Windows 7 startar inte, enhetsbeteckningen på systemdisken ändrad|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows 7 startar inte, enhetsbeteckningen på systemdisken ändrad
suain81
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 11, 2011 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Tänkte höra om det finns någon som haft ett liknande problem eller någon som kan hjälpa till ändå. Eller åtminstone bidra med några tips.

Igår installerade jag en ny hårddisk. Tanken var att bara använda den som lagringsdisk. Den är på 2TB, så efter den var formatterad började jag med att göra en backup på alla övriga diskar. Jag använder Total Commander, så den kopierade även dolda filer och systemfiler. (Finns ju ingen anledningen till det egentligen, men gjort är gjort)

Idag när jag skulle starta datorn startade windows något reparationsprogram istället, men den kunde inte lösa problemet. Med andra ord Windows går inte att starta. När jag kollade innehållet på diskarna i kommandotolken (DIR), upptäckte jag att enheterna bytt bokstäver med varandra. Min nya 2TB-disk som hette J: i windows hade nu tagit över C:. Min gamla systemdisk låg sist i ordningen. Fast i BIOS låg och ligger den fortfarande först i "Boot-ordningen". Jag har möjligen en idé vad som kan ha gått fel, att eftersom jag även kopierade systemfiler till den nya hårddisken kanske den tror att den nya hårddisken är systemdisken, och på den finns inget windows. Men det som motsäger det är att nya hårddisken ligger sist i "Boot-ordningen". Dessutom har jag alltså bara kopierat och inte flyttat några filer. Min gamla systemdisk har jag inte ändrat någon fil alls på. Sen funderade jag på kablarna, me vilken ordningen man sätter SATA-kablarna ska väl inte ha någon betydelse? Det har jag alltid trott i alla fall. Inget Slave/Master där på samma sätt. Dessutom kör jag alla enheter i IDE.

Men Jag provade att rycka ur alla andra SATA-enheter, inklusive DVD-brännaren. Men det gick inget bättre. Skrev DIR i kommandotolken igen och upptäckte att C: nu var den tilldelade systempartitionen på 100MB, och min gamla systemdisk hade nu fått d:. Någon som vet hur jag ska fortsätta? En ominstallation löser ju säkert problemet, men det vore skönt man kunde lösa det utan någon ominstallation. Dessutom är jag lite nyfiken på hur problemet uppkommit. Har ju även en liten misstanke att det vara någon fel på själva disken också.

Som sagt, alla tips och idéer uppskattas. Någon som vet något kommando i kommandotolken hur man gör d: tillbaka till c: t ex? Om det överhuvudtaget går.

Tack på förhand.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1264434
April 13, 2011 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har förmodligen lyckats kopiera över booten på från din systemdisk och dessutom så sitter din nya före i kabelordniningen på moderkortet.

1. Kolla i bios vilken disk som är 1:a bootdisk och ändra där.
2. Prova att koppla ur din nya disk och se om systemet startar korrekt.

suain81
Medlem
1264461
April 13, 2011 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för ditt svar 🙂

I bios ligger min nya hårddisk SIST i boot-ordningen. Dessutom sitter den på plats 6 av 6 enligt bios. Fast jag har också sett att när datorn startas (dvs då när RAM-minnet rabblas upp och alla hårddiskar etc. Innan windows startar) Så kallas kallas plats 6 för channel 00 där har jag för mig. Sen channel 01, 02 ,03 ,04 0ch 05. Så det är mycket möjligt att det är det som ställde till det från början. Kanske är 5:an som räknas som sista plats.

Men som sagt jag ryckte ur alla kablar utom min systemdisk direkt efter att detta hände, men den går ändå inte igång. Dessutom visar c: alltså de reserverade 100MB som Windows 7 skapar. Den partitionen syns ju aldrig i windows, åtminstone har den ingen enhetsbesteckning, fast i "dos-läge" kanske den automatiskt får c:? Min tidigare systemdisk har alltså nu mer d: och därför tror jag att windows inte startar. Men om det nu var kabelordningen som skapade felet, kanske windows automatiskt plockade bort systemfilerna från min gamla systemdisk då den kanske inte accepterar två stycken samtidigt? Skulle det kunna vara möjligt tror du?

Annars hade jag en ytterligare en fundering, och det är ju om min systemdisk är instabil kanske rentutav är trasig? Att jag känner så har väl också lite att göra med att jag inte riktigt litar på samsungs grejer alla gånger. Har lite dålig erfarenhet av dom. Varför har jag 3st samsung-diskar kan man ju då fråga sig? Jo bra recensioner och bra priser påverkar ju en ganska så mycket 🙂

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1264463
April 13, 2011 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

hur var frågan?

kör hdtune & kolla smartinfo, ladda hem samsungs test o bränn på cd. = så vet du ifall hårdiskarna fungerar.

prova stoppa in windows skivan den brukar kunna fixa det mesta 😛

suain81
Medlem
1264466
April 13, 2011 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Huvudfrågan egentligen är väl hur jag ska få igång min systemdisk igen utan att behöva installera om den. Den har bytt enhetsbeteckning och eventuellt har systemfilerna försvunnit. Jag är ganska inställd på att jag kommer att få installera om den trots allt. Windows-skivan kan tyvärr inte göra så mycket mer än att formatera om hårddisken och installera nytt windows på den. Jag har ju backup på allting, så det är väl det lättaste sättet, men samtidigt är jag lite fundersam hur felet uppstod. Bara för att vara säker på att det inte händer igen. Om det verkligen är så enkelt att jag kopierat dolda boot & systemfiler till den nya hårddisken, som ligger sist i BIOS boot-ordning, men eventuellt först i SATA-ordningen och därför plockade den bort boot & systemfilerna från min gamla disk? Personligen tycker jag att det låter lite konstigt, men samtidigt har jag slutat att överraskas av datorer. Det är rätt mycket och sker av både förklarliga och oförklarliga anledningar. Men därför ville jag utesluta att det kan vara fel på själva disken.

Så tack för dina tips om HDTune. Ska kolla med det.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1264642
April 19, 2011 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova med F8 eller F12 för att få upp boot-meny i bios och välj vilken hårddisk du vill boota ifrån om det fungerar så byter du plats på kablarna.

Enligt logiklagen borde det fungera att byta plats på datakablarna. Alltså endast i ena änden.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1264644
April 19, 2011 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du inte köra en reparation? som fixar mbr? fdisk /mbr ska man skriva i XP. Nu vet jag inte hur Vista/Win 7 funkar då dom har en egen boot partition

Edit:
Kanske kan hjälpa? Tror att bootpartitionen är E: på Windows 7/Vista som en skriver i kommentarerna i länken nedan
http://www.ehow.com/how_483628.....ndows.html

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 108
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL