June 14, 2004
Tjenare grabbar!
jag ska fixa ett vattenkyllning system nu och jag har två stycken radiatorer. både klarar av 120mm fläkt. jag ska nämligen kyla både moderkortet , gfx kortet och processorn, det jag undrade om hur jag skulle koppal allting. ska jag koppla både radiatorerna efter varandra och sen genon processorn , gfx kort, och moderkort ELLER radiator, processor, radiator, gfx kort och modekort?
så vilket är bäst:
Radiator 1 -> Radiator 2 -> processorn -> gfx kortet -> modekortet -> pump
ELLER
Radiator 1 -> processorn -> radiator 2 -> gfx kortet -> moderkortet - > pump?
altså med vilket av de två får man det bästa resusltatet för att kunna överclocka lite mer. eller spelar det ingen roll egentligen?
tack grabbar 🙂
// leo
August 14, 2001
Tror inte det spelar någon roll.. du kommer nog inte märka någon skillnad, men alternativ 2 är väl egentligen bäst radiator 1 -> CPU -> radiator 2 -> GPU -> chipset -> Pump
Anledningen till att detta skulle vara bäst är om man ser extremfallen, efter radiator ett, vattnet har rumstemp sen värms det 1-2grader vid CPU sen kyls det till rumstemp innan GPU och chipset å värms lite av pumpen för att sedan kylas igen, men i praktiken tror jag inte du kommer märka någon skillnad, koppla det på lättaste sätt, utan allt för långa slangar å så, ger nog mer.
July 22, 2003
Jag håller med Frisk. Koppla på det smidigaste sättet för dig, i slutändan handlar det om max några grader i temperaturskillnader beroende på i vilken ordning du har de olika delarna. Enligt mig är det inte värt ett helt råttbo med slangar bara för att tjäna 1-2C. Kan tom vara så att om du får dra för långa slangar för att koppla enligt alt 2 så kan flödet sjunka så mycket att du ändå får sämre temperatur.
2 Guest(s)