March 31, 2004
Denna fråga har nog kommit upp några gånger men skulle vilja ha svar ändå. Det handlar om vattnet man kyler med. En del säger man ska ha vissa preparat i en del andra säger att det funkar ändå? Vad är myt och vad är sant? Lite tips om vad som är bästa är jag ytterst tacksam för.
August 14, 2001
nackdelen med kranvatten är att det blir massa reaktioner mellan t.ex. koppar och alu, om du blandar, och dessutom kommer bli massa konstiga slemklumpar som flyter med runt, tror även vatten bildar en del oxid, destilerat vatten bildar ej lika mycket oxid, och är ej strömledande, dock finns det nog risk för alger och så där med (tror jag, borde iof ej kunna bli) har du i glykol "bevarar" det metaller bättre sänker fryspunkten och dödar otäckheter i vattnet glykol smörjer även, en av anledningarna till att du alltid ska ha glykol i vattnet i bilen, smörjer pumpen, skyddar även mor korrition mellan olika metallerna, motorblocket i gjutjärn, kylradiatorn i koppar (tror jag är vanligast) och värmepaketet (det som ger värme in i kupén) av aluminium, iaf i SAAB (har själv skaffat sån radiator till min vattenkylning) och är som superNova säger, ytspänningen sänks, och vattnet får "mer" kontakt med materialet (detta betyder även att diskmedel borde funka, borde även smörja lite... dock inget jag skulle prova)
December 18, 2002
Äh, waterwetter är helt onödigt. Du lär knappast märka av skillnaden om du tar bort ytspänningen.
Sen kan man ju fråga sig varför Gtek skriver så här.
Gtek.se wrote: OBS, Garantin gäller inte om pumpen har körts med vattentillsatser såsom Waterwetter....
http://www.gtek.se/index.php?m.....422bb1f341
En skvätt propylenglykol räcker samt så skall du helst använda dig av destilerat vatten.
Blir rätt snorrigt med vanligt kranvatten.
August 14, 2001
GooGeL wrote: Äh, waterwetter är helt onödigt. Du lär knappast märka av skillnaden om du tar bort ytspänningen.
Sen kan man ju fråga sig varför Gtek skriver så här.
[quote=Gtek.se]OBS, Garantin gäller inte om pumpen har körts med vattentillsatser såsom Waterwetter....
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=194&session=3437badc61c792038baa67422bb1f341
Med tveksam till om man märker skillnad på om man tar bort ytspänningen, men smörj-funktionen kan jag tänka mig man märker, och anledningen till att Gtek skriver så är att garantin försvinner om du använder pumparna till annat än vatten, just eftersom det är vattenpumpar, skriver här som jag skrev i den otroligt jobbiga sälj-tråden om Papst-fläktar, att d ej kunde vara nya om det ej satt molex-kontakter på, en Eheim-pump är gjord för vattentransport, ej datorer, Eheim har tillverkat pumpar längre tid än datorer vattenkylts, min nyinköpta Eheim 1250 är t.ex. tillverkad i Vest-tyskland, just därför d skriver så.
August 14, 2001
ah, ok.. men är ju iaf ingen "vattenkylningspump" utan en vattenpump... dock brukar man ju ha konstiga tilsatser i akvarium med, så ja vet ej.. kanske snarare om man kör syra eller nåt d börjar bry sig 😛
tror väl dest. vatten är viktigast, pga. att det ej skapar beläggningar och så som kranvatten kan göra. varken dest vatten eller glykol är ju några större utgifter så dumt att inte använda sig av.
March 14, 2001
Har faktiskt inte fått nå dåligt vatten eller beläggningar i mina block trots att jag kör koppar och aluminium blandat med endast kranvatten, och temperaturen har heller inte försämrats..
sen kan de ju ändå vara rekomenderat att använda glykol och destilerat vatten..
February 16, 2004
Men detta att destilerat vatten inte skulle leda ström är mest en myt för det leder endast inte så länge det är endast H20 men på alla ställen som det rör i nåt och liknande kommer denna inte ledande bli mera ledande.
Sen så leder typ allt ström om man har tillräckligt hög spänning.
