August 28, 2001
jag fick ett par 120mm:s fläktar av en polare, men dom låter som jetmotorer. Då tänkte jag att man skulle köra domi 7 eller 5 volt. Men det gick åt hel.... dom startade inte....så nu undrar jag om någon kan rekomendera en 120mm fläkt som man kan köra i 7 eller 5 volt . tack på förhand
June 18, 2001
Jag kör dessa på 5v vilket är "ljudlöst":
http://www.gtek.net/produkt/fl.....2040.shtml
Gtek är billiga på dessa mot vad Kylning är och dom är helt klart att rekomendera.
Jag kommer antingen kompletera mina 2st med ytterligare 1 eller så kommer jag byta alla mot 3st Sunon.
Är på väg ut i garaget och hämta min db mätare för en kontroll av ljudnivån på min burk nu efter min senaste modd igår för nu går det tyst vill jag lova, för att vara luftkyld då såklart
March 20, 2001
On 2001-11-12 16:44, Danieln wrote:
Jag körde min Papst 120mm (26dB(A)) på både 7 och 5 V.
Och definitionen ljudlös är ju rätt flytande... jag hörde den då medFast jag är kräsen typ. Hursomhelst, min Papst funkar bra på låga volt iaf.
Vad ger det att ha fläktar om man har papst på 5v?
Då blåser dom ju knappt nått häller..
Har beställt 2st TITAN 120mm fån Gtek som ska funka fint på 7v & låta mindre än papst @ 12v..
August 28, 2001
On 2001-11-12 18:14, Marquzz wrote:
Är du säker på att du kopplat dem åt "rätt håll"? De flesta likströmsfläktar ska gå att köra på spänningar från 2-3v -> 12v. Hur kopplade du för att få 5/7v? Via PSU'n lr extern adapter?
Hejsan, jag klippte av en molex och fäste dom i en socker bit....jag kan ha gjort fel.
värt att testa..men å andra sidan har jag nog inte gjort det, för då blåser den väl åt fel håll(mot pilen ) om jag kopplar den åt fel håll. Jag fick igång den men var dock som tvungen att peta igång den (7v), då gick den. men jag tycker det är lite riskabelt
August 28, 2001
On 2001-11-12 18:18, -toxic- wrote:
Men asså, ger det något att ens köra en 120mm fläkt @ 5volt?
nja det beror på hur mycket den blåser i 12v, blåser den typ 120cfm så kan det vara lönsamt
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-11-12 18:37 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-11-12 18:37 ]
August 28, 2001
On 2001-11-12 16:07, PolluX TroY wrote:
Jag kör dessa på 5v vilket är "ljudlöst":
http://www.gtek.net/produkt/fl.....2040.shtmlGtek är billiga på dessa mot vad Kylning är och dom är helt klart att rekomendera.
Jag kommer antingen kompletera mina 2st med ytterligare 1 eller så kommer jag byta alla mot 3st Sunon.
Är på väg ut i garaget och hämta min db mätare för en kontroll av ljudnivån på min burk nu efter min senaste modd igår för nu går det tyst vill jag lova, för att vara luftkyld då såklart
Jepp det blir nog en sån eller två, fan 125cfm e ju massor 😀 . men om man då kör den i 5v, blåser då fläkten hälften så lite då? typ 62.5cfm, kan man tänka så :=?
August 17, 2001
On 2001-11-12 18:34, Tratten[DEI] wrote:
On 2001-11-12 18:14, Marquzz wrote:
Är du säker på att du kopplat dem åt "rätt håll"? De flesta likströmsfläktar ska gå att köra på spänningar från 2-3v -> 12v. Hur kopplade du för att få 5/7v? Via PSU'n lr extern adapter?Hejsan, jag klippte av en molex och fäste dom i en socker bit....jag kan ha gjort fel.
värt att testa..men å andra sidan har jag nog inte gjort det, för då blåser den väl åt fel håll(mot pilen ) om jag kopplar den åt fel håll. Jag fick igång den men var dock som tvungen att peta igång den (7v), då gick den. men jag tycker det är lite riskabelt
De allra flesta fläktar har en spärr mot felkoppling, dvs de startar i baklänges helt enkelt. Det låter som dina fläktar kräver lite för mycket ampere, kraftiga motorer kanske.
1 Guest(s)