December 7, 2009

Hej på er
Att Ivy Bridge är en extremt varm cpu har väl inte undgått någon. Vad anledningen är kan diskuteras, ny 22 nm-teknik och väldigt många transistorer på en liten yta kan vara anledningen men också att Intel valt att gå ifrån fastlödd IHS till att sätta kylpasta däremellan.

Jag tog loss heatspreadern redan i somras på en i7 3770k, bytte Intels kylpasta mot Arctic Ceramique 2, satte tillbaka IHS och fick 9 grader lägre temperatur på varmaste kärnan. 2-5 grader på övriga. Jag har kört den cpun till vardags sedan dess med riktigt bra temperaturer i 4,2 GHz.
Så för någon vecka sedan fick jag syn på Linustechtips twittermeddelande:
Twitter / LinusTech: Cleaning my beautiful swiftech ...
Jag såg aldrig några resultat så jag bestämde mig för att testa det själv. Jag har ett Swiftech Storm vattenblock liggandes som jag använde till överklockning förut innan jag skaffade värre grejer. Det roliga med det här blocket är att det är ett av de sista som är gjord för att kyla processorer helt utan IHS/heatspreader. Det vill säga rakt mot den oskyddade kärnan. Rent tekniskt innenbär det en helt plan botten till skillnad från den konkava som dagens vattenblock anpassade för IHs har. Men framförallt att kylningen koncentreras på en relatvt liten yta, i fallet Swiftech Storm med så kallade mini-jets som sprejar rakt ned i små urgröpningar i kopparbasen. Sagt å gjort, nytt fäste tillverkades i acetalplast för att få kompatibilitet med s1155 och jag tog av IHS igen, denna gång utan att sätta tillbaka.

Tyvärr måste man ju också ta bort delarna runt sockeln om man ska köra utan IHS så med viss nervositet skruvade jag ur de tre torxskruvarna och lyfte bort metalldelarna från mitt nya Gigabyte Z77X-UP4. Jag hatar de där pinnarna i sockeln och efter ett förstört moderkort på s775-tiden är jag alltid noga med att unvika röra dem. Så här ser det ut då med skruv för vattenblocket förmonterat, jämfört med original:

Ok, många fina bilder men nu kommer jag till saken. Prestandan med "riktig" vattenkylning rakt på en naken Ivy Bridge-kärna. Ja den... den är bra!

"Suicide" cpu-z med max safe/acceptabla volt 1.595. Mer ville jag inte ge, skalningen över 1.5 Volt är ganska dålig i vilket fall. Cpu-z visar vtt-volt av någon anledning. Och en lite mer relevant screen, 3DMark 06 cputest i 5 GHz

Tyvärr är processorn fortfarande mycket varm när man kommer över en viss gräns, ett inte allt för bra sample helt enkelt. Dock funkar just denna 3770k ganska bra på flytande kväve så jag antar att det kan handla om en så kallad high leakage som behöver LN2 för att prestera bra. En temperaturjämförelse med hjälp av Wprime 1024M. Corsair H70 orörd cpu, H70 bytt kylpasta under IHS och slutligen direkt kyld av Swiftech Storm:

Allt som allt, med olika rumstemperatur inräknad gick jag alltså ifrån 74 grader i 4500 MHz med 1.2 Volt , till 65 grader med bytt kylpasta under IHS och sen till 57 grader med ett vattenblock rakt på kärnan. Det räckte för att köra Superpi 1M och Pifast i strax under 5,3 Ghz... på vattenkylning!

Fler får gärna posta resultat utan IHS, jag tänkte uppdatera med lite 3D benchmarking så småningom.

January 9, 2004

Tänkte säga "cool" men jag tror inte det blir rätt då.
Nu har jag inte överklockat något sedan gamla c2 tiden, men det kön s som om Intels senaste generationer cpuee inte skalar så mycket över 4 ghz.
Jag tänkte på en sak. Kan man inte underklocka cuperna istället? Det vore kul att se hur slöa man kan få dem elle varför inte kolla hur mycket el man kan spara genom att undervoltning och underklockning?

December 7, 2009

Liten update, testar kompressorn på GTX560-448. Inte helt nöjd med montering och prestanda. men kompressorn verkar kunna hantera värmen bra. Får se om jag kan få något bra resultat i 3DMark 11 och unigine med det här, i 3D06 är det cpun som begränsar och så är det säkert för 01, 03, 05 också. Runt 1150Mhz är ok, minnena verkar också kunna klättra lite högre jämfört med max på kalluft ~ 1025/1200.
1 Guest(s)