June 28, 2001
jag har kört med kranvatten och glykol i flera år och jag kan säga att det korkar igen ganska bra.
har inte haft så stor mängd glykol i vattnet , en ca 20/80 blandning.
det blev en hel del alger i slangarna och min kylare har korkat igen rätt mkt, men värst av allt är att nånting i vattnet har ätit sig igenom aluminiumet i mitt CPUblock, koppardelen blev bara igenslammad av nått mjukt bös medans det blev nått kalkliknande på alut, och när jag skrapade bort det så följde det med ganska mkt alu.
just nu kör jag med Kokat vatten och typ 30-40% glykol.
hoppas att kokat vatten funkar bättre.
November 5, 2002
För ett antal år sedan (gymnasiet) snackade jag med en lärare om härdning av stål. Ju snabbare det glödheta stålet kyldes destu hårdare blev det. Normalt hade man olika oljeblandningar. Skulle det gå riktigt snabbt kunde man köra med vatten, och för ännu snabbare kylning kunde man ha en massa salt i vattnet. Salt höjer ju densiteten. Kan tänka mig att en väldigt salt lösning skulle kunna vara effektivare än bara vatten. Inget jag skulle vilja prova, men någon kanske vill 🙂
Det kanske är salt i glykol. Mer än vad jag vet. För tillället iaf.
August 16, 2002
Mind wrote: jag
det blev en hel del alger i slangarna och min kylare har korkat igen rätt mkt, men värst av allt är att nånting i vattnet har ätit sig igenom aluminiumet i mitt CPUblock, koppardelen blev bara igenslammad av nått mjukt bös medans det blev nått kalkliknande på alut, och när jag skrapade bort det så följde det med ganska mkt alu.
hört talas om galvanisk korrosion?
Relaxia wrote: För ett antal år sedan (gymnasiet) snackade jag med en lärare om härdning av stål. Ju snabbare det glödheta stålet kyldes destu hårdare blev det. Normalt hade man olika oljeblandningar. Skulle det gå riktigt snabbt kunde man köra med vatten, och för ännu snabbare kylning kunde man ha en massa salt i vattnet. Salt höjer ju densiteten. Kan tänka mig att en väldigt salt lösning skulle kunna vara effektivare än bara vatten. Inget jag skulle vilja prova, men någon kanske vill 🙂
Det kanske är salt i glykol. Mer än vad jag vet. För tillället iaf.
salt kan det inte vara... då skulle glykolen fungera som ett elektrolyt, och påskynda korrosionen...
August 16, 2002
Frisk wrote: nackdelen med kranvatten är att det blir massa reaktioner mellan t.ex. koppar och alu, om du blandar, och dessutom kommer bli massa konstiga slemklumpar som flyter med runt, tror även vatten bildar en del oxid, destilerat vatten bildar ej lika mycket oxid, och är ej strömledande, dock finns det nog risk för alger och så där med (tror jag, borde iof ej kunna bli) har du i glykol "bevarar" det metaller bättre sänker fryspunkten och dödar otäckheter i vattnet glykol smörjer även, en av anledningarna till att du alltid ska ha glykol i vattnet i bilen, smörjer pumpen, skyddar även mor korrition mellan olika metallerna, motorblocket i gjutjärn, kylradiatorn i koppar (tror jag är vanligast) och värmepaketet (det som ger värme in i kupén) av aluminium, iaf i SAAB (har själv skaffat sån radiator till min vattenkylning) och är som superNova säger, ytspänningen sänks, och vattnet får "mer" kontakt med materialet (detta betyder även att diskmedel borde funka, borde även smörja lite... dock inget jag skulle prova)
hört talas om punktuation?
iaf, WW sänker ytspänningen så oerhört lite att det är som ett piss i oceanen... det är mest att det är giftigt och dödar alger och att det minskar korrosionen... samma med glykol
reaktionen mellan koppar och alu kallas fö galvanisk korrosion
sen så vill jag säga också att man inte ska ha 30% glykol ivattnet som det står på flaskan... det är ingen bilmotor ni har, pumpen i era system är gjorda för att pumpa vanligt vatten, den behöver ingen smörjning... sen så har ni inte heller lika stor andel olika metaller som ett kylsystem i en bil har... det räcker med knappa 10%, om ens det... glykol försämrar också vattnets kylförmåga
1 Guest(s)