Windows Vista-trubbel|Operativsystem / Program / Drivrutiner|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows Vista-trubbel
laudanum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 6, 2012 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

God afton.

Jag har sedan några år tillbaka haft problem med mitt VISTA. I början försökte jag felsöka då o då utan framgång, nu satt jag igen några timmar utan framgång. Beslöt nu att söka hjälp här med innan jag ger upp.

Problemet i sig består av att det funkar bra efter ominstallering, men efter ca en månad (som det känns, kan vara kortare tid) slutar Windows Update att fungera. Service Pack 1 har då hunnit installeras av updaten men där tar det stopp.

Vad har jag då gjort?

1. Jag har Ominstallerat, utan framgång.
2. Jag har stängt av brandskydd och virusskydd under update, utan framgång.
3. Jag har verifierat licensen på Microsofts hemsida och laddat ned deras Essentials programvara.
4. Jag har försökt installera SP2 manuellt från Microsofts hemsida, vilket lett till att det stoppat. Detta skickade mig till deras sida där programverktyg, för att hjälpa till med installering av SP, laddades ned men även detta fallerade att hjälpa situationen.
5. Felkoden som dyker upp har jag även provat att söka på, detta ledde mig till att ta bort alla updatefiler och starta Window update igen, kommer inte ihåg hela processen men följde den iaf steg för steg, utan framgång så klart.

Kommer inte på mer just nu. Vad mer kan man göra, eller känner någon igen situationen. Vore ytterst tacksam om detta kunde lösas då det är irriterande att med jämna mellanrum få upp rutor som ifrågasätter autenciteten, felinställningar mm som jag ej kan åtgärda.

Alternativet jag funderar på är slutligen att uppgradera till W7, är det troligt att det är en lösning eller kan felet "följa med" om jag inte formatterar och köper en helt ny windowsversion?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1275668
February 6, 2012 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som en update inte är kompatibel med din dator eller någon drivrutin och det då skiter sig. Eller om du har något säkerhatsprogram som går i bakgrunden och sabbar nått.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

laudanum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
1275967
February 13, 2012 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, så då räcker det troligen inte med att bara uppgradera till win 7 utan en helt ny fullversion på nyformatterad HDD krävs?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1276009
February 14, 2012 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Skullle rekomendera att förbreda ett usb-minne med dom senaste drivrutinerna till moderkortet, grafikkortet samt med Service Pack filerna på.

Om du har mindre än 8GB ram sätt swapfilen tll 32768 MB fast storlek, om du har mer sätt den till 4*RAM, fast storlek

Installera om operativsystemet på datorn och ha nätverkskabeln urkopplad under installationen, installera direkt Service Packs filerna innan alla andra filer eller uppgraderingar.

Starta om systemet och installera genast grafikdrivrutinen från USB-minnet.

Starta om systemet och installera moderkortsdrivrutinen från USB-minnet.

Anslut till internet och kör windows update.

Swapfilen storlek

<8 GB RAM = 32768 MB Swap
16 GB RAM = 65536 MB Swap
32 GB RAM = 131072 MB Swap
64 GB RAM = 262144 MB Swap

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL