August 20, 2001
peltiers går effektivast ( värme/prestanda förhållande) vid cirka 75% av max volt, så för en 24volts pelt blir det ca 18 som den bör drivas på.
Och eftersom vanliga nätagg bara ger 12volt så får man till och bygga sig ett eget, det ska inte vara så svårt, men kostar en slant,
det finns guider om både peltierelement och hur man bygger ett nätagg här på NH, klicka bara på Artiklar/guider och titta där så hittar du säkert..
July 18, 2001
On 2002-01-16 21:59, ksw wrote:
eller så tar du och kopplar lite fel.....
+12v kopplas till -12v(minus 12v finns i atx kontakten, kolla din manual till nätagget om vilken det är.)
Det går som sagt att få upp till 24 volt från nätagget, men säkringarna där är inte så värst höga. Har för mig att de ligger på 0.5 eller 1 Ampere, vilket inte räcker till för den peltiern.
August 22, 2005
som sagt var: testa.. funkar det inte o säkringarna går, byt ut säkringaran, eller köp ett til nätagg på typ 250w o modda bara för peltiern. det e inte att rekomendera att köra en bra peltier på samma nätagg som man har resten av datorn på.
fan vad min svenskalärare skulle ge mig stryk om hon läsat allt jag skriver.
April 1, 2001
Om du ska ha ett till nätagg som bara ska driva en peltier så ska man helt klart bygga ett själv. Eftersom en peltier inte kräver helt stabila spänningar till skilnad från en dator, så är det inte så noga. Det enda man ska tänka på är att köpa sig en transformator som levererar runt 18V som är lagom för en 24V peltier, och som leverera en bra massa ström på sekundär sidan. Det är inte speciellt svårt att bygga ett nätagg som bara ska driva en peltier
Lycka till
1 Guest(s)