August 14, 2001
Har inga planer själv på att skaffa peltier, men kom att tänka på detta för några dagar sen, de flesta kör separata nätagg pga att dessa drar så mycket ström, borde det inte finnas 230V peltiers? borde inte detta i så fall vara mer lämpat för oss Sverigeboende, och övriga europer, som har 230V direkt i vägguttaget, verkar onödigt att först omvanda till 12-15V och genom omvandlingen få massa onödig värme, och energiförlust.
Finns det något anledning till att köra peltiers på låg spänning och hög ström? tillverkas de bara i detta utförande?
July 3, 2005
Men om du sätter en diod så blir det som en pulsström med endast topp eller bottenvärden. Alltså det blir bara ström hälften av tiden. Du måste även lägga till en kondensator som kompenserar för den andra hälften.
Nättagget är kort och gott ett likströmsaggregat som dels transformerar ner spänningen men gör även om växelström till likström, och inbyggt för detta finns därför dioder, kondensatorer och annat joxx som gör allt detta möjligt.
Vet inte om peltiers funkar med växelström. Låter det vara osagt. Men vad jag tror är att hela effekten blir meningslös, eller alltså, den borde utebli helt och hållet. Men det är bara vad jag tror.
August 14, 2001
AndreasC wrote: Men om du sätter en diod så blir det som en pulsström med endast topp eller bottenvärden. Alltså det blir bara ström hälften av tiden. Du måste även lägga till en kondensator som kompenserar för den andra hälften.
Nättagget är kort och gott ett likströmsaggregat som dels transformerar ner spänningen men gör även om växelström till likström, och inbyggt för detta finns därför dioder, kondensatorer och annat joxx som gör allt detta möjligt.
Vet inte om peltiers funkar med växelström. Låter det vara osagt. Men vad jag tror är att hela effekten blir meningslös, eller alltså, den borde utebli helt och hållet. Men det är bara vad jag tror.
Jo, självklart kommer det bara bli strömpulser , men kommer ändå levereras ganska stor effekt, visst, man kanske ej får ut max av peltiern, men den effekt som går åt blir i peltiern i alla fall, och inte i massa kringutrustning som nätaggregat och saker. Tycker det verkar mest onödigt att transformera ner strömmen mer än den redan är i nätagget för att driva en så simpel sak som en värmeväxlare, borde funka på 230V, tycker jag... men ej spec. insatt i peltierelementet.
1 Guest(s)