December 18, 2001
OfflineSom titeln säger. En fråga om Swapfilen i Windows 7.
Jag har 2gb ram i min burk. Det är alldeles för lite för vad jag gör på min maskin så det blir en hel del swapande hela tiden och det är seeegt.
Ja är luspank, så några uppgraderingar är inte att tala om för tillfället. 😛
Däremot så har jag en hel del hårddiskar i burken (inga ssd), så jag undrar helt enkelt om Windows är så pass smart så att om jag skulle ställa in så att jag får en swapfil på t.ex 6 av mina diskar, kommer då Windows "raida" mina swapfiler och swappa från alla diskar sammtidigt för ökad prestanda eller är Windows dum och bara swappar från en i taget?
Har försökt googlat fram ett svar och försökt med Windows 7s "Performance Monitor" utan några bra resultat.
March 14, 2001
OfflineSäkerligen finns växlingsfilen på den disk du installerade windows på. Men ändra istället så den ligger på en disk som normalt inte används så mycket, det kommer snabba på användandet en aning.
Hur: http://windows7themes.net/how-.....ows-7.html
December 18, 2001
OfflineNu tror jag allt att du hoppade över min fråga helt. Vi tar det igen fast i en kortare variant.
Om jag ställer in manuellt i Windows att min swapfil ska ligga på 6 olika diskar, kommer windows "raida" swapfilen, dvs skriva/läsa till alla diskar sammtidigt, eller kommer windows fortfarande bara swappa till en enda disk itaget vilket gör det hela helt meningslöst?
June 11, 2001
OfflineHur många advokater har du råd med? Skämt åsido, Även en raid skriver inte till alla diskarna EXAKT samtidigt. Men tidsintervallet är nere i så små marginaler att det inte är intressant för vanliga dödliga.
Det Windows kommer att göra i ditt fall är inte att lagra filen som en raid utan som en jbod snarare dvs när disk 1 är full så forsätter den på disk 2 osv vilket innebär att du inte tjänar någon prestandavinst, snarare kommer du förlora prestanda om du gör på det sättet eftersom datorn håller reda på flera filer. I det här fallet för många.
Bästa i det här fallet är att bara lägga filen på en separat fysisk disk som enbart har swapfilen där filen har en fast storlek på tex 16 GB (16 384MB) för både min och max värden.
Det bästa vore om du har en disk som har 10 000 eller 15 000 RPM istället för 7200.
Vill du har ännu bättre prestanda så är hårdvaruraid bästa valet om moderkortet stödjer det, dessutom bättte prestanda då diskarna kan agera raid osynligt men endast en swapfil behöver användas.
December 18, 2001
OfflineTack för svar! Jag skulle gärna vilja se en källa. Googlar man lite så kan man nämligen hitta saker som:
It is advisable to have multiple paging files, one on each physical drive, and let Windows choose which specific file is the optimal one for any given paging option.
eller
According to Performance Monitor, system usage of two swap files is symmetrical, usage percentage is similar. It suggests that there's indeed some kind of swap stiping going on.
eller en som påstås komma direkt från microsoft och kanske gäller lika väl för Windows 7:
If you have two or more hard drives, especially if they reside on separate IDE channels, it is possible to Stripe the Page File across these two drives. Windows XP has code within it that will enable a RAID-Type Striping. Therefore, Windows XP will through its internal algorithms place information in the separate drives. By accessing both of the Drives at the same time to read/write information, Windows XP will considerably improve its performance!
Men så finns det lika många som säger att det är helt värdelöst, t.ex den där Sebbe på NH! 😛
Så vem fan är det som har rätt!?
June 11, 2001
OfflineMan kan mäta en disks prestanda på flera sätt, men dom flesta benchmarkprogram bruka ge resultatet att en tradionell hårddisk har bäst läs/skrivprestanda i den tidigaste delen, vilken brukar motsvara fösta fjärdedelen/femtedelen av disken sedan droppar det kraftigt.
Resultatet av detta skulle alltså vara att man precis som i linux valde att ha en separat swappartion och la denna först på hårddisken eftersom detta är den snabbaste delen av hårddisken.
Om man satte ett antal hårddiskar i en hårdvaruraid skulle windows alltså se en enorm disk och man skulle med 4 diskar få en disk som tar 4 gånger längre tid innan den blir slö(are) om man använder raid 0.
Ur prestanandasynpunkt skulle det ge en optimal swapfil.
För att skapa det sätter man fyra diskar i raid
Skapar en första partition på 20 GB för swap där man kan skapa en 16-18GB stor swapfil, helst med stora kluster för snabb överföring eftersom man bara ska ha en fil.
Sätter nästa partiton till windows på 100-256 GB
Osv.
1 Guest(s)

Log In