaf. Minnena går snabbare att testa än HD. En fullscan av hd kan ta ganska jävla lång tid. I värsta fall är det väl bara ominstall om inga fel upptäcks.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 20, 2002
När jag sökte efter lösning innan så skrev jag att "utforskaren kraschar" men försökte nu med "explorer.exe" istället och hamnade på Flashback.
Där var det någon som hade just en ASUS och hade samma problem som jag. Han fick av en annan användare svaret:
1. Hämta hem programmet shellexview från ShellExView - Shell Extension Manager For Windows
2. När ni öppnar programmet så kommer det upp en lång lista. På listan en bit ner ser ni 3st shellextensions som är markerade, de heter ASUS webstorage drive, ASUSWSShelext_b64 class samt
ASUSWSShelext_O64 class. Markera de tre, högerklicka och välj disable selected items.
3. Starta om datorn.
Det hade hjälpt både trådskaparen och den som tipsade med deras ASUS.
Jag testade det och har nu inte kunnat återskapa problemet sedan dess.
Kanske är det vad som behövdes och helt enkelt ASUS som var boven.
Tackar för de snabba svaren, återkommer problemen får jag ta till dina tips.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)