Val av operativsystem till dator som ska stå som router.|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Val av operativsystem till dator som ska stå som router.
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2010 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Har en dator som jag vill ha som router och på den skulle jag vilja ha möjlighet att köra torrent nedladdning, koppla in två USB hårddiskar och dela ut dom på mitt nätverk och DynDNS klient för att uppdatera IP.
Sedan ska jag köra ett program som behöver "java sdk 1.6" så det måste gå att lägga in.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1254089
August 20, 2010 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Det första jag kommer att tänka på är Clarkconnect, eller ClearOS som det verkar heta nu för tiden. Det är, eller åtminstone var, en komplett lösning av de du verkar leta efter. Har provat det för några år sedan men då tyckte jag det var alldeles för tungdrivet, lite bloatware över det hela men då föredrar jag renodlade routerprogramvara istället.

Annars går det alltid att virtualisera pfsense i ett annat OS, iaf med Vmware ESXi. Inte så lätt att få ingång om du inte vet vad du håller på med men det går att få det precis som man vill ha det. Nån linux dist och pfsense ovanpå det, eller kanske windows rent av.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1254113
August 20, 2010 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska ta och kolla upp clearOS, se vad det har att erbjuda =)
Har också kört clarkconnect för många år sedan.

Verkar mest jobbigt att virtualisera men då kan man ju komma åt de mesta funktionerna, iaf om jag kör det under windows då många av de funktioner jag vill flytta över till router just nu snurrar på en windows burk, så är ju ett alternatic det med, men blir det inte väldigt tungrott och köra först windows och sedan t.ex pfsense virtuellt? Är bara en gammal celeron 1.3ghz med 512 ram jag tänkt använda.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1254149
August 21, 2010 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Men Windows kan det nog bli lite tungt, kanske, beror på hur mycket man belastar, hur optimerat och vilket Windows. 1.3GHz i sig är ju långt mycket mer som krävs för att routa även snabba uppkopplingar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 582
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL