Windows 10 - För nackdelar... Tyck till! | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows 10 - För nackdelar... Tyck till!
This topic is locked
S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
februari 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 4, 2015 - 12:32 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag vill gärna veta vad ni andra tycker om Win10 i sitt nuvarande skick så fyll på med posts. Håller ni inte med mej så yttra er gärna om det också. 🙂
Dra gärna jämförelser mot tidigare Windowsversioner där ni tycker Win10 har blivit bättre eller sämre.

Detta är vad jag tycker, med facit i hand. Alltså att Win10 har releasats för en månad sedan, och att jag använt denna sedan retail kom ut på både nya och gamla datorer (Haswell, men även gamla C2D och P4) (och innan det använde jag W10-betan i 6 månader) så vill jag uttrycka stor besvikelse över skicket som Win10 för närvarande befinner sej i:

Negativt:
• Extremt buggigt. Webbläsaren Edge kan inte bestämma sej för vilket fält som är markerat så när man väl börjar skriva så fokuseras detta om till nått annat så att text faller bort. Detta gäller även en massa andra situationer också – tex inloggningsskärmen för Windows. Webbläsaren Edge kan krampa ordentligt under inladdning av tunga sajter och som konsekvens landar bl.a mus-klick även på fel objekt. Det finns massa allmänna Grafik- och Videobuggar i Win10. Vissa viktiga inställningar gömmer sej på dom mest svåråtkomliga ställena. Otroligt mycket som känns väldigt ”alphaversion” helt enkelt.
• Fult tema där man inte skriver i tydligt markerade knappar/boxar utan man måste alltid gissa sej fram med muspekarens hjälp för att identifiera interaktiva knappar och textboxar/fält. Gamla Windowsregler bryts så helt plötsligt betyder inte ”utgråad” text inte nödvändigtvis att man inte kan klicka på objektet i fråga.
• Dubbla kontrollpaneler (control panel & settings). Bara snurrigt. Speciellt eftersom vissa inställningar bara gömmer sej i den ena eller den andra.
• Mediokert bakåtkompatibilitets-stöd med program från tidigare Windowsversioner. Detta gäller både spel som program, även om mycket gammalt även funkar bra.
• Inbyggda antiviruset aktiverar sej som det vill, och då och då lägger misstänkta filer i karantän även om man tidigare lagt in ”exclusions” för just dessa.
• Instabil prestanda. Ena dagen går det snabbt, men nästa så kommer en update/patch ut som saggar ner allt igen. Hårddisken jobbar många gånger hårt utan tydlig anledning (idle).
• Startmenyn är extremt platt och tråkig. Stökig: tex Powerknappen markeras inte som något avskilt utan ser ut som vilken annan post som helst. I Win7 så ligger den avsides och grötar inte till det. Det finns fler exempel.
• Ibland kan man förvägras installera program eller drivrutiner, med den urlöjliga motivationen att en Administrator nekat åtkomst. Urlöjligt just för att inloggning med fullständiga administratörsprivilegier inte gör någon skillnad. Inte heller att disabla smartscreen, eller failsafe och disablat krav på ”driver signature”. Bara blaj helt enkelt.
• Precis som i Win8 så är ”fail safe” mode en jobbig historia att ta sej till från ”cold boot”. Att hålla in Shift medans man startar om inifrån Windows är nog det snabbaste sättet.
• Standardapparna för att öppna mediafiler suger. Tex bildvisningsprogrammet tar alldeles för lång tid att starta och saknar bra funktioner som fanns i ”Windows Photo Viewer”. I W8 kunde man iaf återgå till denna, men i W10 verkar programmet vara helt borttaget. Windows Media Player kanske inte är så bra jämfört med MPC-HC och VLC, men fortfarande ofantligt mycket mer funktionellt & bättre GUI än Win10’s standardprogram för video.
• Ja… det finns mer som jag inte kommer på på rak arm.

Positivt:
• DirectX12
• Flera fall av bättre videouppspelningsprestanda. Tex när man har en äldre ”Core 2 Duo” (eller ännu äldre kompatibel dator) så kan man märka att Youtube fungerar mycket bättre. Iaf i webbläsaren Edge, och vi får hoppas att Microsoft inte patchar sönder detta.
• Smartscreen. Kanske inte helt integritetssäkert, men det bjuder iaf på ett brett skydd mot farliga filer på nätet för mindre kunniga användare.
• Bättre batteritid i laptops. När W10 fungerar som det ska så går fläktarna tystare än i W7, och batteritiden är då något bättre.. CPU’n/GPU’n hålls alltså i låg clock i fler situationer än W7. W10 kan dock pga sin instabila natur sporadiskt bli ofantligt tungdrivet också. W8 är redan ganska bra på detta och är ej instabilt.

