July 13, 2004
Hej!
Om man köper en boxad processor, tex AMD Athlon 64 3200+, BOXED. Är den kyningen som medföljer alltid tillräcklig för att kyla cpu:n?
Vad är chassi fläktar bra för egentligen, jag menar processorn klarar sej ju med sin kylning och grafikkortet med sin, varför ska man då ha chassifläktar? är den för minnena o PCI shitten eller? låter det inte bara onödigt mycke?
...sorry guys, jag vet att jag e noobig, men men sån e jag.
May 27, 2004
Den boxade fläkten räcker alltid till för att kyla processorn i orginal utförande om den inte är trasig på något sätt.
Chassi fläktar är alltid att rekomendera. Då komponenterna funkar bättre i humana temperaturer. Det räcker med 1 chassi fläkt som suger ut luft därbak för att hålla "normala" temperaturer i en oklockad dator för de mesta.
Sluta med att använda ordet: noobig, folk kan ju undra vad du håller på med :D.
December 31, 2001
ZonkeD wrote: ...och vad har du emot NOOBS?!
....tack för svaret
Han har säkerligen inget emot "nybörjare" som ordet betyder men att blanda in "noobig" "damp" "cp" är enligt min mening smaklöst.
Hur kan en fläkt vara nybörjare ?? Eftersom noob inte betyder att man är dålig utan bara nybörjare, men har fått olika betydelse i folks öron genom åren.
Jag kan va så kallad "noob" på ett spel men kan ändå sparka skiten ur dig ändå 😀
Lite meningslöst inlägg men folk uppskattar inte sådana ord i texterna de läser 🙂 Inget illa menat på något sätt, bara en sak att tänka på.
October 12, 2002
Vad är chassi fläktar bra för egentligen, jag menar processorn klarar sej ju med sin kylning och grafikkortet med sin, varför ska man då ha chassifläktar? är den för minnena o PCI shitten eller? låter det inte bara onödigt mycke?
CPU-fläkten kyler CPUn, och Grafik-fläkten kyler grafikkort, och moder... bla bla.
Alla delar fyller ditt chassi med varmluft, och för att snabbt och behendigt få ut all varmluft sätter man in en chassi-fläkt.
Från börja så trodde man att Nät.-fläkten skulle räcka, men när datorerna blev bättre blev de och så varmare. Nu för tiden få man ungefär 1 fläkt med när man köper en dator. För de som vill ha en kallare dator, sätter man lite fler, 1-2 fram för att dra in kalluft och för kyla HD. 1-2 bak för blåsa ut luften från CPUn. sen kan man sätta in en i dörren, som man oftats brukar ha för att få bort luften får grafikkortet.
Men för standad(oklockad)-datorn behöver man inte det, men datorn får ofta kortare livslängd ifall man inte håller den kall.
1 Guest(s)