February 4, 2002
Naughtyboy_2000 wrote:
Riggen ser ut så här:
Abit IC7
Intel P4 2,8C @ 3,5
Radeon 9800 Pro 455/365
2x256mb Kingston HyperX PC3500
Soundblaster Audigy
Fjuitsu 16gb SCSI U160
Adaptec 2940 kontrollerkort(jag veet...grymt seg kort)
Kanske borde du kunna få lite högre 3dmarkpoäng med den riggen Jag jämför med min dator XP2500@2507mhz och Radeon 9800PRO@453/391 http://service.futuremark.com/.....k1=6569096 (självklart är jag inte nöjd med dom poängen)
December 19, 2000
Arne Anka wrote: Kanske borde du kunna få lite högre 3dmarkpoäng med den riggen Jag jämför med min dator XP2500@2507mhz och Radeon 9800PRO@453/391
Visst borde jag det. Det är ett par saker som håller mig tillbaka.
1. Eftersom jag inte kan ge högre vdimm på kortet så blir jag tvungen att köra minnet 5:4 divider vilket gör att minent går i 200buss. Vilket är under vad dem är specade gå i. Där hade jag kunnat tjänat några extra poäng.
2. Har ingen kylning på grafik minnena än dem blir väldigt varma när jag lör den i 365 men det är det högsta jag kan köra dem i stabilt. Kolalr pådin så kör du 25hz högre..vilket ju gör en del.
3. Dagen då jag klockade hade jag en ambient temp på 27grader. Vilket ju gör en del.
Men för övrigt är allt maxat....får helt enkelt inte ut mer ur det luft kylt.
En gissning är att jagkanske skulle kunna med lite tur få ut 22000 elelr där omkring om förhållandena hade varit perfekta.
April 2, 2003
Naughtyboy_2000
Tackar, äntligen ngn som kan komma med en del bra klockningstips för mig som för första gången klockar.. :worshipp:
Då är det bara dags å börja prova..
Sen så kanske man byter ut orginalfläkten och köper en Slk900 + fläkt.. för vattenkylning är så dyrt än... 😕
*edit*
Jag provade Alt+F2 i starten men då började han tjuta, sen stod det att det inte fanns en viss .exe fil (kommer inte ihåg namnet)
Sen skulle jag vilja att ngn kolla in under operativsystem på min nya tråd.
February 4, 2002
Naughtyboy_2000 wrote: [quote=Arne Anka]Kanske borde du kunna få lite högre 3dmarkpoäng med den riggen Jag jämför med min dator XP2500@2507mhz och Radeon 9800PRO@453/391
Visst borde jag det. Det är ett par saker som håller mig tillbaka.
1. Eftersom jag inte kan ge högre vdimm på kortet så blir jag tvungen att köra minnet 5:4 divider vilket gör att minent går i 200buss. Vilket är under vad dem är specade gå i. Där hade jag kunnat tjänat några extra poäng.
2. Har ingen kylning på grafik minnena än dem blir väldigt varma när jag lör den i 365 men det är det högsta jag kan köra dem i stabilt. Kolalr pådin så kör du 25hz högre..vilket ju gör en del.
3. Dagen då jag klockade hade jag en ambient temp på 27grader. Vilket ju gör en del.
Men för övrigt är allt maxat....får helt enkelt inte ut mer ur det luft kylt.
En gissning är att jagkanske skulle kunna med lite tur få ut 22000 elelr där omkring om förhållandena hade varit perfekta.
Ett litet tips släng på kylare på minnena så kommer dom att klocka lite bättre Själv kör jag på http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=346&session=a0b139f85baf64931994740a66da9e8b innan jag fixade dom kunde jag köra 378 och nu 391 iofs inte så där jättestor skillnad men ändå
December 19, 2000
ToaD wrote: Jag provade Alt+F2 i starten men då började han tjuta, sen stod det att det inte fanns en viss .exe fil
Det enda du ska behöva göra är att se till å ha bios filen den ska heta typ Ic7_015.bin eller nått i den stilen. Bara lägg den på en diskett å tryck Alt+F2 precis när den ska boota....då ska det funka om allt såtr rätt till.
December 19, 2000
Arne Anka wrote: Ett litet tips släng på kylare på minnena så kommer dom att klocka lite bättre Själv kör jag på http://www.gtek.se/index.php?m.....0a66da9e8b innan jag fixade dom kunde jag köra 378 och nu 391 iofs inte så där jättestor skillnad men ändå
Saken är den att så fort min prommy kommer hem så ska jag skicka på vatten/pelt på gpu:n sen har jag ett gäng koppar flänsar liggande som ska på gfx minnena. Men jag väntar med det så länge.
Lägger inte så mycket vikt vid luftkyld klockning...detta vara mest för att jag inte hade något bättre för mig 😀
Men iofs litre kul ändå att nå över 20k luftkylt.
April 2, 2003
Naughtyboy_2000 wrote: [quote=ToaD]Jag provade Alt+F2 i starten men då började han tjuta, sen stod det att det inte fanns en viss .exe fil
Det enda du ska behöva göra är att se till å ha bios filen den ska heta typ Ic7_015.bin eller nått i den stilen. Bara lägg den på en diskett å tryck Alt+F2 precis när den ska boota....då ska det funka om allt såtr rätt till.
Det var precis så jag gjorde.... men han ville ha en fil som heter ngt med FWDFLASH.exe jag tror det var ngt sånt.... så det funkade inte.. 🙁
February 4, 2002
Naughtyboy_2000 wrote: [quote=Arne Anka]Ett litet tips släng på kylare på minnena så kommer dom att klocka lite bättre Själv kör jag på http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=346&session=a0b139f85baf64931994740a66da9e8b innan jag fixade dom kunde jag köra 378 och nu 391 iofs inte så där jättestor skillnad men ändå
Saken är den att så fort min prommy kommer hem så ska jag skicka på vatten/pelt på gpu:n sen har jag ett gäng koppar flänsar liggande som ska på gfx minnena. Men jag väntar med det så länge.
Lägger inte så mycket vikt vid luftkyld klockning...detta vara mest för att jag inte hade något bättre för mig 😀
Men iofs litre kul ändå att nå över 20k luftkylt.
Kanske en liten voltmodd också 😀
December 19, 2000
ToaD wrote: Det var precis så jag gjorde.... men han ville ha en fil som heter ngt med FWDFLASH.exe jag tror det var ngt sånt.... så det funkade inte.. 🙁
Men tanka ner filan AWDFLASH.exe förmodar att det var den filen den frågade efter. Lägg ner båda på disketten å testa.
Du kan tanka hem senast biosfilen från abit HÄR
Packa upp filen å lägg för säkerhets skuld över alla filerna på diskett å testa igen....det SKA funka.
February 4, 2002
Naughtyboy_2000 wrote: [quote=Arne Anka]Kanske en liten voltmodd också 😀
Naturligtvis.... 😀 😀
Har du funderat på att voltmodda ditt än..???
Jag har alla komponenter hemma så det blir snart http://www.maximumoc.com/img/hardware/sapphire_9800pro_setup/voltage_mods.jpg
December 19, 2000
îo$tr34m wrote: hur mycket kan voltmodd göra?? i ren gpu/minneshastighet??
Det skiljer ganska mycket från kort till kort. Avgörande är oxå hur pcb:n är gjord...hur många lager o.s.v o.s.v .... men som i mitt fall där mitt graffe gör 455/365 utan artifacts...så kan en voltmodd å byte av gpukylare(om så bara till större fläns) och naturligtvis lägga flänsar på minnena, gissningsvis göra att jag kan köra runt 500 på gpu å 390-400 på minnena.
Detta är bara mina gissningar...men om man kollar på dem som redan gjort voltmoddar på 9800 så ligger det ungefär så...vissa bättre å vissa sämre
April 2, 2003
Naughtyboy_2000, nu har jag testat en del å klockat... fick upp den till ca 2.9ghz 🙂 sen när jag provade höja fsb:n och starta om så tjöt den + ingen signal till skärmen.. fick starta om 3 gånger innan han ställde ner fsb:n till lägsta... fick iaf 17100 i 3dmark..
Men hursomhelst så provade jag höja volten 2 steg, men det funkade ändå inte.. 😕
Sen så vagp den som låg på 2.6 volt den buggade för mig... (har flashat bios) när jag gick in på den så var det tomt + att man inte kunde göra ngt annat än att trycka på reset/power knappen... exc slutade fungera + alla andra knappar oxå..
February 3, 2003
ToaD wrote: Naughtyboy_2000, nu har jag testat en del å klockat... fick upp den till ca 2.9ghz 🙂 sen när jag provade höja fsb:n och starta om så tjöt den + ingen signal till skärmen.. fick starta om 3 gånger innan han ställde ner fsb:n till lägsta... fick iaf 17100 i 3dmark..
Men hursomhelst så provade jag höja volten 2 steg, men det funkade ändå inte.. 😕Sen så vagp den som låg på 2.6 volt den buggade för mig... (har flashat bios) när jag gick in på den så var det tomt + att man inte kunde göra ngt annat än att trycka på reset/power knappen... exc slutade fungera + alla andra knappar oxå..
Låter mycke märkligt,har du testat att ändra minnes Ration? O nått måste va fel att du får 17k+ me ett 9800,det får ja juh me mitt ti4200.Hoppas att du löser detta...Är NB varm?
April 2, 2003
Naughtyboy_2000 wrote: ToaD: Tycker det verkar skummt att du inte kommer över 3ghz med en sån prolle. Det ska du göra med lätthet.
Har tagit av flänsen å kolalt så du har kontakt ordentligt? Vilka temps har du??
ca 47°C i 2.7ghz (kollat i bios)... har tagit bort den där alu-biten nu... och satt ditt ac3 pasta... fasst då är det ganska varmt i rummet... 27-30 grader..
1 Guest(s)