November 7, 2002
jo jag har precis satt in alla komponenter i min burk, här är lite snabb info en 2400+ på ett asus A7V333 med en slk-800 kylare med enermax 80 mm fläkt.
sladden från min enermax fläkt tänkte jag först skulle sitta i "CPU_Fan" 3-pins 12v uttaget från början (låter ju ganska naturligt). Men när jag satte i sladden där starta inte fläkten när jag satte på datorn. Jag satte du i sladden i 3-pins kontakten "PWR_Fan" och vips så funka den.
Bara det att fläkten låter som attans och håller processorn på cirka 42 grader i idel som jag tycker verkar för mycket? (avläst i Sisoftsandra har även ny flashat bios och Artic 2 kylpasta). Och här kommer det konstigaste av allt enligt SisoftSandra och Bios så har jag skiftande rpm på fläkten från "power Aux / fan speed 135000 rpm hårt skiftande till ibland ner på cirka 8000" !! menar den ska ju ligga på 3000 max??
Hur ska detta lösas plz hjälp en dum datorintresserad nybyggare =/
October 22, 2001
Många moderkort klarar inte av att läsa av varvtal korrekt när man tex har en reglerbar fläkt som en enermax. Har en själv med samma problem med felavläsningar i sisoft, moderboard monitor samt msi´s egna program. Så skit i varvtalet. Sen kan jag säga att jag ligger på 46 i idle på max varvtal och när jag vridit ner enermaxen på halv effekt så ligger den ännu kvar på det. Sen får jag 2 grader lägre full load temp när jag har den på halv effekt än på max. Så testa dig fram lite samt vad har du för moderkort? ASUS tex kan visa 5-10 grader för mycket.
1 Guest(s)