230V Peltier|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
230V Peltier
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 18, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inga planer själv på att skaffa peltier, men kom att tänka på detta för några dagar sen, de flesta kör separata nätagg pga att dessa drar så mycket ström, borde det inte finnas 230V peltiers? borde inte detta i så fall vara mer lämpat för oss Sverigeboende, och övriga europer, som har 230V direkt i vägguttaget, verkar onödigt att först omvanda till 12-15V och genom omvandlingen få massa onödig värme, och energiförlust.

Finns det något anledning till att köra peltiers på låg spänning och hög ström? tillverkas de bara i detta utförande?

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
909255
June 18, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Största anledningen är nog att det är växelström i vägguttaget och nätaggregatet finns ju där för att göra om det till likström.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
909258
June 18, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

men borde väl gå att köra en peltier på växelström med? annars är det väl bara koppla en diod innan peltiern? rör sig ju inte om mer än nån ampere för en 250W peltier.

AndreasC
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
933881
August 8, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om du sätter en diod så blir det som en pulsström med endast topp eller bottenvärden. Alltså det blir bara ström hälften av tiden. Du måste även lägga till en kondensator som kompenserar för den andra hälften.

Nättagget är kort och gott ett likströmsaggregat som dels transformerar ner spänningen men gör även om växelström till likström, och inbyggt för detta finns därför dioder, kondensatorer och annat joxx som gör allt detta möjligt.

Vet inte om peltiers funkar med växelström. Låter det vara osagt. Men vad jag tror är att hela effekten blir meningslös, eller alltså, den borde utebli helt och hållet. Men det är bara vad jag tror.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
934299
August 9, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

AndreasC wrote: Men om du sätter en diod så blir det som en pulsström med endast topp eller bottenvärden. Alltså det blir bara ström hälften av tiden. Du måste även lägga till en kondensator som kompenserar för den andra hälften.

Nättagget är kort och gott ett likströmsaggregat som dels transformerar ner spänningen men gör även om växelström till likström, och inbyggt för detta finns därför dioder, kondensatorer och annat joxx som gör allt detta möjligt.

Vet inte om peltiers funkar med växelström. Låter det vara osagt. Men vad jag tror är att hela effekten blir meningslös, eller alltså, den borde utebli helt och hållet. Men det är bara vad jag tror.

Jo, självklart kommer det bara bli strömpulser , men kommer ändå levereras ganska stor effekt, visst, man kanske ej får ut max av peltiern, men den effekt som går åt blir i peltiern i alla fall, och inte i massa kringutrustning som nätaggregat och saker. Tycker det verkar mest onödigt att transformera ner strömmen mer än den redan är i nätagget för att driva en så simpel sak som en värmeväxlare, borde funka på 230V, tycker jag... men ej spec. insatt i peltierelementet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 161
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL