100% rent eller ej?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
100% rent eller ej?
silversurfer2
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 18, 2004 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna fråga har nog kommit upp några gånger men skulle vilja ha svar ändå. Det handlar om vattnet man kyler med. En del säger man ska ha vissa preparat i en del andra säger att det funkar ändå? Vad är myt och vad är sant? Lite tips om vad som är bästa är jag ytterst tacksam för.

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
749957
October 18, 2004 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa dig fram och se vilket som kyler bäst....
Men jag tror 100% rent är bäst

Själv fick jag med någon blå vätska som jag har hällt i med mitt batterivatten

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
749960
October 18, 2004 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Waterwetter tex sänker ytspänningen som såldes bli effektiviteten högre.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
749974
October 18, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör bara kranvatten utan en massa joll och har gjort de i några månader.. iaf nu tills ja fixat trächassit jag bygger på och då kommer ja köra med kranvatten och lite glykol..

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
750413
October 18, 2004 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

nackdelen med kranvatten är att det blir massa reaktioner mellan t.ex. koppar och alu, om du blandar, och dessutom kommer bli massa konstiga slemklumpar som flyter med runt, tror även vatten bildar en del oxid, destilerat vatten bildar ej lika mycket oxid, och är ej strömledande, dock finns det nog risk för alger och så där med (tror jag, borde iof ej kunna bli) har du i glykol "bevarar" det metaller bättre sänker fryspunkten och dödar otäckheter i vattnet glykol smörjer även, en av anledningarna till att du alltid ska ha glykol i vattnet i bilen, smörjer pumpen, skyddar även mor korrition mellan olika metallerna, motorblocket i gjutjärn, kylradiatorn i koppar (tror jag är vanligast) och värmepaketet (det som ger värme in i kupén) av aluminium, iaf i SAAB (har själv skaffat sån radiator till min vattenkylning) och är som superNova säger, ytspänningen sänks, och vattnet får "mer" kontakt med materialet (detta betyder även att diskmedel borde funka, borde även smörja lite... dock inget jag skulle prova)

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
750423
October 18, 2004 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, waterwetter är helt onödigt. Du lär knappast märka av skillnaden om du tar bort ytspänningen.

Sen kan man ju fråga sig varför Gtek skriver så här.

Gtek.se wrote: OBS, Garantin gäller inte om pumpen har körts med vattentillsatser såsom Waterwetter....

http://www.gtek.se/index.php?m.....422bb1f341

En skvätt propylenglykol räcker samt så skall du helst använda dig av destilerat vatten.
Blir rätt snorrigt med vanligt kranvatten.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
750442
October 18, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

GooGeL wrote: Äh, waterwetter är helt onödigt. Du lär knappast märka av skillnaden om du tar bort ytspänningen.

Sen kan man ju fråga sig varför Gtek skriver så här.
[quote=Gtek.se]OBS, Garantin gäller inte om pumpen har körts med vattentillsatser såsom Waterwetter....

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=194&session=3437badc61c792038baa67422bb1f341

Med tveksam till om man märker skillnad på om man tar bort ytspänningen, men smörj-funktionen kan jag tänka mig man märker, och anledningen till att Gtek skriver så är att garantin försvinner om du använder pumparna till annat än vatten, just eftersom det är vattenpumpar, skriver här som jag skrev i den otroligt jobbiga sälj-tråden om Papst-fläktar, att d ej kunde vara nya om det ej satt molex-kontakter på, en Eheim-pump är gjord för vattentransport, ej datorer, Eheim har tillverkat pumpar längre tid än datorer vattenkylts, min nyinköpta Eheim 1250 är t.ex. tillverkad i Vest-tyskland, just därför d skriver så.

GooGeL
Member
Medlem
750450
October 18, 2004 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Nahhh, frågade bara för skoj skull. 🙂
Men iaf så är waterwetter helt onödigt. Det skall visst också stinka *****...
Vilket inte propylenglykol inte gör.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
750458
October 18, 2004 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ah, ok.. men är ju iaf ingen "vattenkylningspump" utan en vattenpump... dock brukar man ju ha konstiga tilsatser i akvarium med, så ja vet ej.. kanske snarare om man kör syra eller nåt d börjar bry sig 😛

tror väl dest. vatten är viktigast, pga. att det ej skapar beläggningar och så som kranvatten kan göra. varken dest vatten eller glykol är ju några större utgifter så dumt att inte använda sig av.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
750624
October 19, 2004 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Har faktiskt inte fått nå dåligt vatten eller beläggningar i mina block trots att jag kör koppar och aluminium blandat med endast kranvatten, och temperaturen har heller inte försämrats..
sen kan de ju ändå vara rekomenderat att använda glykol och destilerat vatten..

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
750949
October 19, 2004 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Men detta att destilerat vatten inte skulle leda ström är mest en myt för det leder endast inte så länge det är endast H20 men på alla ställen som det rör i nåt och liknande kommer denna inte ledande bli mera ledande.
Sen så leder typ allt ström om man har tillräckligt hög spänning.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
751024
October 19, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Waterwetter tex sänker ytspänningen som såldes bli effektiviteten högre.