Min slutsats:
Köp absolut inte Win10 i det skicket det är nu (och har varit senaste året).
Om du får det gratis som uppgradering så tänk över detta noga. Både W7/8 är stabilare och bjuder på jämnare prestanda ..Iaf innan Windowsuppdateringarna som nu börjar komma ut för att sinka användare av tidigare Windowsversioner genom att sänka deras prestanda ytterligare och installera spionerande skräp ..men man behöver inte ta emot dom.
Om man lockas av bättre videoprestanda kan det förstås vara värt att testa Win10 på en äldre dator för att se vad man tycker. Tex en gammal Netbook.
Min favoritsetup är fortfarande ett nyinstallerat Win7 SP1 och disabla windows update redan under installationen. Samt lightweight drivrutiner utan bloatad programvara. Allt detta för att maxa driftprestanda och slippa se disken jobba hårt med tillsynes ingenting. Det finns bra Windows7-uppdateringar men orkar inte sålla mellan kornen längre, utan jag tar endast ett fåtal vid behov. Windows 8.1 (utan uppdateringar) med ”start is back” är också en mycket bättre lösning jämfört med W10.

EDIT 2015-09-08: Jag la till ytterligare en viktig negativ och en positiv punkt som jag missade i första varvet. Om MS lyckas rätta till bristerna så ska jag försöka komma ihåg att uppdatera detta inlägg igen. Skönt dessutom att se att inte alla upplever Win10 lika negativt som mej.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1297715
september 4, 2015 - 6:28 f m
sp_Permalink sp_Print

Det ser ut som om Windows 10 ger generellt väldigt spridda skurar. En del säger att Win10 fungera bra, andra säger att det inte funkar bra alls. Här är mina erfarenheter.

* Uppgradera INTE med hjälp av Microsofts verktyg. Om du gör det så kommer den installera en ren version och sedan dumpa alla dina program och inställningar i en Windows.old mapp och du måste ändå installera om allting. Så ska du uppgradera, gör det genom Windows update!
* När jag gjorde uppgraderingen första gången så fick jag en drös med problem. Program krsshade och jag fick Blå skärmar utan anledning och en hel drös med andra saker. Efter en ren installation (dvs formatering och installera från scratch) så har nästan allting fungerat felfritt.

I princip allting fungerar bra. Väldigt få buggar och alla program och spel som jag använder fungerar direkt utan problem. Jag har nu uppgraderat alla tre maskiner som jag använder till vardags.

* Min stationära spel/arbetsdator: Den som först strulade när jag gjorde en uppgradering. Men efter en ren installation så fungerande nästan allt direkt. jag hade först problem med mitt ljudkort, men efter en vecka hade drivrutinen uppdaterats automatiskt och allt började funka. jag hade också problem med att at jag inte kunde söka efter desktop program i startmenyn (bara trycka win + skriva vad man vill starta). Det dröjde nog 3 veckor innan det fixades, men det fungerar också felfritt numera.

* HTPC: Används mest för att se på film/serier från mitt NAS och där gjorde jag en riktig upgradering via Windows update. Allting har fungerat bra förutom två saker. Det ena är mitt Asus USB-Wifi adapter intermitent tappar IP (ett par timmar mellan gångerna) och då får man vänta 2-3min så kommer det igång av sig självt. Det andra är att uppmappade nätverksplatser inte fungerar från start. När maskinen startar upp så står alla dessa som disconnected. För att lösa dte får jag öppna dator och öppna varje anlsutning. Sen fungerar de (var samma med Win7 btw).

* Jobbdator: Den jag jobbar med på jobbet. Installerade ren kopia från scratch och den har generellt sätt fungerat bra. I början hade jag problem med att ljudutgången ej kände av mitt headset (så jag fick aldrig ljud i hörlurarna) men det har fixats vartefter HP släpper Win10 drivers. jag har också märkt att man inte bland har ”nya notifieringar”. men när man trycker på iconen så finns ingenting nytt.
Maskinen har också haft svårt att installera vissa uppdateringar och det har hänt mer än en gång att ”uppdateringsappen” har hängt sig. De går dock alltid lätt att stänga den.
En del VPN lösningar fungerar inte och för det måste jag använda en Virtuell Win7 maskin i hyper-V, vilket fungerar bra. Detta är bland annat Juniper Network Connect och Chckpoint VPN Client.

I övrigt så är jag mer än nöjd med Win10 än så länge. Inga prestandaproblem alls och systemet känns fortfarande stabilt.

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
juli 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1297719
september 6, 2015 - 1:17 f m
sp_Permalink sp_Print

Återgick till Windows 8.1 Pro efter att ha använt Win 10 Pro en månad plus beta testning.

Betan hade menyer som var tomma, skärmen kunde flimra och installation av äldre program var en plåga om det ens fungerade.
Imponerande var ändå den smidiga uppgraderingen från win 8.1 med allting intakt, det var ingen ren installation jag gjorde för två beta installationer som var rena gav upp på ”unknown device”.
Det är vad jag kommer på direkt, sedan är det skum datatrafik som tvingar en gräva djupt i avancerade inställningar (integritetskränkande och kostsamt med mobilt bredband som har begränsad pott varje månad).

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
302 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL