December 11, 2003
Skulle behöva något råd om varför jag inte lyckas trimma min cpu lite, det är barton 2500+ den nyare (tror att något är låst på den) men lite ska man väll kunna trimma ?
Har även 2x512 twinmos (winbond) och 1x512 twinmos minnen (totalt 1gb) vad är bästa timings på det? just kör jag "by spd"
Tacksam för råd:)
March 14, 2001
Kan inte säga annat än att du måste prova dig själv fram, är den låst ökar du fsb tills det tar stopp, timingens är väldigt svårt att säga med vilka du kan köra så där får du också prova dig fram..
Men prova hur högt du kommer med processorn först, och prova sen få ner timingens på minnena så lågt som möjligt..
August 16, 2003
:/
efter alla guider som finns överallt 🙁
typ på google unlock AMD athlon XP eller något liknande massor med träffar...
här på NH finns en guid som jag hade mycket nytta av när jag låste upp min första.
på startsidan i menyn till vänster, under Testlabb, Guider, Processorer, Athlon XP Multiplerupplåsning https://www.nordichardware.se/.....038;page=1
http://www.tomshardware.se/ima.....ing_xp.zip
nu är det ju lite svårare än det var innan när man enkelt ritade bryggorna med en vanlig blyertspenna, men det är fortfarande mycket enkelt.
September 3, 2001
har nästan samma saker som dig.
Jag kör:
2425 mhz
220 mhz FSB
vcore: 1,9V (med vattenkylning), 1,825 (med luft, o lite lägre hastighet)
vdimm: 2,9V
vchipset: 1,6V
timings kör jag på 2-2-2-11.
Jag kan bara köra så här med ett speciellt bios jag hittade på nätet för ett tag sen, och efter att ha använt datorn i nästan ett år.
Från början körde jag så här:
2300 Mhz
210 mhz FSB
2-2-2-11
vcore: 1,75V
vdimm: 2,9V
vchipset: 1,6V
så 🙂 nu har du lite siffror att gotta dig på.
ah juste, glömde nämna att jag inte har låst multiplier. Kör den på 10,5 eller 11 oftast.
December 11, 2003
timingen e det ända jag kan ändra värkar det som, kör dom på 7-3-3-2.5 (166mhz)
kör dual channel (2x256 +1x512)
någon mhz mer på cpu ska man väll kunna få upp fast den e låst. lr?
om man inte har timingsen rätt, kan det då göra så att fsb inte går o öka?
ska inte sluta kämpa från jag har kunnat öka lite fsb iaf 😛
September 3, 2001
berätta vad du har för inställningar och vilken hastighet din processor ligger på 🙂 och om du kör med några dividers. Berätta även vilka spänningar du har. Ungefär som jag gjorde längre upp alltså!. Det blir lättare då att se om du har ställt in något fel.
Du ska ju kunna köra processorn i 3200+ rakt av med det moderkortet och den processorn, alltså fsb 200 mhz.
December 11, 2003
ja jag ska ge mig in i bios igen.. jag har för mig att när jag sätter fsb på 200 så kommer den till xp sen startar den om där. är det förlite späning lr e timingen för låga? för jag brukar inte bla öka timing för minnen, men ökar bara lite till cpu, då jag inte vet vart gränsen går
December 11, 2003
Provade 200fsb 8,4,4,3 cpu 1.75 ddr 2.7,.. laddar xp med startar om direkt.
Nu kör jag 180fsb 7.3.3.2,5 1.75 cpu volt.
ska köra 3dmark.
tycker ändå att ja skulle kunna med 200fsb men nått spökar.. gick inte heller med 166mhz på minnena och då 200fsb cpu...
jag kanske behöver en speciel bios? 🙁
October 9, 2004
December 31, 2001
Mean Machine wrote: Poontus: Ta och gör lite research innan. Barton som är låsta efter 0340 (eller vad det nu var), går inte att låsa upp. Förutom på VIA-moderkort, och det var ingen helt oinvecklad sak att göra. Så nej, det går inte. Man får nöja sig med FSB-klockning.
För att låsa upp dem på via moderkort så har jag för mig att man på något sätt skulle lura moderkortet att det var en mobile på något sätt, läste en hel artikel om ämnet men det var en sådan avancerad genomgång så jag tänkte inte ens på att försöka.
2 Guest(s)