Skillnaden är knappt märkbar (piss i havet med andra ord), det är korrisionsskyddet man köper det för.

Visst du KAN köra helt rent men det finns ingen anledning att göra det.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
753547
October 21, 2004 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har kört med kranvatten och glykol i flera år och jag kan säga att det korkar igen ganska bra.
har inte haft så stor mängd glykol i vattnet , en ca 20/80 blandning.

det blev en hel del alger i slangarna och min kylare har korkat igen rätt mkt, men värst av allt är att nånting i vattnet har ätit sig igenom aluminiumet i mitt CPUblock, koppardelen blev bara igenslammad av nått mjukt bös medans det blev nått kalkliknande på alut, och när jag skrapade bort det så följde det med ganska mkt alu.

just nu kör jag med Kokat vatten och typ 30-40% glykol.

hoppas att kokat vatten funkar bättre.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
753619
October 22, 2004 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

För ett antal år sedan (gymnasiet) snackade jag med en lärare om härdning av stål. Ju snabbare det glödheta stålet kyldes destu hårdare blev det. Normalt hade man olika oljeblandningar. Skulle det gå riktigt snabbt kunde man köra med vatten, och för ännu snabbare kylning kunde man ha en massa salt i vattnet. Salt höjer ju densiteten. Kan tänka mig att en väldigt salt lösning skulle kunna vara effektivare än bara vatten. Inget jag skulle vilja prova, men någon kanske vill 🙂
Det kanske är salt i glykol. Mer än vad jag vet. För tillället iaf.

GooGeL
Member
Medlem
753627
October 22, 2004 - 5:55 am
sp_Permalink sp_Print

Njae, glykol smakar socker... sa en polare iaf :bgrin:

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
753837
October 22, 2004 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: jag

det blev en hel del alger i slangarna och min kylare har korkat igen rätt mkt, men värst av allt är att nånting i vattnet har ätit sig igenom aluminiumet i mitt CPUblock, koppardelen blev bara igenslammad av nått mjukt bös medans det blev nått kalkliknande på alut, och när jag skrapade bort det så följde det med ganska mkt alu.

hört talas om galvanisk korrosion?

Relaxia wrote: För ett antal år sedan (gymnasiet) snackade jag med en lärare om härdning av stål. Ju snabbare det glödheta stålet kyldes destu hårdare blev det. Normalt hade man olika oljeblandningar. Skulle det gå riktigt snabbt kunde man köra med vatten, och för ännu snabbare kylning kunde man ha en massa salt i vattnet. Salt höjer ju densiteten. Kan tänka mig att en väldigt salt lösning skulle kunna vara effektivare än bara vatten. Inget jag skulle vilja prova, men någon kanske vill 🙂
Det kanske är salt i glykol. Mer än vad jag vet. För tillället iaf.

salt kan det inte vara... då skulle glykolen fungera som ett elektrolyt, och påskynda korrosionen...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
753845
October 22, 2004 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: nackdelen med kranvatten är att det blir massa reaktioner mellan t.ex. koppar och alu, om du blandar, och dessutom kommer bli massa konstiga slemklumpar som flyter med runt, tror även vatten bildar en del oxid, destilerat vatten bildar ej lika mycket oxid, och är ej strömledande, dock finns det nog risk för alger och så där med (tror jag, borde iof ej kunna bli) har du i glykol "bevarar" det metaller bättre sänker fryspunkten och dödar otäckheter i vattnet glykol smörjer även, en av anledningarna till att du alltid ska ha glykol i vattnet i bilen, smörjer pumpen, skyddar även mor korrition mellan olika metallerna, motorblocket i gjutjärn, kylradiatorn i koppar (tror jag är vanligast) och värmepaketet (det som ger värme in i kupén) av aluminium, iaf i SAAB (har själv skaffat sån radiator till min vattenkylning) och är som superNova säger, ytspänningen sänks, och vattnet får "mer" kontakt med materialet (detta betyder även att diskmedel borde funka, borde även smörja lite... dock inget jag skulle prova)

hört talas om punktuation?

iaf, WW sänker ytspänningen så oerhört lite att det är som ett piss i oceanen... det är mest att det är giftigt och dödar alger och att det minskar korrosionen... samma med glykol

reaktionen mellan koppar och alu kallas fö galvanisk korrosion

sen så vill jag säga också att man inte ska ha 30% glykol ivattnet som det står på flaskan... det är ingen bilmotor ni har, pumpen i era system är gjorda för att pumpa vanligt vatten, den behöver ingen smörjning... sen så har ni inte heller lika stor andel olika metaller som ett kylsystem i en bil har... det räcker med knappa 10%, om ens det... glykol försämrar också vattnets kylförmåga

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
753866
October 22, 2004 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: glykol försämrar också vattnets kylförmåga

Men dödar det mina gröna vänner??? :cy:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 206
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL