May 25, 2003
Tjena!
Jag har köpt detta kittet:
http://www.gtek.se/index.php?m.....ba0a5c1c4a
Och har div. frågor!
1. Min cpu temp ligger på typ 50-55 grader... 😡
Jag trodde att med vattenkylning så blev det en dramatisk
skillnad i tempen mot förut. Kan det bero på att jag valt en
fläkt till radiatorn som inte snurrar så fort (men är tyst och skön!)?
2. Vattenpumpen är ju igång helt tiden. Jag måste krypa under
skrivbordet och dra ur och i sladden hela tiden, allt eftersom
datorn sätts på och stängs av. Finns det nån lösning så att
pumpen sätts på när datorn sätts på??? Hur gör ni?
Tänkte först ta och bygga om en sån skärmnätkabel som sätts
i nätagget, men har inget sånt uttag i mitt aggregat..
Mycket tacksam för svar, Jesper Cronelid
(Peugeot ägare, besök http://www.peugeot-sport-club.com)
December 31, 2001
Fläkten ska suga.
Din temp kan bero på att i normala fall så blåser en fläkt över din cpu som då kan blåsa lite på din diod som får det att seut som du har lägre temp.
Jag får oxå någon grad högre temp med vattenkylningen än vad jag hadde med luftkylning.
Dock får jag en mycket stabilare temperatur, fast den är ju inte så hög som din. Min temp gick aldrig över 40 c i alla fall med vatten.
August 10, 2004
1. Det är alltid bättre att blåsa än att suga, iaf när det gäller radiatorer+fläktar. Tjuvluft mellan fläkt och radiator försämrar ventilationen. Det är vad jag lärt mig iaf. Vad har du för fläkt?
2. Det finns (i de större kiten) en kontroller som gör att pumpen startar och stannar med datorn. Kolla med GTEK om de kan sälja en sån löst. Kolla annars på Aseteks hemsida om de säljer dem.
August 10, 2004
Jag tror säkert att det låter mindre om fläkten får suga luften genom radiatorn, men då blir effekten sämre.
Jämför med t ex "vanlig" luftkylning av processorer där fläkten blåser över flänsarna isf att suga. Varför? Jo för att det är det effektivaste sättet att utnyttja fläkten.
June 28, 2001
Zebban wrote: Jag tror säkert att det låter mindre om fläkten får suga luften genom radiatorn, men då blir effekten sämre.
Jämför med t ex "vanlig" luftkylning av processorer där fläkten blåser över flänsarna isf att suga. Varför? Jo för att det är det effektivaste sättet att utnyttja fläkten.
beror på flänsen. en gammal hederlig alpha fläns var några grader lägre med en sugande fläkt, för att då drogs luften imellan alla dom små pinnarna mkt bättre.
October 7, 2002
Bara av nyfikenhet, vilken sorts processor är kitet monterat på? Och vilken fläkt använder du?
Anledningen att jag undrar är att nästan alla tillverkare är urusla på att specificera vilken prestande deras prylar har, och eftersom jag har kunskaper nog att kunna räkna på sådant är det intressant för kommande projekt (som inte blir luftkylda som datorn jag har nu). Hardwarelabs, som tillverkar Black Ice-radiatorerna är exceptionellt bra för sin branch (dvs bara halvdåliga).
Black Ice Pron är specad till att klara av att lämna av 440 W värme med en 170 m^3/h-fläkt. Tyvärr så säger de inte vilken temperatur vattnet ska hålla då. Fast på deras hemsida står det i alla fall att det är vid vattenflödet 6 l/min.
Att du har en tyst fläkt gör sitt till också. De tysta fläktarna har bara ett luftflöde på ca 1/3 till 1/2 av de som specen är gjord utefter...,
May 25, 2003
TERdON wrote: Bara av nyfikenhet, vilken sorts processor är kitet monterat på? Och vilken fläkt använder du?
Anledningen att jag undrar är att nästan alla tillverkare är urusla på att specificera vilken prestande deras prylar har, och eftersom jag har kunskaper nog att kunna räkna på sådant är det intressant för kommande projekt (som inte blir luftkylda som datorn jag har nu). Hardwarelabs, som tillverkar Black Ice-radiatorerna är exceptionellt bra för sin branch (dvs bara halvdåliga).
Black Ice Pron är specad till att klara av att lämna av 440 W värme med en 170 m^3/h-fläkt. Tyvärr så säger de inte vilken temperatur vattnet ska hålla då. Fast på deras hemsida står det i alla fall att det är vid vattenflödet 6 l/min.
Att du har en tyst fläkt gör sitt till också. De tysta fläktarna har bara ett luftflöde på ca 1/3 till 1/2 av de som specen är gjord utefter...,
Cpun är en 2500+ och fläkten till ratiatorn är en MIST 120mm transparent, 23dBa, 63 m³/t http://www.gtek.se/index.php?m.....87628e3174
Ska jag köpa en snabbare fläkt, även om den låter mer???
Anledningen till att jag köpte denna fläkten var för att jag ville ha en så tyst dator som möjligt... Fast nu när allt är monterat, så märker man ju gpu fläkten och hdd oljud...
2 Guest(s)