December 19, 2000
OfflineTjaa..minna vänner som en del av er säker redan läste i nyheten så kommer XP att kräva en hel del av våra datorer vilket man hade hoppats att Microsoft skulle ändra lite på...använder själv Proffessional versionen av det . Har en celemine [email=600@900]600@900[/email] å 128mg i ram...å de e prcis som det står i artikeln att de skulle sitta fint med 128meg till!
Vad säger man om detta ....???
April 9, 2001
OfflineDet tror jag inte dom kommer att göra. För att få ett sådant komplex OS att fungera med "liten" hårdvara, krävs mer en vad dom kan ta betalt för i slutändan. Så WinXP är nog mer för den senaste generationens datorer. Det blir bara att titta djupt i plånboken....igen!
=;oD
February 16, 2001
OfflineNja så farlig är den inte, jag har XP home edition beta2 installerad på min gamla AMD K-6 II 500 mhz med 128 MB RAM, och den tar ungefär lika mycket/lite RAM som W2k Pro vid en clean bootup; ca 60 MB
Men det är klart; vill man att det ska gå riktigt snabbt, så är ju typ 192-256 MB RAM att föredra. 
December 20, 2000
OfflineApril 1, 2001
OfflineHuh, blev nästan rädd när jag såg det här: "vid en clean bootup; ca 60 MB ".
Som "tur" var kör jag Win98 istället för Win2k, det drar inte lika mycket minne. Hade 98 tagit 60meg minne, hade jag bara haft 36MB kvar.
Tur att det finns Linux, tar väl runt 30MB vid "clean bootup".
March 1, 2001
Offlinemen KDE 2.1 e ju MYCKET snabbare än win **** iaf... å snyggare oxå... fast d rör sig itne så coolt som XP gör.. https://www.nordichardware.com.....ar_2.shtml ...längst ner
February 16, 2001
Offline2001-04-22 14:34, skrev Sajko:
Reefer: Jag sa inte att jag hade KDE 2startar jag X med KDE 2 tar det betydligt mer minne än 30meg.
Blackbox är en fin fönsterhanterar som inte drar mycket minne (men den är inte speciellt snygg eller bra heller)
Ok, jag ville bara påpeka det 😀
Tyvärr är ju faktiskt Linux minst lika krävande som Windows om man kör med Gnome eller KDE och har en del services uppstartade i bakgrunden.
Men som du sa -man kan ju köra med en fönsterhanterare istället för en skrivbordsmiljö och då tar den ju betydligt mindre resurser. 
En bra app att ha om man ska köra Blackbox eller Windowmaker (min favorit) är TKdesk, den stöder drag 'n drop, kontextmenyer, editering av filassociationer ..mm mm -mycket praktisk, även om den kanske inte är så snygg. 😀
April 1, 2001
OfflineSkillnaden mellan Windows och Linux är att i Linux kan man VÄLJA!
Du är inte tvungen att köra ett grafisk system om du inte vill.
Har en server hemma som fungerar som Gateway till Internet. Har absolut inget behov av X eller liknande på den. Gillar man inte att editera filer, så finns ju Webmin - ett web-baserat konfigurationsverktyg för Linux (dessutom mycket bra).
1 Guest(s)

Log In